اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان،

 

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان نسبت به مبارزه بیولوژیک با آفت شپشک استرالیایی با آگاهی رساندن و خدمات مشاوره ای از طریق کارشناسان فنی کارگزاری های توزیع نهاده های کشاورزی استان خبر داد.

دکتر صالح محمدی با بیان اینکه روش بیولوژیک و استفاده از دشمن طبیعی آفت،  "کفشدوزک استرالیایی(Rodali cardinalis)"  که  Novius هم نامیده می شود راهکار مناسب و در راستای حفاظت از محیط زیست و کاهش مصرف سم در تولید محصولات کشاورزی می باشد. این کفشدوزک تنها روی شپشک استرالیایی فعالیت دارد. لارو ها و حشره کامل این کفشدوزک روی مراحل مختلف زندگی شپشک استرالیایی تغذیه می کنند. قدرت زاد ولد زیادی دارد و بسرعت تکثیر می شود یک لارو تا 210 و هر کفشدوزک بالغ تا 250  عدد حشره کامل شپشک استرالیایی را می خورد. این کفشدوزک ها در سراسر نوار ساحلی شمال جای که شپشک استرالیایی باشد وجود دارد، اما سمپاشی های بی رویه و سرمای شدید زمستان در برخی از سالها از جمعیت آنها می کاهد و آفت حالت طغیانی پیدا می کند.

در این شرایط انتقال کفشدوزک استرالیایی از مناطقی که جمعیت آن فراوانی دارد، جهت رهاسازی یکی از راهکارهای مبارزه است. برای هر کانون شپشک استرالیایی 20تا 25 عدد لارو یا شفیره کفشدوزک جهت جمع آوری آلودگی لازم است.

اخبار برگزیده