جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: امیر آل علی

بسیاری از افراد تصور می کنند که یک مدیر و رهبر فوقالعاده برای تیم خود هستند، با این حال لازم است تا معیارهای استانداردی مشخص باشد تا افراد بتوانند خود را با آنها مقایسه کرده و امکان رشد مهیا باشد. این امر باعث شده است تا از تعداد افراد بسیاری در این زمینه سوال شود که نتیجه آن رسیدن به چند ویژگی بسیار مهم بوده است. درواقع این موارد الزامات محسوب شده و لازم است تا اولویت را بر روی آنها قرار دهید. این امر در حالی است که در موارد متعدد مشاهده می شود که افراد، مواردی را مورد توجه قرار می دهند که تاثیرات کمی را به همراه دارد.

1-اعتماد به نفس، پرانرژی و ذهنیت مثبت

اگر به خودتان باور نداشته باشید، این انتظار که سایرین شما را باور داشته باشند، بدون شک غیرممکن خواهد بود. فراموش نکنید که اعتماد به نفس حتی از طریق رفتار شما نیز باید نشان داده شود. به همین خاطر به مدیران همواره توصیه می-شود که زبان بدن را آموخته و از آن به خوبی استفاده کنند. همچنین باید نسبت به کار خود شوق و اشتیاق بالایی را داشته باشید. برای این موضوع تنها کافی است تا به کارآفرینان موفق نگاهی بیندازید. حتی یک مورد را نمیتوانید پیدا کنید که نسبت به کار خود علاقه کافی را نداشته است. این امر کمک خواهد کرد تا روحیه تیم نیز افزایش پیدا کرده و شما را الگو بگیرند. در نهایت تفکر مثبت باعث خواهد شد تا به جای توجه به موانع، به فرصت های موجود نگاه کنید. درواقع ذهنیت منفی، نهتنها عملکرد شما را کاهش خواهد داد، بلکه روحیه و توان تیم شرکت را نیز نابود می سازد.

مطلب مرتبط: مدیران موفق چگونه رفتار می کنند

2-برنامهریزی

هیچ اقدامی بدون برنامهریزی به نتیجه مورد انتظار دست پیدا نخواهد کرد. اگرچه می توان نمونه هایی را مثال زد، با این حال توجه داشته باشید که تعداد این موارد بسیار کم بوده و این امر به معنای آن خواهد بود که بدون برنامهریزی شانس موفقیت شما یک در میلیون خواهد بود. در این رابطه ویژگی یک مدیر موفق این است که در برنامهریزی های خود به نحوی رفتار کند که از توان تمامی افراد تیم شرکت به خوبی استفاده شود. همچنین آنها روحیه تیمگرایی داشته و از مشورت گرفتن نیز واهمه ای ندارند.

3-مسئولیتپذیری

مسئولیتپذیری باعث خواهد شد تا افراد صادقانه در تلاش برای منافع شرکت باشند. این امر در حالی است که بسیاری از مدیران تنها به دنبال منفعت شخصی خود بوده و تحت این شرایط نمی توان انتظار داشت که پیشرفتی حاصل شود. درواقع یک مدیر فوق‏العاده، باید دلسوزترین فرد شرکت باشد. در غیر این صورت امکان رشد فوقالعاده به وجود نخواهد آمد. این امر حتی در شرایطی نیاز به از خود گذشتگی نیز دارد به همین خاطر نیز گفته می شود که کارآفرینی جزو سخت ترین شغل ها محسوب می-شود. علت این امر به این خاطر است که رفتار شما، بر سرنوشت چندین کارمند، تاثیر مستقیمی را خواهد داشت.

4-شوخطبعی و اخلاقگرایی

به این نکته توجه داشته باشید که به علت تعداد ساعت بسیار زیادی که افراد در شرکت سپری خواهند کرد، این مکان عملا به خانه دوم آنها تبدیل می شود. تحت این شرایط افراد باید احساس راحتی لازم را داشته باشند. نکته بسیار بد این است که کارمندان معمولا با یکدیگر ارتباط دوستانه و خوبی را دارند، با این حال این امر در رابطه با مدیران متفاوت بوده و لازم است تا ارتباطی صمیمی ایجاد شود. با این اقدام کار کردن تحت مدیریت شما، یکی از دلایل حضور کارمندان در شرکت محسوب خواهد شد. همچنین شما باید طبق اصول اخلاقی رفتار کنید. درواقع شما در بالاترین جایگاه شرکت قرار داشته و قدرتمندترین فرد محسوب می شوید. تحت این شرایط فضا برای انجام انواع اقدامات غیرحرفهای و ناعادلانه وجود دارد، با این حال هنر این است که شما کاملا اخلاقی با کارمندان خود رفتار کنید. با این اقدام آنها حتی تحت سخت ترین شرایط نیز آستانه تحمل بالایی را خواهند داشت.

5-درک تیم

یک مدیر موفق فردی است که شیوه مدیریتی یکسانی را نداشته باشد. درواقع شرایط و افراد با یکدیگر متفاوت بوده و روش های کلی نمی تواند نتیجه لازم را به همراه داشته باشد. این امر در نهایت باعث خواهد شد تا در صورت بروز مشکل، دقیقا بدانید که چه واکنشی را باید برای هر یک از کارمندان نشان داده و آنها را کمک کنید. رسیدن به این سطح تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که شما توجه کافی را به تیم خود داشته و جسارت تغییر در شیوه های مدیریتی خود را داشته باشید.

6-روحیه ‏بخشی

مشوق بودن هنر مدیران بزرگ است. آنها حتی قادر هستند که با یک سخنرانی کوتاه، روحیه تیم خود را با افزایشی چشمگیر مواجه سازند. در این رابطه فراموش نکنید که اگر در کنار توان مدیریت، سخنران خوبی نباشید، بدون شک رسیدن به سطح های بالا غیرممکن خواهد بود. همچنین شما باید صادقانه تجربیات خود را در اختیار همگان قرار دهید و فضایی را ایجاد کنید که امکان رشد وجود داشته باشد. در نهایت شرکتی موفق است که از رده های سنی مختلف، افرادی حضور داشته باشند. به همین خاطر بها دادن به جوانان نیز کاملا مهم است. این نکته را فراموش نکنید که حفظ کارمندان قدیمی و مسن، باعث خواهد شد تا یک فرصت ایده آل یادگیری برای سایرین مهیا باشد.

7-ایجاد امکانات لازم

یک مدیر فوقالعاده امکانات و منابع لازم جهت رشد تیم خود را فراهم خواهد کرد. درواقع مدیران حرفه ای حتی حاضرند تا درآمد خود را کاهش دهند تا شرکت در شرایط بهتری قرار گیرد. این نکته را فراموش نکنید که قرار گرفتن در بالاترین سطح ها، بدون هزینه کردن امکانپذیر نخواهد بود. به همین خاطر اگر تمام تلاش خود را برای تامین امکانات موردنیاز انجام می دهید، بدون شک یکی از مهم ترین ویژگی های مدیران سطح بالا برخوردار هستید.

مطلب مرتبط: خوش رفتاری، رمز موفقیت در مدیریت کسب و کار

8-ارتباطات مناسب

یک مدیر موفق نهتنها با مشتری و سایر مدیران، بلکه با ساده ترین افراد شرکت نیز بهترین ارتباط ممکن را برقرار می‏کنند. این مسئله باعث خواهد شد تا از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری شده و مدیر، به فردی محبوب برای همگان تبدیل شود. در نهایت مدیران در تلاش برای حل مشکلات هستند و در این رابطه به بهبود سطح خود نظیر ایجاد یک برنامه مداوم مطالعه، توجه دارند. در نهایت برای ایجاد ارتباطات مناسب و پایدار، صداقت یک اصل محسوب می شود.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی