اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان،

 مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان از معرفی و توصیه کود کشاورزی سیلیکات پتاسیم در بخش های مختلف کشاورزی استان بویژه زراعت برنج در سال زراعی جاری با آگاهی و خدمات مشاوره ای از طریق کارگزاری  های کود استان به بهره برداران خبر داد.

دکترصالح محمدی با اعلام این مطلب که ترکیب کودی که یکی از مولفه های مهم افزایش بهره وری در بخش کشاورزی می باشد. لذا بهره برداران عزیز از تمرکز مصرف در حوزه کودهای ازت و فسفات باید عبور کنند و با مصرف سایر کودهای حاوی عناصر ریز مغذی بعنوان مثال کود سیلیکات پتاسیم، ضمن حفظ عملکرد اقتصادی گیاهان و حفظ پایداری خاک و محصول تولیدی سبب افزایش کیفیت محصولات کشاورزی خواهند شد.

عنصر سلیسیوم(Si) از عناصر کم مصرف بوده اما کاربرد آن فواید و مزایای زیادی برای گیاهان دارد.کود مایع سیلیکات پتاسیم، حاوی سیلیسیم و پتاسیم است ( این کود سبب مقاومت گیاهان به حشرات و قارچ ها، افزایش جذب سایرکودها و سموم می گردد. همچنین سبب افزایش زمان انبار داری محصول می شود. این کود باعث جلوگیری از ورس (خمیدگی گیاه)، موقعیت برگ ها را در بهترین حالت دریافت نور قرار می دهد، بهبود رشد زایشی، ارتقاء عملکرد محصول از طریق طویل کردن خوشه و افزایش وزن هزار دانه، افزایش مقاومت در برابر تنش های غیر زنده (شدت تابش، خشکی، شوری، وغیره) و عطر و رنگ میوه، افزایش ماندگاری محصولات و بهبود انبار داری، مقاومت به قارچ ها، تقویت کننده ی دیواره سلولی گیاه با تشکیل یک سد فیزیکی در برابر حشرات، کپک و قارچ به عنوان عایق عمل می کند.

افزایش مقاومت به تنش های زنده (کرم ساقه خوار، مگس سفید، شته، کنه، تریپس و…) و بیماری های بلاست برنج، شیت بلایت، پژمردگی ورتیسیلیومی، سفیدک پودری وغیره. قابل اختلاط و اثر هم افزایی با انواع حشره کش ها، قارچ کش ها و کودها و مصرف همراه کلسیم موجب بهبود اثر جذب و انتقال بهتر این عنصر در گیاه می شود.

 

اخبار برگزیده