جزئیات مقاله

همواره مدیران به علت در اختیار داشتن مهم ترین جایگاه شرکت، مورد توجه بسیاری هستند. در واقع تمامی تیم کاری در راستای تأمین خواسته های مدیران گام برمی دارند، به همین خاطر تعامل با آنها از اولویت های هر کارمندی محسوب می شود. با این حال این امر ساده نبوده و در برخی از موارد غیرممکن است. همین امر هم باعث می شود تا برخی از افراد به فکر تغییر کار خود باشند. اگرچه به نظر می رسد که مسائل مالی منشا اصلی استعفای افراد محسوب می شود، با این حال واقعیت این است که عامل نخست در این امر به نحوه برخورد و رفتار مدیر شرکت باز می گردد.

توجه به این نکته ضروری است که هیچ انسانی کامل نیست و مدیران نیز از این قاعده مستثنا نیستند، با این حال لازم است در راستای موفقیت، اقدام به اصلاح نقاط ضعف و موارد نادرست کنند. در همین راستا و در ادامه به بررسی 30 رفتار رایج و در عین حال اشتباه مدیران خواهیم پرداخت.

1 – توجه نکردن به سخنان کارمندان

همواره باید بدانید که دیدگاه مدیر شما نسبت به تیم کاری خود چیست. در واقع اگر مدیریت کارمندان خود را به چشم نوعی برده نگاه می کند، بدون تردید کار برای شما بسیار دشوار خواهد شد و بهتر است فرصت های شغلی دیگر خود را امتحان کنید. با این حال از قابلیت های انسان تغییرپذیری است. در واقع اهمیتی ندارد که تا به امروز به چه نحوی با کارمندان خود برخورد می کرده اید، ضروری است تا از همین لحظه نسبت به گفته های کارمندان خود توجه کافی داشته باشید. این امر حتی در رابطه با موارد ناخوشایندی مانند اعتراضات و انتقادات باید به نحو درستی صورت گیرد تا در نهایت منجر به رضایتمندی کارمندان از شرایط کاری شان شود. توجه داشته باشید که هیچ الزامی برای پاسخ دهی سریع وجود ندارد، با این حال لازم است زمان دقیقی را برای وی مشخص کنید.

2 - فراموش کردن خواسته های خود و اعضای تیم

یکی از معضلات بزرگ مدیران عامل فراموشی است. اگرچه این یک واقعیت است که مدیران از بیشترین حجم کاری در شرکت برخوردار هستند، با این حال این امر نباید به عاملی برای هواس پرتی و فراموشی تبدلی شود. بدون تردید به همان صورت که شما از کارمندان خود توقعاتی دارید، آنها نیز خواسته هایی را سوای مسائل مالی مطرح خواهند کرد که در صورت به خاطر نسپاردن هر یک، با اتهام عدم توجه و ابراز اهمیت نسبت به این امور مواجه خواهید شد. به همین خاطر توصیه می شود از اپلیکیشن های یادآوری وظایف برای جلوگیری از وقوع چنین رخداد هایی استفاده کنید. 

مطلب مرتبط: چالش ها و هزینه های رهبری سازمان

3 - اختصاص کارهای مشابه به چند کارمند

این امر ممکن است به صور عمدی یا کاملا اتفاقی صورت گیرد، با این حال توجه داشته باشید که انجام یک کار توسط افراد مختلف، در صورت عدم مدیریت و برنامه ریزی درست، می تواند زمینه ساز رقابت غیرضروری و ناصحیح میان کارمندان شود که خود به انسجام و هماهنگی و همکاری اعضای تیم کاری لطمه وارد خواهد کرد. 

4 - عدم تطابق گفتارها با عملکرد

اگرچه مدیران باید همواره سخنوران خوبی باشند، با این حال این امر در صورتی که تنها در گفتار خلاصه شود و در عملکرد و رفتار شما نمودی نداشته باشد، تأثیر لازم را نخواهد گذاشت. به همین خاطر ضروری است تا همواره عقاید و ایده های خو درا در عمل نیز پیاده سازید. درواقع شما باید به الگوی کارمندان نسبت به ارزش های شرکت تبدیل شوید.

5 - عدم انتخاب و آماده سازی جایگزین

همواره به دلایل مختلفی این احتمال وجود دارد که شما از شرکت دور شوید، این امر تنها مختص زمان بازنشستگی شما نیست و یک سفر کاری برای عقد قرارداد نیز می تواند منجر به این امر شود. به همین خاطر ضروری است در شرکت همواره فردی به عنوان جانشین شما وجود داشته باشد. فراموش نکنید که همواره اتفاقات را نمی توانید پیش بینی کنید و یک اتفاق ساده و دور از ذهن مانند تصادف و انتقال به بیمارستان نیز می تواند منجر به دوری شما از شرکت و در نهایت توقف کارها شود. با این حال تنها انتخاب فرد منتخب مطرح نبوده و لازم است همواره وی برای جایگزینی شما آماده باشد. به همین خاطر ضروری است که همواره به صورت آزمایشی وی را در جایگاه خود قرار داده و عملکرد وی را مورد بررسی و تحلیل قرار دهید تا بتوانید نقاط ضعف وی را به خوبی پوشش دهید. 

6 – اختصاص ندادن امکانات ویژه برای کارمندان خاص شرکت

این امر که همه کارمندان از یک سطح اهمیت برخوردار هستند، بزرگ ترین اشتباهی است که یک مدیر ممکن است مرتکب شود. واقعیت این است که باید همواره افراد را با توجه به عملکردشان مورد توجه قرار دهید. برای مثال باید برای فردی که بالاترین راندمان کاری را دارد و همواره نسبت به شرکت متعهد بوده است، امتیازات بیشتری نسبت به سایرین قائل شوید.

همچنین حضور برخی از افرد در شرکت از اهمیت بیشتری برخوردار است و در صورت حضور نیافتن آنها با مشکلات بسیاری مواجه خواهید شد. به همین خاطر ضروری است تا نسبت به این دسته از کارمندان توجه بیشتری از خود نشان دهید.

مطلب مرتبط: سیاست کاری مدیران موفق به چه صورت است / بررسی 10 رفتار فوق العاده مدیران جهانی و تأثیرات آن بر شرکت

7 - نبود الگوی رفتاری و شیوه مدیریت خاص

در واقع یک مدیر باید منحصر به فرد بودن و برتری خود را به اثبات برساند. این امر نیز بدون وجود الگو رفتاری و شیوه مدیریتی درست و انحصاری میسر نخواهد شد. به همین خاطر اگرچه الگوبرداری از رفتارهای درست سایر مدیران امری سودمند است، با این حال این امر نباید منجر به کپی برداری مطلق شود. درواقع تنها کافی است با مشاهده عملکرد سایر مدیران در تلاش برای جمع بندی نسبت به دانسته ها و خصوصیات خود باشید. 

8 – نبود توانایی برای مدیریت بحران

مدیریت بحران از اصطلاحات حوزه مدیریت است که به مجموعه ای از فعالیت ها، چاره جویی ها و دستورالعمل هایی اطلاق می شود که مدیریت یک سازمان، در چالش با بحران انجام می دهد و هدف آن کاهش روند، کنترل و رفع این رویداد است. با این حال این امر باید از مدت ها قبل از وقوع صورت گیرد. درواقع مدیریت و تمامی اعضای شرکت باید به درستی بدانند که تحت این شرایط چه واکنشی را از خود نشان دهند و به چه شیوه ای عمل کنند.

9 - عدم نظم دهی و ترتیب بندی انجام کارها

وجود یک دفترچه برای هر مدیری ضروری است تا در آن اقدامات خود را مکتوب کند و این امر باعث خواهد شد همواره نسبت به اموری که باید انجام دهید آگاه باشید. با این حال در این رابطه می توانید از تکنولوژی نیز استفاده کنید و از اپلیکیشن های موجود در این رابطه سود برید. فراموش نکنید که مهم ترین نتیجه این امر صرفه جویی در زمان خواهد بود که برای مدیران به علت حجم کاری بالا می تواند بسیار سودمند و کاربردی باشد.

10 - تحت فشار قرار دادن کارمندان

هر کارمندی در شرکت باید از ساعت کار و زمان واریز حقوق مشخصی برخوردار باشد. اگرچه همواره ممکن است شرایطی پیش بیاید که در برخی از موارد مجبور به تغییر آن باشید، با این حال این امر نباید به عادت شما تبدیل شود. درواقع کارمند شما باید تنها نسبت به وظایف خود دغدغه داشته باشد و چنین مواردی می تواند منجر به ایجاد تنش و استرس در شرکت شود که بدون شک آنها را از وظایف خود دور خواهد ساخت و این امر به طور جدی به بدنه شرکت آسیب خواهد رساند. 

مطلب مرتبط: هاروارد بیزینس بررسی می کند / چرا باید در محل کار بیشتر مخالفت کنیم؟

11 - عدم دلسوزی و رهبری تیم

در راستای موفقیت تنها مدیریت کارمندان و شرکت کافی نیست و لازم است خود را به عنوان رهبر تیم مطرح کنید. این امر نیز میسر نخواهد شد مگر شما از موارد بیشتری برخوردار شوید. یکی از این موارد بدون تردید همراه و دلسوز بودن نسبت به تیم کاری است. درواقع لازم است تا به همان شکل که توقع دارید شرایط مختلف توسط کارمندان درک شود، شما نیز نسبت به آنها رفتاری پدرانه و توام با مهربانی داشته باشید. 

12 - عدم قدردانی و استفاده از تجربه دیگران

این امر یک جمله رایج میان کارمندان است که می گویند مدیریت کمترین توجهی به میزان تلاش افراد در شرکت ندارد. این امر زمینه ساز جدی نگرفتن کارها خواهد شد. به همین خاطر همواره باید سیستم تنبیه و تشویق کارمندان وجود داشته باشد تا انگیزه لازم برای تلاش بیشتر و ارائه بالاترین حد ممکن راندمان کاری صورت گیرد. همچنین مدیران تازه کار لازم است از تجربه افراد قدیمی شرکت برای درک بهتر اوضاع استفاده کنند تا در کار خود با مشکلات کمتری مواجه شوند و به نوعی نشان دهند که این دسته از کارمندان برای آنها از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

13- عدم ایجاد اعتبار لازم

اعتبار موضوعی است که دیگران به شما خواهند داد و این موضوع تحت هیچ شرایطی قابل خرید نخواهد بود، به همین خاطر لازم است همواره اعتبار خود را تنها از طریق عملکرد مثبت خود به دست آورید. همچنین وجود سامانه انتقادات و پیشنهادات باعث خواهد شد همواره نسبت به نظرات کارمندان نسبت به خود آگاه شوید. این موضوع را به باور ذهنی خود تبدیل کنید که تغییر لازمه پیشرفت بوده و ابدا موردی منفی و نشانه ضعف شما نخواهد بود.

14- عدم تبادل صحیح اطلاعات

بدن تردید شما در شرکت از حجم دانش بالاتری نسبت به سایر اعضای تیم برخوردار هستید. به همین خاطر شما فردی مناسب برای بهبود سطح کاری افراد محسوب خواهید شد. به همین خاطر باید همواره در اندیشه ارتقای سطح علمی کارمندان خود باشید. این موضوع با یک سیستم تبادل اطلاعات مناسب میسر خواهد بود. با این حال سعی کنید این موضوع به گونه ای باشد که از حالت تک قطبی خارج شده و سایرین نیز بتوانند دانش خود را با شما و سایرین به اشتراک بگذارند.

مطلب مرتبط: چرا کار با افرادی که با شما مخالف هستند برای کسب و کار شما مفید است / مخالفت های اجتناب ناپذیر و سازنده

15- زیر ذره بین قرار دادن کارمندان

هر کارمندی نیاز به فضای کافی و شخصی برای انجام کارهای خود دارد. اگرچه نظارت بر نحوه عملکرد تیم شرکت از جمله اقدامات ضروری مدیران محسوب می شود، با این حال این موضوع باید تنها در قالب کلی خود باقی بماند و از دخالت های بی مورد جلوگیری شود. بدون تردید هریک از افراد شرکت برای خود راهکارها و اصول کاری خاصی دارند که باید مورد احترام قرار گیرد. درواقع شما تنها باید نتایج را به جای نحوه انجام کارها مورد توجه قرار دهید. 

16- کمک نگرفتن از کارمندان برای رفع مشکلات

همواره این احتمال وجود دارد که شرکت در شرایط نامناسبی قرار گیرد، با این حال سیاست اکثر مدیران در این شرایط مخفی کردن مشکلات و تظاهر به آرام بودن همه چیز است. درواقع تصور آنها این است که مسئول خارج کردن شرکت از مشکلات تنها شخص مدیریت بوده و نباید جو را متشنج کرد. با این حال این موضوع تنها در رابطه با مشکلات کوچک کارساز خواهد بود. درواقع در رابطه با مسائل بزرگ نیاز به همکاری تمام تیم است. به همین خاطر همواره با کارمندان خود صادق باشید و اوضاع را برای آنها شرح دهید.

17- ایجاد نکردن ارتباط دوستانه با کارمندان

از جمله الزامات محیط های کاری این است که به سلایق افراد احترام گذاشته شود. تصور این موضوع که به علت مالک شرکت بودن و قرار گرفتن در بالاترین مرتبه مدیریتی، شما مجاز به انجام هرگونه رفتاری هستید، از باورهای غلط و منسوخ شده در رابطه با مدیریت محسوب می شود. همچنین توجه داشته باشید که همواره نباید انتظار داشته باشید دیگران برای ایجاد ارتباط با شما پیشقدم باشند، درواقع مدیر موفق باید غرور کاذب و بی جا را کنار بگذارد تا امکان بهترین حالت ارتباط با کارمندان مهیا شود. 

18- عدم احترام و رعایت زمان شخصی کارمندان

بسیاری از مدیران به علت مشغله روزانه خود تمایل به انجام کارهایی نظیر ارسال ایمیل ها و برقراری تماس های خود در ساعات پایانی روز دارند. این موضوع تنها زمانی بدون مانع خواهد بود که انتظار پاسخ فوری مخاطب را نداشته باشید. درواقع افراد تنها در زمان کاری مشخص شده کارمند شما محسوب می شوند و در صورت عدم احترام به آن بدون تردید از رضایت شغلی افراد کاسته خواهد شد و همین موضوع زمینه را برای تغییر شغل ایجاد خواهد کرد.

مطلب مرتبط: ایده هایی در راستای بهبود عملکرد مدیران

19- عدم توجه به بعد اقتصادی اقدامات

تمایل بسیاری از شرکت ها ایجاد محیطی به اصطلاح شیک است. با این حال توجه داشته باشید این موضوع تحت شرایطی که برای ما بار مالی سنگینی را به همراه داشته باشد، اقدامی مضر خواهد بود. درواقع عامل اصلی موفقیت شما ساختمان شرکت نبوده و نباید در این رابطه وسواس بیش از حد به خرج داد. همچنین توجه داشته باشید که مکان فعلی شما می تواند تغییر یابد، به همین خاطر خصوصا در ابتدای راه خود تنها به دنبال مکانی با توجه به بودجه خود باشید. 

20- وسواس فکری

بدون تردید برای کسب موقعیت ها لازم است تصمیمات لازم را در زمان مناسب خود اتخاذ کنید. این موضوع در صورتی که با وسواس فکری مواجه باشید، تنها منجر به عقب ماندن شرکت شما در مقایسه با سایر رقبا خواهد شد. خوشبختانه این مشکل امروزه با تمرین های روان شناسی به راحتی قابل حل است.

21- نبود نظم

نظم کاری یکی از مواردی است که حتی در صورت نبود آن برای کارمند ساده شرکت مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت. بدون تردید این موضوع برای مدیران که از بالاترین حجم کاری برخوردار هستند، اهمیت بیشتری پیدا می کند. به همین خاطر لازم است اصول آن مورد توجه قرار گیرد تا به مرور زمان به عادت رفتاری شما تبدیل شود.

22- نبود اعتماد به نفس کافی

ورزش از جمله عناصر طلایی زندگی افراد محسوب می شود که متأسفانه مورد بی لطفی خصوصا از جانب مدیران قرار گرفته است. تحت هیچ شرایطی نباید کمبود وقت را بهانه ای برای عدم رسیدگی به خود قرار دهید. امروزه ثابت شده است که ورزش یکی از گام های مؤثر در زمینه افزایش اعتماد به نفس بوده که بدون شک برای مدیران موضوعی ضروری محسوب می شود. 

23- نبود ادبیات گفتاری خاص

دانش بیشتر شما نسبت به سایر افراد باید در تمام جنبه ها و ویژگی های شما نمود خارجی داشته باشد، در غیر این صورت مورد انتقاد قرار خواهید گرفت. بدون تردید مدیری که ادبیات خاص خود را ندارد نمی تواند در ذهن و قلب کارمندان خود نفوذ کرده و آنها را با خواسته ها و اهداف خود به بهترین شکل همسو کند. درواقع لازم است مانند یک انسان رفتار کنید. منظور از این جمله این است که بروز احساسات و به کار بردن کمال ادب حتی در مواجهه با معمولی ترین کارمندان، وجهه و شخصیت یک مدیر را به شما خواهد بخشید که به افزایش اعتبار شما کمک خواهد کرد. 

24- توجیه اشتباهات خود

هیچ انسانی وجود ندارد که اشتباه نکند، البته این موضوع نباید باعث شود بهانه ای برای آن شود. بسیاری از مدیران در رابطه با خود این باور را دارند که اشتباهی را مرتکب نشده و همین موضوع باعث می شود همواره در فکر توجیه خود باشند. با این حال این اقدامات تنها زمان را از شما خواهد گرفت. به همین خاطر هرگاه اشتباه و حتی غفلتی از سوی شما صورت گرفت، با یک عذرخواهی آن را تمام کنید و در اندیشه جبران آن باشید. فراموش نکنید که این دقیقا رفتاری است که شما انتظار دارید کارمندان نیز داشته باشند.

25- تمایل به انجام تمامی کارها

بدون تردید در شرکت هر بخش وظایف خاص خود را دارد و در صورتی که بخواهید در تمامی آنها حضور داشته باشید، زمان لازم برای کارهای ضروری خود را فدای انجام کاری کرده اید که هیچگونه تأثیر خاصی در پی نخواهد داشت. بدون تردید افراد شرکت از قدرت و توانایی انجام کارها برخوردار هستند. به همین خاطر باید به تمامی آنها باور و اعتماد داشته باشید. 

مطلب مرتبط: چرا برخی افراد نمی توانند کار گروهی انجام دهند؟

26- بها ندادن به روزآمدی

این موضوع یک واقعیت غیرقابل انکار است که همه چیز در حال تغییر است. بدون تردید اگر مدیری این تغییرات را درک نکرده و اقدامات لازم جهت همسو شدن با آن را اعمال نکند، نمی تواند حضور طولانی مدت در بازار خود داشته باشد. 

27- بی توجهی به عملکرد سایر رقبا

دانش در هر زمینه ای موضوعی است که پایانی را نمی توان برای آن متصور شد. به همین خاطر لازم است بدون توجه به تعداد مدارک خود همواره در اندیشه بالا بردن سطح اطلاعات در زمینه کاری خود باشید. در این رابطه تنها خود را مورد توجه قرار نداده و نیم نگاهی به وضعیت کل تیم در این رابطه داشته باشید. بدون تردید یک تیم قوی موفقیت بسیار بیشتری را می تواند به ارمغان بیاورد.

28- در دسترس نبودن

باید تفاوتی میان همواره و هیچ وقت در رابطه با در دسترس بودن وجود داشته باشد. بدون تردید هردو آنها مضر هستند. در واقع شما باید به نحوی اوضاع را مدیریت کنید که در مواقع لزوم افراد بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند.

29- ایجاد زمینه برای بروز انواع سوءاستفاده ها

همواره در شرکت افرادی را می توانید بیابید که سعی دارند با ایجاد ارتباطی نزدیک تر نسبت به شما موقعیت بهتری را برای خود رقم بزنند. این موضوع در صورتی که براساس شایستگی افراد باشد موضوعی سودمند خواهد بود. با این حال در صورتی که به اقدامات غیرضروری افراد بیش از حد بها دهید، زمینه را برای سوءاستفاده افراد مهیا خواهید ساخت.

30- نصیحت بیش از حد

این موضوع که بخواهید افراد را در تمامی زمینه ها نصیحت کنید، در درازمدت و در صورت افراط در آن، زمینه نارضایتی را ایجاد خواهید کرد. به همین خاطر همواره در عمل به افراد نشان دهید که چگونه باید رفتار کنند و از اظهارنظر در تمامی زمینه ها خصوصا در رابطه با مسائل خانوادگی افراد، اجتناب کنید.

 
کلمات کلیدی : نقاط ضعف مدیریت آگاهی