اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان،

 

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان از مدیریت، پیشگیری و کنترل بیماری بلاست در زراعت برنج براساس نقطه نظرات فنی کارشناسان بخش و یافته های تحقیقاتی محققان موسسه تحقیقات برنج کشور در قالب ارائه خدمات مشاوره ای کارگزاری های نهاده های کشاورزی استان خبر داد.

دکتر صالح محمدی با بیان اینکه بيماري بلاست یکی از بیماری‌های مهم‌ برنج می باشد. لذا هوشیاری و مراقبت از شالیزارها در این شرایط حساس کاملا ضروری است. لذا برای مدیریت و کنترل این بیماری اجرای نکات زیر لازم است؛

  1. رعایت بهداشت زراعی، جمع آوری بقایای گیاهی آلوده و یا زیر خاک کردن آنها
  2. ضدعفونی بذر
  3. كشت ارقام مقاوم: معمولا ارقام بومی و محلی حساس و بیشتر ارﻗﺎم اﺻﻼح ﺷﺪه، مقاوم به بیماری بلاست هستند.
  4. رعایت اصول صحیح زراعت برنج، زمان مناسب نشاکاری و فاصله مناسب کاشت بر حسب نوع رقم در دستور کار قرار گیرد.
  5. مصرف بهينه كود نيتروژن: کود نیتروژنه به میزان توصیه شده بر اساس نوع رقم برنج و آزمون خاک (متناسب با کودهای پتاسیم و فسفر)، در چندين مرحله تقسيط و به‌صورت يكنواخت در مزرعه پخش شود. از انباشت كود در يك منطقه خاص جلوگيري شود.
  6. كنترل شيميايي: در صورت کشت ارقام محلی و حساس به بیماری بلاست، با تداوم شرایط مناسب برای توسعه بیماری براساس پیش‌بینی هواشناسی شامل دما، بارندگی، رطوبت و ابری بودن، در خزانه به محض مشاهده علائم و در مزرعه در مرحله پنجه‌زنی، در صورت مشاهده لکه‌های اولیه بیماری و مساعد بودن شرایط محیطی، همچنین برای جلوگیری از خسارت بلاست گردن و خوشه، در زمان ظهور 20 درصد خوشه‌ها، می‌توان مزارع برنج را با یکی از قارچ‌کش‌های ثبت‌ شده در کشور( تری سیکلازول -  WP75%) با نام تجاری بیم برای این بیماری سمپاشی نمود.
اخبار برگزیده