جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: علی آل علی

چگونه بهترین رنگ ها را برای لوگوی برندمان انتخاب کنیم؟

یکی از نخستین کارهای پیش روی هر کارآفرین پس از پردازش ایده اصلی کسب و کار مربوط به انتخاب نام است. امروزه تمام کسب و کارها دارای نام مشخصی هستند. این امر هویت متمایزی به هر برند می دهد. براساس اصول فعالیت در دنیای کسب و کار، شروع کسب و کار مستقل بدون تعیین نام امکانناپذیر است. دلیل این امر عدم شناسایی رسمی کسب و کارهای بدون نام از سوی دیگر برندها و مشتریان است. انتخاب نام فرآیندی جذاب محسوب می شود. ما در مقام کارآفرین و صاحب یک کسب و کار فرصت طلایی برای هویتبخشی به نتیجه تلاش های ابتدایی مان را خواهیم داشت. بدون تردید وقتی از تعیین نام برند صحبت می کنیم، به طور ضمنی طراحی لوگو نیز مدنظر قرار می گیرد. هیچ برندی بدون لوگو امکان فعالیت ندارد. لوگوی هر برند نمای بصری آن در برابر مشتریان است.

 

طراحی لوگو، درست مانند انتخاب نام، فرآیندی جذاب و هیجانانگیز است. وقتی پای اساس هویتی کسب و کار در میان باشد، باید تمام دقت اعضای یک شرکت به کار گرفته شود. در غیر این صورت نتیجه نهایی کیفیت موردنظر را نخواهد داشت. امروزه گزینه های بسیار زیادی در زمینه طراحی لوگو پیش روی برندها قرار دارد. استفاده از نام برند همراه با فونتی زیبا به عنوان لوگو یکی از چندین ایده پایه ای محسوب می شود. ما براساس نیاز و ماهیت کسب و کارمان باید دست به انتخاب شیوه های مختلف بزنیم. بدون تردید در این میان سلیقه شخصی و توجه به مخاطب هدف نیز اهمیت دارد بنابراین فرآیند طراحی لوگو در عمل نیازمند توجه به متغیرهای مختلفی است.

 

انتخاب بهترین رنگ برای لوگوی برند

 

ما در این مقاله نگاهی کوتاه به اهمیت لوگو در جلب نظر مخاطب هدف خواهیم انداخت. محور اصلی بحث مان نیز بر روی تاثیر رنگ ها بر روی ساختار و معنای لوگو خواهد بود. در ادامه بحث در قالب بخش های مختلف واکاوی خواهد شد.

 

مطلب مرتبط: نقش رنگ ها در طراحی لوگو

 

گزینه های پیش روی برای طراحی لوگو کدام است؟

 

وقتی بحث از انتخاب رنگ برای طراحی لوگو می شود، گزینه های بسیار زیادی پیش روی برندها قرار دارد. به عنوان مثال، شما امکان انتخاب یک رنگ اصلی و وفاداری به آن را دارید. شاید هم قصد انتخاب چند رنگ و ترکیب آنها با یکدیگر برای چشمنوازی بیشتر لوگوی شان داشته باشید. در نهایت انتخاب با شما خواهد بود. نکته مهم در این میان تعدد گزینه های در دسترس برای انتخاب است. ما در طول روز طیف های رنگی بسیار زیادی را مشاهده می کنیم. این امر به شیوه های مختلف ساختار ذهنی ما را تحت تاثیر قرار می دهد. بدون تردید هر رنگ دارای معنا و مفهوم خاصی است. همچنین نحوه تاثیرگذاری آن بر روی ساختار ذهن انسان نیز متفاوت است.

 

برخی از طیف های رنگی در طول دهه های متمادی بیشتر موردپسند برندها قرار گرفته است بنابراین در ادامه به جای بررسی تمام طیف های رنگی به صورت جزئی به بررسی چهار طیف رنگی اصلی در قالبی موشکافانه خواهیم پرداخت:

 

آبی: رنگ آبی یکی از متداول ترین گزینه ها برای استفاده در لوگو است. دلیل این امر بازنمایی احساس دانایی، وفاداری و اعتماد است. درست به همین خاطر در محیط های خدماتی بیشتر از رنگ آبی استفاده می شود.

 

قرمز: قرمز رنگ مورد علاقه برندهای فعال در صنعت غذا و اتومبیلسازی است. پیشفرض اغلب افراد از خودروهای اسپرت و مسابقه ای با رنگ قرمز همراه است. احساساتی نظر قدرت، علاقه و آرزو از طریق طیف های مختلف رنگ قرمز منتقل می شود.

 

مشکی: استفاده از رنگ مشکی از سوی برندها قدرت بسیار زیادی دارد. شاید در نگاه نخست طیف رنگ مشکی و سفید گزینه های دم دستی محسوب شود، اما دلیل استفاده از چنین رنگی در دوره کنونی مربوط به مقتضیات صنعت چاپ نیست. این طیف رنگی معانی نظیر تشریفات، خاص بودگی و قدرت را منتقل می کند بنابراین مشاهده استفاده از چنین رنگی از سوی بسیاری از برندهای لوکس مانند بنز امری طبیعی است.

 

سبز: آخرین رنگ مورد بررسی و یکی از پرطرفدارترین گزینه ها طیف رنگ سبز است. رنگ سبز اغلب در میان شرکت های فعال در زمینه حفاظت از محیط زیست و صنایع تجدیدپذیر طرفدار دارد. دلیل این امر انتقال حالت نظم، توسعه و سازگاری با طبیعت در نزد مخاطب هدف است.

 

استفاده از هر رنگ بیانگر معنای خاصی است بنابراین ما باید در زمینه انتخاب رنگ با دقت خاصی عمل کنیم. در غیر این صورت باید به طور مداوم رنگ های اصلی لوگوی برندمان را تغییر دهیم. وقتی رنگ های لوگوی یک برند به طور مداوم تغییر می کند، پیام روشنی برای مخاطب هدف ارسال خواهد شد: عدم ثبات در فعالیت.

 

تمام تلاش کسب و کارها در ابتدای مسیرشان باید جلب اعتماد مشتریان باشد. بنابراین پیش از تایید نهایی رنگ های لوگو یک بار فرآیند انتخاب آنها و اهداف پشت سرشان را مرور کنید. این امر نقش مهمی در بهبود کیفیت تصمیم نهایی شما خواهد داشت.

 

استفاده از بازخوردها نسبت به طرح اولیه

 

اگر شما به دنبال فعالیت مناسب و اصولی در حوزه طراحی لوگو هستید، باید ابتدا چند طرح آزمایشی را مدنظر قرار دهید. مزیت اصلی این فرآیند امکان بهره‏مندی از نظرات مختلف برای بهبود کیفیت لوگوی نهایی برندمان است. امروزه هیچ قاعده کلی برای طراحی لوگو وجود ندارد. هر برندی امکان استفاده از ساز و کارهای خاص خود به منظور طراحی لوگو را دارد. نکته مهم در این میان استفاده از نظرات مختلف و ایرادیابی لوگوهای اولیه است. نتیجه نهایی این امر کاهش نیاز برندها به تغییر یا طراحی مجدد لوگوهای شان در کوتاهمدت خواهد بود.

 

بهترین راهکار برای اطلاع از نظرات مختلف در مورد تاثیر رنگ های گوناگون بر روی لوگوی اصلی برندمان طراحی نسخه خام در قالب سیاه و سفید و سپس افزودن رنگ های مختلف به آن است. همچنین امکان نظرخواهی از برخی کارمندان یا کارشناس ها برای تکمیل طرح اولیه لوگو نیز وجود دارد. اگر کسب و کار شما به عنوان زیرمجموعه یک شرکت بزرگ در حال فعالیت است، استفاده از نظرات مشتریان وفادار برند اصلی برای انتخاب رنگ یا رنگ های مناسب منطقی خواهد بود.

 

رنگ ها چگونه بر روی برندها به مثابه کل تاثیرگذارند؟

 

پس از بررسی جوانب کار و انتخاب یک طیف رنگی مشخص، نوبت به نهاییسازی امور می رسد. تغییرات جزئی در این مرحله اجرا می شود. در نهایت لوگوی اصلی برند ما برای شروع به کار کسب و کارمان آماده خواهد بود. مزیت اصلی استفاده از طیف رنگی مشخص و تداوم آن در فعالیت های مختلف بازاریابی و برندسازی امکان آشناساختن مخاطب هدف با ساختار فعالیت برندمان است. امروزه برخی از برندها مانند نایک یا اپل به محض مشاهده لوگوی شان از سوی مخاطب هدف مورد شناسایی قرار می گیرد. نکته جالب اینکه اغلب کاربران پس از مشاهده چند ثانیه نخست یک تبلیغ توانایی بیان برند طراح آن را دارند. این امر تاثیر رنگ های لوگو و ساختار کلی آن بر روی ذهن مشتریان را نشان می دهد. هدف اصلی ما باید طراحی لوگوهای هرچه بهتر برای جلب نظر مخاطب هدف باشد. به این ترتیب ما توانایی تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مشتریان را خواهیم داشت.

 

برندها پس از توسعه در مراحل مختلف نیاز به بازآفرینی یا تجدیدنظر در امور مختلف را خواهند داشت. یکی از بخش های مهم در این میان رفع نقص های جزئی و به روز رسانی لوگو است. توصیه اصلی من وفاداری به طراح اصلی حتی در صورت تمایل به بازآفرینی لوگو است. این امر به صورت پایدار هویت برندمان در نگاه مخاطب را حفظ خواهد کرد.

 

مطلب مرتبط: رنگ‌ لوگوها چه معنایی دارد؟

 

جمع‏بندی

 

کارآفرینان به طور معمول رنگ یا رنگ های اصلی لوگوی برندشان را با تأملی بسیار اندک انتخاب می کنند. این امر اغلب در فرآیند توسعه برند مشکلات متعددی را ایجاد خواهد کرد. توصیه اصلی مقاله کنونی تأمل بیشتر بر روی تاثیر رنگ لوگو بر روی آینده کسب و کار و ارزیابی مشتریان است. به این ترتیب ما توانایی تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف را پیدا خواهیم کرد.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی