جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: امیر آل علی

رسیدن به تفکر خلاق برای هر فردی مهم است، با این حال نباید تصور کرد که می توان یک شبه به چنین سطحی دست پیدا کنید. درواقع شما باید درست به مانند هر مهارت دیگر، به دنبال طی کردن یک مسیر مرحله ای باشید. در این رابطه برخی از عادت ها هستند که می توانند سرعت رسیدن به این خواسته را افزایش دهند. درواقع با تبدیل این اقدامات به عادت روزانه خود، احتمال بروز خلاقیت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. خوشبختانه فهرستی که قصد معرفی آن را داریم، بسیار ساده بوده و هر فردی می تواند در این رابطه اقدام کند. در این راستا به بررسی 9 مورد منتخب خواهیم پرداخت.

1-مصرف آب خود را افزایش دهید

افزایش خلاقیت با 9 اقدام ساده

با توجه به این امر که خلاقیت یک مهارت ذهنی محسوب می شود، شما باید به فراهم بودن شرایط جهت عملکرد خود مغز خود کمک کنید. در این رابطه مصرف به اندازه آب، امری الزامی محسوب می شود. در این رابطه لازم است تا هشت لیوان را فراموش کرده و همواره در کنار خود مقداری آب داشته باشید تا به محض احساس تشنگی، در این رابطه اقدام کنید. درواقع با توجه به تفاوت افراد با یکدیگر، این امر طبیعی است که نیاز آنها به آب نیز یکسان نباشد. به همین خاطر یک برنامه کلی و تعیین چند لیوان در طول روز، یک اشتباه رایج محسوب می شود. آمارها حاکی از آن است که هنگام کمبود آب در بدن، احتمال بروز خطا 12درصد افزایش پیدا می کند. به همین خاطر باید همواره به بالابودن سطح آب بدن خود توجه داشته باشید.

مطلب مرتبط: افزایش خلاقیت در کار با سه اقدام ساده

2-میان وعده سالم تهیه کنید

اشتباه بزرگ بسیاری از افراد این است که تنها به سه وعده اصلی توجه داشته و از ضرورت میان وعده و تنقلات سالم غافل هستند. فراموش نکنید که فعالیت ذهنی، به انرژی زیادی نیاز دارد. به همین خاطر اگر به نیاز بدنی خود توجه نداشته باشید، درست وضعیت ماشینی را پیدا خواهید کرد که سوخت زیادی نداشته و انتظارات از آن به حداقل خواهد رسید. همچنین اگر در وضعیت تغذیه خود بازنگری داشته و به سمت رژیم سالم تری بروید، بدون شک در زمینه خلاقیت نیز با احتمال رشد بالاتری مواجه خواهید شد.

3-تاریکی را نابود کنید

شاید عجیب به نظر برسد، با این حال نتایج جدیدترین تحقیقات نشان می دهد که در فضاهای تاریک، عملکرد مغر بسیار پایین می آید. به همین خاطر محیط کار شما باید نور کافی داشته باشد. همچنین توصیه می شود که خصوصا در زمان هایی که با دغدغه هایی فکری مواجه هستید و احساس کلافگی به شما دست داده است، چند تمرین کششی را انجام دهید. این امر کمک خواهد کرد تا گردش خون در بدن شما بهتر شده و انرژی خود را بازیابی کنید.

4-از میزهای ایستاده استفاده کنید

نشستن های طولانی عملکرد مغر را کاهش می دهد. درواقع ایجاد تنوع برای کمک به خلاقیت، اقدامی مهم است. به همین خاطر در حال حاضر استفاده از میزهای ایستاده، رواج پیدا کرده و لازم است تا از هر دو نوع میز، به صورت مداوم استفاده کنید. در این رابطه حتی برخی از افراد پا را فراتر گذاشته و از میزهای تردمیلی استفاده می-کنند. حتما برای همه شما اتفاق افتاده است که در هنگام قدم زدن، بهتر می توانید فکر کنید. به همین خاطر این میزها نیز می تواند کاملا سودمند بوده و به افزایش تناسب اندام شما کمک کند. همچنین لازم است تا به راحتی خود نیز توجه داشته باشید. برای مثال استفاده از یک صندلی غیراستاندارد باعث می شود تا احتمال بروز گردن درد و کمر درد، افزایش پیدا کند. بدون شک هنگامی که درد داشته باشید، تنها اتفاقی که در ذهن شما رخ نخواهد داد، بروز خلاقیت است.

