اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان،

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان از اهمیت مصرف کودهای پتاسه در دستیابی به حداکثر پتانسیل عملکرد  در زراعت برنج در استان خبر داد.

دکتر صالح محمدی با بیان اینکه استان گیلان با دارا بودن بیش از دویست هزار هکتار(200000) شالیزار در مناطق مختلف که کشت اصلی و زراعت غالب آنها برنج می باشد.لذا توجه به اهمیت تغذیه صحیح شالیزارهای برنج منجر به افزایش عملکرد و کیفیت محصول تولیدی خواهد شد.طبق نتایج و بررسی‌های انجام شده نشان می دهد که مناسب‌ترین زمان مصرف کودهای پتاسیمی طی دو مرحله تقسیط، 50 درصد پایه در زمان نشاکاری یا مدت کوتاهی پس از آن و 50 درصد بقیه در زمان حداکثر پنجه‌زنی تا تشکیل خوشه در غلاف می‌باشد.

 نکات مهمی که در مورد مصرف کود پتاسیمی باید رعایت شود:

1- زمینهایی که دارای خاک سبک هستند از نظر پتاس فقیـر می باشند به همین جهت به کود پتاسیمی بیشتری نیاز دارد.

2- آب گل آلود  نسبت به آب چاهها و آبهای راکت از پتاسیم بیشتری برخوردار است لذا اراضی که با آب چاهها و استخرهای طبیعی آبیاری می شوند  به پتاسیم بیشتری نیاز دارد.

3- مصرف کود پتاسیمی با کود نیتروژنه نسبت مستقیم دارد، بعبارت دیگر هرچه نیاز گیاه به کود نیتروژنه بیشتر باشد به کود پتاسیمی بیشتری نیز نیازمند است لذا در ارقام پرمحصول باید پتاسیم بیشتری نسبت به ارقام محلی مصرف شود.

4- در زمان مصرف کود کلرور پتاسیم حداقل 5 سانتی­متر آب باید در مزرعه موجود باشد.

5- در زمان مصرف کود کلرور پتاسیم باید مطمئن بود که برگ­های برنج خشک باشند. زیرا ممکن است کود بر روی سطح برگ چسبیده و باعث سوزاندن آن گردد.

6- پخش کود در زمانی که احتمال بارندگی وجود دارد انجام نشود.

7- در هنگام پخش یا مصرف کود­ها از اختلاط آنها با هم جلوگیری کنید و در صورت اختلاط سریعا در شالیزار پخش شود.

 

اخبار برگزیده