اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان،

مهندس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت: امروز به لطف و عنایت خداوند وضعیت کشاورزی ما  با وجود تمام کمبود ها ومشکلات خوب است. وی در ادامه افزود:  بیش از82 درصد انرژی و86 درصد پروتپین  کشور از تولید کنندگان داخلی تامین می شود و از نظر امنیت غذایی عدد80 درصد آرزوی خیلی کشور ها است همچنین در ارتباط با مصارف سرانه روغن افزود: در 40 سال قبل روغن کمتر از7 کیلوگرم مصرف می شد  در حا ل حاضر مصرف روغن سرانه هر ایرانی به18-15 کیلوگرم افزایش یافت و  به مصرف سرانه قند نیز از10-9 کیلوگرم به30 کیلوگرم اشاره کرد در مورد مصرف برنج  خاطر نشان کرد: در40 سال قبل  جمعیت کمی از کشور آن هم در نوار  شمالی کشور برنج مصرف می کردند ولی الان مصرف سرانه برنج هر ایرانی38 کیلوگرم  است.

امیدوارم قدر نعمت های خداوند و تلاش و همت کشاورزان و حمایت سیاستگزاران بخش کشاورزی را بیش از پیش بدانیم و شکر گزار باشیم.مهندس کشاورز خاطر نشان کرد: استان گلستان در سالهای اخیر مطابق برنامه عمل کرده است .برنامه یعنی از کجا شروع کنیم با کدام روش و با چه تغییراتی به کجا برسیم.  وتصریح  کرد: استان گلستان در پیشبرد برنامه از نظر من موفق بوده است و بیش  از95 درصد اهداف ما در  این استان  طی چند سال گذشته تحقق یافته است.

 رپیس  هیئت مدیره  شرکت خدمات  حمایتی  کشاورزی افزود: از نظر من عملکرد گندم آبی  گلستان طی ۳ الی ۵ سال بایستی متوسط به ۷ تن برسد. و ادامه داد:  استان گلستان باید وارد تولید چغندر قند شود.  در عرصه تولید باید مواظب خاک باشیم زیرا که خوب می تواند ُآب را مدیریت کند باید بتوانیم ظرف 5 سال ماده آلی خاک را یه5/2 درصد برسانیم. در خصوص تغذیه خاک نیز نسبت به چهل سال گذشته بهتر شدیم ولی از حد انتظار فاصله داریم و ی به آمار مصرف کود های شیمیایی در  کشور به عدد 4 میلیون و800 هزارتن اشاره کرد ولی چرا کاهش عملکرد داریم زیرا  با توجه به تغییرات  اقلیمی  حادث شده  در کشور  از قبیل سرمازدگیُ  خشکیُ ُ بادزدگی و ... عواملی هستند که می توانند در خسارت محصول تولیدی مو ثر باشند بنابراین کشاورزان باید  به اهمیت  مزایای مصرف کودبتاس در کاهش تنش های محیطی واقف باشند. در سال جاری علیرغم مشکلات حادث شده  در   بایانه های حمل و نقل کشور و بتروشیمی ها در تامین کود های شییمیایی  در حال  حاضر هیچ  کمبودی نیست  کود به انداز ه نیاز  کشاورزان  تامین شد  و فقط باید مدیران  بخش کشاورزی  مصرف کود شیمیایی را در مناطق کشت بدرستی مدیریت کنند تا کود به بدست مصرف  کننده واقعی برسد. و در حال حاضر روزانه از مبادی بتروشیمی ها بیش از 12 هزارتن کود اوره در کشور جابه جا می شود. که این رقم بی سابقه است که بیشتر  از6000-8000 تن جابجا نمی شد.

مهندس کشاورز تصریح  کرد : در طلیعه ی چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی  به  ادامه ی راه و اهداف متعالی انقلاب  و مسیر روشن بخش کشاورزی امیدوار باشیم.

 در خاتمه افزود: خدا را شاکریم که دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی استان طی این سالها چندین برابر شده و این تلاش و پشتکار قابل تقدیر است.

اخبار برگزیده