جزئیات مقاله

منبع: daartagency

 


۵ ترفند هوشمندانه برای مدیریت شهرت برند در شبکه‌های اجتماعی

امروزه با توجه به گسترش فناوری اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی، حفاظت از داده‌ها و مدیریت شهرت برند در شبکه‌های اجتماعی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. ما در عصری زندگی می‌کنیم که عصر ارتباطات نام دارد و هر چیزی که شما یا یکی از کارمندانتان در شبکه‌های اجتماعی می‌گویید ممکن است تاثیری عمیق روی وجهه کسب‌وکار داشته باشد.

مخاطبان شما در شبکه‌های اجتماعی قطعا از طیف‌های مختلف مردم هستند و هرکدام علایق، سلیقه‌ها، جناح‌بندی‌های سیاسی و عقیدتی خود را دارند و شما باید به همه آن‌ها احترام بگذارید و از انجام کارهایی که باعث رنجش خاطر هرکدام از این طیف‌ها می‌شود بپرهیزید. زیرا هرگونه توهین و عدم احترام می‌تواند ضربه‌ای به اعتماد افراد به کسب‌وکار شما باشد.

بنابراین قبل از اینکه هرگونه مطلبی را در شبکه‌های اجتماعی نشر دهید، ۵ توصیه زیر را مدنظر داشته باشید تا ناخواسته به شهرت کسب‌وکار خود در شبکه‌های اجتماعی آسیب نزنید.

۱- در مورد مذهب و سیاست حرف نزنید

به عنوان یک کسب‌وکار، در هر زمینه‌ای که فعال هستید، باید فقط تمام تمرکز خود را روی کار قرار دهید و از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای بپرهیزید. مذهب و سیاست دو موردی هستند که به‌نوعی خط قرمز کسب‌وکار در شبکه‌های اجتماعی به حساب می‌آیند و یک کسب‌وکار هرگز نباید به این مسائل ورود کند.

یک کسب‌وکار باید از هرگونه جناح بندی سیاسی و مذهبی به دور باشد؛ زیرا قرار گرفتن در یک دسته خاص ممکن است باعث رنجش مشتریانی شود که در دسته مقابل شما قرار دارند. دیدگاه‌های مذهبی و سیاسی شما شخصی است و بسیاری از دنبال‌کنندگانتان ممکن است دیدگاه یکسانی با شما نداشته باشند. بنابراین برای جذب هرچه بیشتر، باید از مذهب و سیاست دوری کنید.

۲- در تله ترول‌ها گرفتار نشوید

تقریبا در تمام شبکه‌های اجتماعی می‌توان ردپای ترول‌ها را یافت. حتی بعضی از این افراد حضور فعالی در انجمن‌ها و سایت‌های پرطرفدار نیز دارند و سعی می‌کنند با انتشار مطالب دروغین و جعلی، افکار عمومی را به جهتی خاص هدایت کنند. گیر افتادن در دام این ترول‌ها می‌تواند برایتان گران تمام شود.

امروزه می‌توان ترول‌ها را جزء ذاتی و جدا ناشدنی اینترنت دانست، اما با گسترش شبکه‌های اجتماعی ظهور و بروز این افراد بیش از پیش شده است. فرقی نمی‌کند که کسب‌وکار شما چیست و با مخاطبان آنلاین خود چه رفتاری دارید. اگر اسم و رسمی در شبکه‌های اجتماعی به هم بزنید، قطعا این ترول‌ها به سراغ شما خواهند آمد و سعی می‌کنند به‌نوعی وجهه شما و کسب‌وکارتان را تخریب کنند.

یکی از ترفندهای ترول‌ها این است که با انتشار اخبار جعلی سعی می‌کنند وجهه یک شخص یا کسب‌وکار را تخریب کنند. هرچند که ممکن است برای دفاع در برابر این ترول‌ها وسوسه شوید و بخواهید به‌نوعی پاسخ آن‌ها را بدهید، اما در نهایت این شما هستید که در دام آن‌ها گرفتار شده‌اید و ناخواسته وجهه سازمان خود را تخریب کرده‌اید. اگر این ترول‌ها به‌جز شبکه‌های اجتماعی در بخش نظرات سایتتان نیز فعالیت کردند، می‌توانید با نصب افزونه‌ها و سیستم‌های مدیریت نظرات، کارکردهای آن‌ها را محدود کنید؛ در غیر این صورت با دست خودتان بخش نظرات سایت را به زمین بازی و جولانگاه ترول‌ها تبدیل کرده‌اید.

۳- اعتبار یک خبر را بررسی کنید

در حال حاضر در رسانه‌های مختلف بحث «اخبار جعلی» و «حقایق جایگزین» بسیار داغ است. هرچند که این دو واژه ریشه سیاسی دارند، اما فضای اینترنت برای مدت‌هایی طولانی است که به فضایی برای انتشار اخبار و ویدئوهای جعلی، ویروس‌های کامپیوتری و کلاهبرداری‌های آنلاین تبدیل شده است. حتی اگر یکی از همین ویدئوها و اخبار جعلی با کسب‌وکار شما هم‌راستا بود، بهتر است که به‌هیچ‌عنوان آن را در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی پست نکنید و خود را از هرگونه اخبار و ویدئوهای نامطمئن به دور نگه دارید.

مدیریت شهرت برند

گاهی اوقات این ویدئوها و اخبار جعلی با چنان ظرافتی ساخته می‌شود که تشخیص اصل از فرع بسیار سخت است. قبل از پست کردن یک مطلب یا ویدئو در شبکه‌های اجتماعی ابتدا از صحت و سقم آن کاملا مطمئن شوید و بعدازاینکه مطمئن شدید هیچ شبهه‌ای در آن وجود ندارد، مجاز به پست کردن هستید.

۴- حساب‌های کاربری شخصی و حرفه‌ای را از هم جدا کنید

حساب‌های کاربری شخصی و حرفه‌ای شما در شبکه‌های اجتماعی به هیچ عنوان نباید با یکدیگر تداخل داشته باشند. به زبان ساده‌تر، زندگی شخصی و مسائل کاری را نباید با یکدیگر ادغام کنید. گاهی ممکن است به اشتباه یک عکس شخصی و خانواده را به جای پست کردن در حساب کاربری شخصی، در حساب کاربری شرکت پست کنید و این می‌تواند تبعات بدی برایتان داشته باشد. یا حتی ممکن است به واسطه یک سهل انگاری، اعضای خانواده و دوستانتان را روی یکی از عکس‌های سازمانی تگ کنید. همچنین استفاده از حساب‌های کاربری اعضای خانواده و دوستان برای توزیع محتوا فقط در شرایط خاصی مجاز است.

حتی اگر خود اعضای خانواده‌تان مشتاق باشند که در زمینه تبلیغات و توزیع محتوا به شما کمک کنند، اما مرز بین زندگی شخصی و کاری باید حفظ شود و تداخلی نباید بین آن‌ها وجود داشته باشد. گاهی اوقات نیز ممکن است با پیدا کردن اکانت‌های شخصی اعضای خانواده‌تان، برای آن‌ها مزاحمت ایجاد کنند.

۵- از هشتگ‌های اشتباه استفاده نکنید

در شبکه‌های اجتماعی برای موارد گوناگونی مانند سازماندهی اعتراضات، آغاز جنبش‌ها، تبلیغ کسب‌وکار و توانمند کردن جوامع آنلاین می‌توان از هشتگ‌ها استفاده کرد. بنابراین با توجه به اهمیت هشتگ‌ها باید مطمئن شوید که پیامتان را با یک هشتگ اشتباه در شبکه‌های اجتماعی پست نمی‌کنید.

برای جلوگیری از این کار، قبل از ارسال پیام با جستجو در اینترنت با معنی هشتگ موردنظر و گروه‌هایی که از این هشتگ استفاده می‌کنند آشنا شوید. استفاده از برخی هشتگ‌ها و علائم ممکن است معانی ناخوش‌آیندی داشته باشد و شما با نا آگاهی نسبت به آن، به وجهه و شهرت کسب‌وکار خود آسیب بزنید.

کلام آخر

قبل از ارسال هرگونه مطلب در حساب‌های کاربری سازمان خود، مطمئن شوید که تمام جوانب احتیاط را رعایت کرده‌اید و البته تداخلی بین اکانت‌های شخصی و سازمانی وجود ندارد. پرداختن به هرگونه مسائل سیاسی، مذهبی و عقیدتی می‌تواند به اعتماد عمومی نسبت به کسب‌وکار آسیب برساند و ممکن است با همین یک اشتباه هرگز نتوانید مجددا اعتماد عمومی را جلب کنید.

امروزه سرویس‌های زیادی برای اتوماسیون فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، اما بهتر است که خودتان هدایت را به دست بگیرید و از سرویس‌های اتوماسیون فقط به عنوان کمک خلبان استفاده کنید.