اخبار

چهارمین گردهمایی سراسری کشت های پاییزه سال زراعی ۹۶-۹۵ با حضور وزیر، معاونان، روسای سازمان های  استانی و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی و روسای تشکل ها و کشاورزان نمونه در تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بين الملل شركت خدمات حمايتی كشاورزی،آیت الله عالمی نماینده محترم ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای چهارمین گردهمایی سراسری کشت های پاییزه اظهار داشتند: در قرآن کریم در بیش از یکهزار آیه به موضوعات مرتبط با بخش کشاورزی پرداخته شده که همه این آیات مظاهر توحید خداوند است، فعالیت در بخش کشاورزی مایه مباهات است و به خاطر این توفیق باید شکرگزار خداوند باشیم.

سپس جناب آقای مهندس كشاورز معاون محترم وزير در امور زراعت با حضور در جايگاه، در قسمتهايی از سخنرانی خويش به نكات زير اشاره فرمودند:

-در سه سال اخیر، ضریب خودکفایی در تامین امنیت غذایی با ۲۳ درصد ارتقا به ۷۷ درصد بهبود یافته است.

-در دو سال گذشته، میزان بهره وری آب در تولید محصول از ۱.۲ کیلوگرم به ازای مصرف یک متر مکعب آب به ۱.۷ کیلوگرم افزایش یافته است.

-با وجود کاهش سطح زیرکشت گندم از ۶.۸ میلیون هکتار در سال پایه به ۵.۸ میلیون هکتار در سال جاری، میزان تولید از ۹ میلیون تن در سال پایه به خاطر افزایش بهره وری به ۱۴ میلیون تن افزایش یافته است.

-تنوع و کیفیت ارقام بذرهای مورد استفاده در افزایش تولید محصولات کشاورزی موثر بوده است.

-ضریب مکانیزاسیون کشاورزی به ۱.۵ اسب بخار ارتقا یافته است.

-امسال ۴ میلیون تن جو در کشور تولید شد.

-با انتقال کشت های بهاره به پاییزه و بهبود بذور و مکانیزاسیون، تولید شکر به بیش از ۱.۵ میلیون تن افزایش و واردات کاهش یافته است.

-تحویل آب مدیریت شده، ضروری و از مطالبات بخش کشاورزی است.

-به کارگیری روش های افزایش بهره وری آب به ویژه آبیاری میکرو و زیرزمینی، توسعه تحقیقات گیاهان کم آب بر و با طول دوره رشد کمتر، گسترش تعاملات با مراکز تحقیقات بین المللی برای افزایش بهره وری آب در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

 

لازم به توضيح است در اين گردهمايی، وزير محترم جهاد كشاورزی جناب آقای مهندس حجتی طی سخنرانی خود نكات زير را تشريح نمودند:

-بخش کشاورزی با توجه به پراکنش و استعداد آن از نظر اقتصادی، امنیتی و سیاسی بااهمیت و مورد توجه و حمایت مسئولان عالی رتبه نظام قرار دارد.

-بر اساس مطالعات بانک مرکزی، بخش کشاورزی 11 درصد در اقتصاد و 34 درصد در فضای کسب و کار کشور سهم دارد.

-بر خلاف فرهنگ سازی غلط رایج، ایران به صورت تاریخی کشوری کم آب بوده، ولی آباء و اجداد ما آبرومند، مقتدارانه و سربلند و غیروابسته به دیگران در این سرزمین زندگی کرده اند.

-سال گذشته رشد اقتصادی 5.4 درصدی بخش کشاورزی موجب رشد مثبت 0.7 درصدی اقتصاد کشور شد.

-ظرفیت ها و قابلیت های مغفول زیادی در کشور وجود دارد و در بخش کشاورزی توسعه کشت گیاهان دارویی، کشت ماهی در قفس، توسعه کشت در اراضی شیبدار با بارندگی بالای 400 میلی متر از جمله این ظرفیت ها و توسعه آنها از برنامه های اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی است.

-در حالی که سال 92 چغندرقند محصولی آب بر معرفی و از برنامه های توسعه ای حذف شده بود، با استفاده از دانش روز و انتقال کشت بهاره به پاییزه و توسعه آبیاری نوین، تولید این محصول افزایش یافت و هم اکنون نبود کارخانه قند جهت تحویل و فرآوری محصول، یکی از مشکلات ما در مناطق مستعد است.

-با بهره گیری از دانش نوین، کاشت هر تن خربزه در گلخانه با 2400 مترمکعب آب و کشت دیم گل محمدی در اراضی شیبدار و کشت علوفه در کویر با سوددهی بالا و قابلیت صادرات در حال انجام است.

-با اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی همه کارشناسان کشاورزی در پهنه های کشور حضور خواهند داشت و یافته های تحقیقاتی را به کشاورزان و مشکلات را به بخش تحقیقات منتقل می کنند.

-ساختارها و نظام های ایجاد شده برای پایداری تولیدات کشاورزی باید حفظ و تقویت شود.

-با افزایش بهره وری منابع موجود، اگر نصف رکودهای تولید محصولات کشاورزی در کشور عمومیت یابد، علاوه بر خودکفایی کشور، باید به دنبال بازارهای صادراتی باشیم.

-در پی موفقیت های بخش کشاورزی در سال 94، دولت سرمایه بانک کشاورزی را 500 میلیارد تومان افزایش یافت.

-با ابلاغ اصلاحیه بودجه 95، به زودی 5100 میلیارد تومان از بدهی بانک کشاورزی به بانک مرکزی تهاتر می شود.

-سالانه 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی باید به بخش کشاورزی اختصاص یابد.

-سال 92 دولت دهم 4 هزار میلیارد تومان گندم از کشاورزان خرید و نیمی از بهای آن را پرداخت و نیمی دیگر در دولت یازدهم پرداخته شد.

-تاکنون 14 هزار میلیارد تومان گندم از کشاورزان خریداری و 8 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

-3 هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران تا پایان این هفته پرداخت و باقی مطالبات با اجرای اصلاحیه قانون بودجه تامین و پرداخت می شود.

جناب آقای مهندس حجتی در ادامه از 100 نشريه ترويجی و همچنين تالار ترويج دانش و فنون كشاورزی رونمايی نمودند.


اخبار برگزیده