اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان،

 

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان ازروش های جلوگیری از ترک خوردگی میوه مرکبات و سایر میوه ها و کاهش میزان این خسارت با آگاهی و خدمات مشاوره ای و ترویجی از طریق کارشناسان فنی کارگزاری  های توزیع نهاده های کشاورزی استان خبر داد.

دکتر صالح محمدی  با بیان اینکه به لحاظ حفظ عملکرد اقتصادی باغات میوه، روش های جلوگیری از ترک خوردگی میوه ها بشرح ذیل میباشد؛

  - کاشت ارقام مقاوم

- جلوگیری از برداشت دیر هنگام میوه که مصادف با بارندگی های پاییزه باشد،

-  جلوگیری از تنش آبی با آبیاری منظم،

- استفاده از پوشش مالچ روی سطح خاک برای اینکه خاک خشک نشود

- استفاده از محلولپاشی با کلسیم می‌تواند در کاهش این عارضه موثر باشد.

آب یکی از دلایل اصلی ترک خوردن به است. آبیاری نامنظم برای درخت ، زیان بخش است. اغلب هنگامی که درخت مدت طولانی خشک و بی آب است و سپس بارش زیادی رخ میدهد، میوه  ترک برمیدارد. آبیاری زیاد و ناگهانی باعث میشود میوه با سرعت زیاد متورم شده و در نتیجه ترک بردارد. نظر به این که بارندگی خارج از کنترل باغدار است، به راحتی نمی توان آبدهی درخت به را منظم و ثایت در نظر گرفت. یکی از اقداماتی که میتوان برای جلوگیری از آبرسانی نامنظم به درختان انجام داد این است که مدت زمان نگهداری آب در خاک را بیشتر کرد. برای این کار باید هنگام کاشت درخت ، مواد آلی  به خاک اضافه شودد. افزودن کمپوست ،کود دامی پوسیده،ور می کمپوست،ضایعات و پسماندهای گیاهی محصول قبلی و... به خاک اهمیت دارد چرا که به خاک کمک می کنند رطوبت را نگه دارد بنابراین در فصل خشک آب باز هم در اختیار درخت قرار می گیرد. مالچ پاشی یکی دیگر از روشهایی است که میتوان به حفظ آب در خاک کمک کرد. اگر یک لایه کمپوست با قطر حدود 5 سانتیمتر روی ناحیه ریشه درخت ریخته شود مانند مالچ عمل می کند و تا حدی از گرم و سرد شدن خاک منطقه ریشه جلوگیری می کند ودر واقع اجازه نمیدهد میوه ترک بخورد.

 

اخبار برگزیده