5-حواس خود را تقویت کنید

این مسئله از چند جهت دارای ارزش فوقالعاده است. درواقع ساده ترین پیامد آن این است که قادر خواهید بود تا از حواس خود بهتر استفاده کنید، با این حال مسئله مهم آن در زمینه خلاقیت این است که شما با تلاش برای تقویت حواس، قدرت تمرکز خود را بالا می برید که این مسئله کمک خواهد کرد تا به اطراف خود توجه بیشتری را پیدا کرده و با توجه بیشتر، امکان تحلیل و پیدا کردن یک راه حل نوآورانه به وجود آید. در این رابطه اقدامات متعددی را می توان انجام داد. برای مثال برای تقویت قوای بینایی می-توانید به یک نقطه دور و نزدیک به صورت مداوم خیره شوید. همچنین گوش دادن به موسیقی، تغییر دکوراسیون و استفاده از رنگ های شاد می تواند در این رابطه سودمند باشد.

6-کار گروهی را فراموش نکنید

کار گروهی به معنای روی هم گذاشتن چندین عقیده مختلف است که باعث گسترش افق دید شما خواهد شد. درواقع این امر بسیار طبیعی است که افراد از زاویه های مختلف به یک مسئله نگاه کنند که این موضوع در نهایت باعث رشد شما خواهد شد. در کار خود نیز توصیه میشود تا تنوع داشته باشید تا دچار روزمرگی نشوید. برای مثال پروژه های جدید را به دست گرفته و هفته ای حداقل یک بار به صورت دورکاری فعالیت کنید.

7-استراحت کافی داشته باشید

هر زمان که احساس خستگی می کنید، یک چرت کوتاه زده و با این اقدام وضعیت خود را دگرگون کنید، با این حال توجه داشته باشید این سیاست تنها زمانی سودمند خواهد بود که شما وارد لایه های عمیق خواب نشده باشید. به همین خاطر محدودیت زمانی حداکثر 10 دقیقه ای را تعیین کنید.

8-مدیتیشن

به هر میزان که ذهن قوی تری داشته باشید، احتمال بروز خلاقیت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. این امر درست به مانند بدن ورزیده ای خواهد بود که قادر به انجام اقدامات سختتری است. در بین تمامی روش های تقویت ذهن، مدیتیشن جایگاه بالاتری را داشته و به افزایش آرامش شما نیز کمک شایانی را خواهد کرد. به همین خاطر توصیه می شود که این اقدام را از همین امروز در دستور کار خود قرار دهید.

مطلب مرتبط: افزایش خلاقیت با 13 اقدام ساده

9-از خستگی چشم جلوگیری کنید

اگر برای مدت زیادی به صفحه گوشی و رایانه خود نگاه می کنید، ضروری است تا از عینک های مخصوص استفاده کنید تا از آسیب به چشمان شما جلوگیری شود. همچنین توصیه می شود که به ازای هر 20 دقیقه، برای مدتی در یک وضعیت راحت قرار گرفته و چشمان خود را ببندید. از این زمان می توان برای تخیل کردن نیز استفاده کرد که گامی سودمند برای بهبود وضعیت تفکر خلاق محسوب میشود.

در نهایت این امر که به خود باور داشته و برای نتیجه گرفتن بیش از حد عجله نداشته باشید، باعث خواهد شد تا شما به خواسته خود دست پیدا کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که 9 مورد معرفی شده، تنها راهکارهای ساده و بیشتر زمینهساز محسوب می-شوند. به همین خاطر نباید تصور کنید که برای موفقیت، تنها به رعایت این موارد نیاز خواهید داشت. به همین خاطر ضروری است تا مقالات بیشتری را در رابطه با افزایش خلاقیت مورد مطالعه قرار دهید.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی