جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: علی آل علی

چگونه رضایت مدیران شرکت برای طرح بازاریابی مان را جلب کنیم؟

تیم های بازاریابی به منظور جلب رضایت مدیران شرکت برای اجرای برنامه های شان نیازمند توضیح جزییات طرح هستند. این امر به طور معمول در مراسمی کوتاه و با حضور یک یا چند مدیر ارشد شرکت روی می دهد. وظیفه اصلی ما در این شرایط به عنوان بازاریاب تاکید بر نکات اساسی کمپین و پاسخگویی به پرسش های مدیران در صورت نیاز است. شاید در نگاه نخست این فرآیند بیش از حد سختگیرانه باشد. در این صورت باید توجه شما را به یکی از شکست های سنگین ناسا در زمینه پرتاب سفینه فضایی جلب کنم. بی تردید بازاریابی هدفمند باید با اطلاع تمام بخش های شرکت از وظیفه شان صورت گیرد. این امر تا حد زیادی به پرتاب ماهواره به فضا شباهت دارد. ناسا به طور معمول از کارشناس های بخش های مختلف درباره وضعیت سفینه های خود گزارش کامل طلب می کند. تصمیم نهایی در مورد پرتاب سفینه ها به فضا براساس جمع بندی نهایی از گزارش های موردنظر انجام می شود.

شاید بسیاری از ما وقوع شکست های عجیب و غریب برای برندهای بزرگ را باور نکنیم. به هر حال همه ما عادت به پیروزی مداوم آنها داریم. در مورد ناسا شکست بزرگ در 16 ژانویه 2003 روی داد. در این تاریخ ناسا اقدام به پرتاب شاتل فضایی کلمبیا کرد. نکته مهم درخصوص این پرتاب آسیب دیدگی کوچک بال چپ سفینه بود. به این ترتیب جان هفت فضانورد این شاتل در معرض خطر قرار داشت. ناسا به طور معمول در صورت مشاهده ایراد در بخشی از شاتل هرگز به سراغ پرتاب آن نمی رود. این امر براساس گزارش های تیم فنی صورت خواهد گرفت. نکته مهم درخصوص شاتل کلمبیا گزارش مبهم تیم فنی در مورد وضعیت سفینه بود. به این ترتیب ناسا مجاب به پرتاب شاتل کلمبیا بدون تلاش برای تعمیر بال چپ شد. این شاتل در تاریخ مقرر به فضا پرتاب شد. در ابتدا هیچ مشکلی در فرآیند قرار گرفتن شاتل در مدار فضایی مشاهده نمی شد، با این حال پس از گذشت اندک زمانی نقص بال چپ کار دست ناسا دارد. نتیجه امر اینکه تمام هفت سرنشین این شاتل در انفجار بال چپ جان خود را از دست دادند.

بی تردید مواجهه با چنین شکستی برای هر برندی ناامیدکننده خواهد بود. تیم های بازاریابی شاید در صورت اشتباه با جان افراد بازی نکنند، اما خطر ورشکستگی برندها در صورت اقدامات نادرست آنها وجود دارد، بنابراین باید همیشه برنامه ای دقیق در زمینه بازاریابی داشته باشیم. نکته مهم در اینجا اطلاع رسانی به بخش های مختلف شرکت درباره برنامه بازاریابی است. به این ترتیب احتمال بروز حوادثی مانند اتفاق ناسا به حداقل خواهد رسید. نکته مهم درخصوص فاجعه ناسا کم کاری گروه فنی در گزارش دقیق وضعیت بال چپ بود، بنابراین در اینجا ما باید گزارش های دقیقی در مورد وضعیت بازاریابی برندمان در اختیار داشته باشیم.

طراحی برنامه بازاریابی و کمپین های مختلف همیشه با گزارش آن به تیم مدیریتی شروع می شود. در این راستا نحوه بیان پایه های اساسی طرح و جزییات اهمیت خاصی دارد. در ادامه من به بررسی چهار نکته اساسی در این زمینه خواهم پرداخت.

مطلب مرتبط: چطور یک برنامه بازاریابی تاکتیکی بسازید (ویدئو(

1. اهمیت خلاصه کردن نکات اساسی و موضوعات

تیم های بازاریابی به طور معمول برنامه های خود را همراه با طراحی اسلایدهای جذاب به نمایش می گذارند. این امر فرصت بهینه ای در اختیار مخاطب چنین تیم هایی برای مشاهده اهداف به صورت دقیق و خلاصه می دهد. نکته مهم در اینجا بیان نکات اصلی و اهداف کلیدی به صورت کاملا فشرده است. به این ترتیب امکان تاثیرگذاری بیشتر بر روی تیم بازاریابی فراهم می شود. هدف اصلی در اینجا امکان انتقال موضوع اصلی اسلاید مورد بحث در کمتر از پنج ثانیه به طرف مقابل است. طراحی موضوع اصلی اسلاید به صورت کاملا فشرده و تاثیرگذار نکته مهم و کاربردی در این بخش محسوب می شود.

یکی از نکات مهم در زمینه بیان اصول طرح مان به تیم مدیریی خلاصه سازی مفاهیم است. به این ترتیب امکان بیان نکات متعدد در بازه زمانی اندک فراهم می شود. البته این امر نباید موجب از دست رفتن مفهوم اصلی بحث شود. توصیه من در این بخش تلاش برای یافتن زبانی مشترک میان ما و مدیران شرکت است. به این ترتیب توانایی تاثیرگذاری ما بر روی مخاطب افزایش چشمگیری خواهد یافت.

2. توجه به محدودیت حافظه مخاطب

هر اسلاید برنامه ما باید شامل شمار محدودی از نکات کلیدی و اطلاعات باشد. ذهن انسان توانایی به خاطر سپردن دامنه وسیعی از اطلاعات در زمانی محدود را ندارد. به همین خاطر تلاش برای بیان نکات مختلف در زمان واحد نتیجه مناسبی نخواهد داشت.

توصیه من در این بخش بیان 3 یا 4 موضوع اساسی در هر اسلاید است. به این ترتیب مخاطب ما دچار سردرگمی نخواهد شد. امروزه دلیل اصلی رد بسیاری از طرح های بازاریابی از سوی مدیران شرکت ها ناتوانی تیم ارائه دهنده در بیان درست محتوای طرح است، بنابراین با توجه به این موضوع امکان تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب فراهم خواهد شد.

در مورد مثال ناسا، ایراد اصلی کار تلاش تیم فنی برای بیان موضوع ایراد فنی بال چپ به صورت کاملا تخصصی و در عین حال بسیار کوتاه بود. به این ترتیب تیم مدیریتی ناسا ایراد موردنظر را بسیار کوچک ارزیابی کرد. در حوزه بازاریابی نیز امکان چنین کج فهمی هایی وجود دارد، بنابراین ما باید تا جای ممکن از ابهام اسلایدهای مان برای توضیح اصول برنامه مان کم کنیم.

طراحی برنامه بازاریابی

3. بیان نکات به صورت طبقه بندی شده

بسیاری از مقالات تخصصی در مورد نحوه بیان طرح های بازاریابی بر روی عدم استفاده از شیوه طبقه بندی دقیق اطلاعات تاکید دارد. این توصیه با هدف ترکیب اطلاعات و بیان نکات دقیق تر صورت می گیرد. توصیه من در این بخش به طور کامل متفاوت است. بر این اساس استفاده از شیوه طبقه بندی اطلاعات مانند شماره گذاری آنها امر کاملا مطلوبی محسوب می شود. به این ترتیب مخاطب فرصت مشاهده دقیق اطلاعات ما را خواهد داشت. امروزه بسیاری از تیم های مدیریتی حوصله مطالعه متن های ترکیبی را ندارند. به همین خاطر مشاهده این اطلاعات در قالبی منظم و دقیق بهترین راهکار برای جلب نظر آنها خواهد بود.

4. استفاده از محتوای بصری و نمودار

تصاویر همیشه درک بهتری از پیام و برنامه ما را ارائه می دهند. در جلسات بازاریابی استفاده از طرح های کاربردی برای بیان بهتر منظورمان به تیم مدیریتی تاثیر انکارناپذیری دارد. شاید اگر مهندس های ناسا نیز از طرح بصری برای بیان ایراد بال چپ شاتل کلمبیا استفاده می کردند، آن فاجعه هولناک روی نمی داد.

مطلب مرتبط: اصول بازاریابی نوین

خوشبختانه امروزه نرم افزارهای زیادی برای طراحی نمودارهای جذاب و ترکیبی وجود دارد، بنابراین حتی بدون مهارت بالا در زمینه کار با نرم افزارهای حرفه ای نیز امکان طراحی نمودار وجود خواهد داشت.

بازاریابی تاثیرگذار در پیوند با موفقیت ارتباطی ماست. نخستین سطح ارتباطی نیز شامل توجیه مدیران شرکت برای تایید طرح مان خواهد بود. با استفاده از تکنیک های مورد بحث در این مقاله شانس ما برای جلب رضایت مدیران شرکت تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی