جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: علی آل علی

بررسی الگوهای بازاریابی نوستالژیک

بازاریابی نوستالژیک پدیده تازه ای نیست. بسیاری از برندها در طول دهه های گذشته از این تکنیک به بهترین شکل استفاده کرده اند، با این حال کاربرد آن در برهه کنونی بیش از هر زمان دیگری است. با شیوع ویروس کرونا تمام کسب و کارها وضعیت نامناسبی دارند. در این میان طرح هایی نظیر قرنطینه و فاصلهگذاری اجتماعی نیز احساس تنهایی بیشتری در میان مردم ایجاد کرده است. یکی از راهکارهای مناسب برای جلب نظر مخاطب در چنین شرایطی اشاره به اوقات خوش گذشته و امیدبخشی به آنها برای غلبه بر شرایط کنونی است.

نخستین مشکل در زمینه استفاده از الگوی بازاریابی نوستالژیک مربوط به سابقه فعالیت نه چندان طولانی برخی از برندهاست. چنین برندهایی به سرعت از ایده استفاده از بازاریابی نوستالژیک به دلیل تاریخچه مختصر برندشان عبور می کنند. توصیه اساسی من در این بخش استفاده از الگوی مذکور در شرایط کنونی حتی از سوی برندهای کمتر علاقهمند به آن است. ما در این زمینه اجباری به استفاده از تاریخچه برندمان نداریم. به عنوان مثال، اگر قصد طراحی تبلیغی برای مسابقه سوپربال را دارید، به نمونه های قدیمی در دهه 80 ارجاع دهید. این امر بدون نیاز به استفاده از سابقه برندمان امکان بازآفرینی خاطرات قدیمی را فراهم می کند.

ترکیب بازاریابی و نوستالژی

بیتردید فعالیت در هر عرصه ای از بازاریابی دشواری های خاص خود را دارد. اشتباه برخی از برندها حضور در یک عرصه بازاریابی بدون یادگیری نکات اساسی است. در ادامه ما برخی از الگوهای بازاریابی نوستالژیک را مورد بررسی قرار خواهیم داد. به این ترتیب توانایی شما برای فعالیت در این حوزه افزایش خواهد یافت.

1. تاکید بر دستاوردهای برند: برخی از برندها به طور طبیعی در حوزه کسب و کار سابقه و تاریخچه بسیار زیادی دارند. این امر موهبتی طلایی برای چنین برندهایی خواهد بود. استفاده از فرصت موردنظر برای توسعه هرچه بهتر برند و همچنین تولید کمپین بازاریابی نوستالژیک ضروری خواهد بود. به این ترتیب ما فرصت کافی برای بازسازی خاطرات مخاطب هدف مان را خواهیم داشت. نکته مهم در اینجا اشاره به دستاوردهای برندمان در طول دهه های متمادی فعالیتش است. به این ترتیب انگیزه مخاطب هدف برای توجه به برندمان دوچندان خواهد شد.

مطلب مرتبط: چرا بازاریابی نوستالژیک تاثیرگذار است؟

2. بازنشر اسناد قدیمی: ما برای استفاده از مزیت های بازاریابی نوستالژیک نیازی به قدمت فراوان در حوزه کسب و کار نداریم. برخی از برندها در مناسبت های مهم نظیر سالروز اختراع های مهم اقدام به بازنشر اسناد قدیمی پیرامون اختراعات مورد نظر می کنند. به این ترتیب امکان یادآوری تفاوت های مهم میان برهه های تاریخی و همچنین آموزش نکات کاربردی در زمینه اختراعات موردنظر فراهم خواهد شد. نکته مهم در این میان انتخاب اختراعات مرتبط با حوزه کسب و کارمان برای جلب نظر مخاطب هدف است. در غیر این صورت تاثیرگذاری کمپین ما به شدت کاهش مییابد.

3. استفاده از گذشته نزدیک: استفاده از خاطرات بسیار قدیمی همیشه بهترین گزینه نیست. امروزه عرصه فناوری به سرعت در حال تغییر شیوه زندگی ماست. اغلب ما دیگر به سبک یک دهه پیش زندگی نمی کنیم بنابراین بسیاری از محصولات و خدمات موجود در آن زمان دیگر جزو نوستالژی های به یاد ماندنی محسوب می شوند. استفاده درست از نوستالژی در چنین فضایی ضروری خواهد بود.

4. استفاده از فناوری امروز برای یادآوری برندهای گذشته: برخی از برندها در دهه های گذشته تولید محصولات دارای فناوری های بسیار مدرن را برعهده داشته اند. بدون تردید محصولات آن زمان در حال حاضر دیگر جدید محسوب نمی شود، اما اشاره به آنها برای یادآوری نقش برندمان در زمینه توسعه عرصه های فناوری و کسب و کار ضروری خواهد بود. همچنین شاید برخی از برندهای تازه تاسیس در زمینه بهبود قابل توجه کیفیت محصولات قدیمی فعالیت داشته باشند. به این ترتیب آنها با اشاره به تاریخچه محصول موردنظر امکان بیان اهمیت برندشان در مسیر توسعه دنیای کسب و کار را خواهند داشت.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی