جزئیات مقاله

فرصت امروز

هم بنیانگذار اپل، «استیو جابز» یکی از شناختهشده ترین افراد در جهان است که یکی از با ارزش ترین برندهای جهان را پایه گذاری کرده است. او بیشتر از ۲۰ سال پیش در یکی از رویدادهای اپل، برای رسیدن به موفقیت یک توصیه کلیدی به حاضرین کرد: تمرکز داشتن.

 

افزایش بهره وری خلاقیت استیو جابز

 

در کنفرانس توسعهدهندگان سال ۱۹۹۷، استیو جابز یک توصیه بسیار باارزش به حضار کرد:

 

«مردم فکر می کنند تمرکز به معنای بله گفتن به چیزی است که می خواهند روی آن تمرکز کنند، اما تمرکز اصلا به این معنا نیست. تمرکز یعنی نه گفتن به صدها ایده خوب دیگری که وجود دارند. شما باید بادقت انتخاب کنید. من واقعا به کارهایی که انجام نداده ایم به اندازه کارهایی که انجام داده ایم، افتخار می کنم

 

تجارت و کسب و کار نباید با مشغله اشتباه گرفته شود. شاید ما به دنبال افزایش بهره وری خود و تلاش برای رسیدن به چندین هدف باشیم، اما جابز رویکرد متفاوتی داشت. به گفته جابز، نوآوری یعنی نه گفتن به هزاران چیز. چراکه شما باید بادقت انتخاب کنید.

 

بدون تمرکز، توانایی شما برای تفکر، حل مشکل و همچنین تصمیم گیری آسیب می بیند. اگر بخواهید همزمان چندین هدف را انتخاب کنید، نمی توانید به حداکثر بهره وری برسید. به جای این کار باید روی یک کار تمرکز کنید. یک مشکل کاری را رفع کنید، یک وظیفه را انجام دهید یا یک مکالمه مهم داشته باشید.

 

به ۳ چیز نه بگویید

 

توصیه جابز نه گفتن به هزاران ایده است. اگر بخواهیم آن را ساده تر کنیم، می توانیم بگوییم به سه مورد زیر نه بگویید:

 

تمام کارها را خودتان انجام دهید

 

انجام بیشترین کار در مدت زمان ۲۴ ساعت به معنای آن است که باید بخشی از آن را به افراد دیگری واگذار کنید. شاید در ابتدا چنین کاری سخت باشد، اما کاملا ضروری است. برای استیو جابز اولین قدم این بود که اطراف خود را با افراد خلاق پر کند. قدم بعدی این بود که به عقب بازگردد و به این افراد اجازه کار کردن بدهد. به گفته جابز، استخدام افراد باهوش و دیکته کردن کار به آنها اقدام مناسبی نیست. ما افراد باهوش را استخدام می کنیم، بنابراین آنها می توانند به ما بگویند چه کاری انجام دهیم.

 

وقفه و حواسپرتی

 

فناوری یکی از بزرگترین موهبت ها محسوب می شود، اما بزرگ‏ترین مانع برای تمرکز هم به حساب می آید. حواس پرتی ناشی از نوتیفیکیشن ها می توانند شما را از مسیر دور کند. در گذشته تحقیقی به این موضوع پی برده بود که اگر تمام وقفه ها و حواس پرتی ها نابود شوند، کارکنان می توانند روزانه ۳ تا ۵ ساعت در زمان خود صرفه جویی کنند که معادل ۴۰ تا ۶۰درصد یک روز کاری استاندارد است. به جای اینکه اجازه دهید تکنولوژی شما را کنترل کند، شما باید آن را کنترل کنید. با شروع روز خود به سرعت سراغ ایمیل خود یا شبکه های اجتماعی نروید. زمانی که به تمرکز نیاز دارید، گوشی خود را در حالت بی صدا قرار دهید یا نوتیفیکیشن های آن را خاموش کنید.

 

تعیین اهداف غیرواقعی

 

شاید به کارهای بی شماری برای انجام در هفته فکر کنید، اما از اهدافی که نمی توانید به آنها برسید، دوری کنید. درباره خواسته خود و کاری که می توانید انجام دهید، واقعبین باشید. برای مثال برای برنامهریزی روز خود، یک یا دو هدف اصلی را مدنظر قرار دهید. آنها باید اهدافی باشند که شما را به جلو هل می دهند نه اینکه شما را از مسیر دور کنند. برای تضمین موفقیت، کارهای خود را به وظایف کوچکتری که از اهداف شما حمایت می کنند، تقسیم کنید.

 

در نهایت باید دوباره به این اشاره کنیم که به اعتقاد استیو جابز، تمرکز یعنی نه گفتن. این کار ساده نیست اما می توانید به کارهایی که انجام نداده اید نیز افتخار کنید.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی