جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: امیر آل علی

در هر زمینه کاری، ارتباط خوب با مشتری یک اصلی الزامی محسوب می شود. در این رابطه برخلاف تصور عموم، نیاز به انجام اقدامات بسیار بزرگ نبوده و با رعایت برخی نکات به ظاهر ساده، می توان شاهد بهبودهای جدی در زمینه روابط خود با مشتریان باشیم. در این رابطه به بررسی هفت مورد از آنها خواهیم پرداخت.

1-شروعی گرم و شخصی داشته باشید

ارتباط بهتر مشتریان

هیچ چیز به اندازه یک ارتباط دوستانه افراد را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. فرض کنید که به تازگی وارد یک مغازه شده اید و از همان ابتدا فروشنده با شما کاملا صمیمی و دوستانه رفتار می کند. بدون شک شما احساس راحتی بسیار زیادی را خواهید داشت. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مشتری باید تصور کند که رفتار شما، ناشی از یک قاعده کلی نبوده و شخصا به آنها تعلق دارد. به همین خاطر از به کار بردن اسم مشتری غافل نشوید. در نهایت نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اطلاعات مشتری خود را یادداشت کنید تا در خریدهای بعدی، بتوانید از آن برای تحت تاثیر قرار دادن مشتری خود استفاده کنید.

مطلب مرتبط: راهکارهای ساده برای بهبود ارتباط با مشتری

2-نیاز مشتری را بشناسید

شما باید کاملا نسبت به رفتار مشتری خود، تیزبین باشید. برای مثال اگر یک مشتری سریعا قیمت محصول را چک میکند، بدون شک برای وی قیمت، اهمیت بسیار بالایی را دارد. این امر در حالی است که اگر یک مشتری در ابتدا جنس محصول را دست می زند، بدون شک کیفیت کار برای وی اولویت اول محسوب می شود. حتی در زمینه خرید اینترنتی با تحلیل اقدامات افراد نظیر پست هایی که لایک شده است، اقدام به شناسایی هرچه بیشتر کنید، با این حال فراموش نکنید که شما تنها نباید به مرحله پیش‏بینی محدود شوید. درواقع ضروری است تا در صورت عدم اطمینان، از مشتری در این رابطه سوال کنید. به صورت کلی به هر میزان که نیاز مشتری را بهتر بشناسید، بهتر می توانید به آنها خدمترسانی کنید. در این رابطه نباید از نگه داشتن اطلاعات نیز غافل شد. درواقع شما به یک پاسگاه داده مناسب و منظم، نیاز دارید.

3-ارتباط خود را حفظ کنید

مهم تر از ایجاد مشتری، حفظ آن است. درواقع باید توجه داشته باشید که اگر ارتباط خود را حفظ نکنید، پس از مدتی به صورت کامل فراموش خواهید شد. به همین خاطر حداقل یک پل ارتباطی ثابت با مشتری خود داشته و به بهانه های مختلف، به آنها پیام دهید. این امر در نهایت کمک خواهد کرد تا امکان ایجاد وفاداری در مشتری به وجود آید.

4-از بررسی مجدد اقدامات انجام‏شده غافل نشوید

شما باید اطمینان داشته باشید که در مسیر درستی در حال حرکت هستید. درواقع ممکن است نیاز به تغییرات کوچک و یا اساسی در کارهای شما وجود داشته باشد. به همین خاطر همواره لازم است تا اقدامات را مورد بررسی قرار داده و خود را با سایر برندها مقایسه کنید. همچنین پیگیری مداوم اخبار کمک خواهد کرد تا قدرت پیشبینی آینده بازار را پیدا کرده و خود را برای آن آماده کنید. این امر در نهایت باعث خواهد شد تا شما به انتخاب اول افراد بیشتری تبدیل شده و رضایت مشتریان حال حاضر خود را نیز افزایش دهید.

5-صداقت و شفافیت لازم را داشته باشید

هیچ فردی تمایل ندارد که از برندی خرید کند که صداقت با مشتری را رعایت نمی کند. در این رابطه منتظر سوال مشتری نباشید و خود اقدامات لازم را انجام دهید. برای مثال نمایش مراحل تهیه مواد اولیه محصول، نحوه ساخت و بخش‏های مختلف شرکت، از جمله این موارد محسوب می شود، با این حال این نکته را نیز فراموش نکنید که برخی از موارد، جزو رازهای برند شما محسوب شده و دلیل برای افشای آنها وجود ندارد. به صورت کلی شما در کنار نمایش درست نقاط قوت، نباید از بیان نقاط ضعف و کاستی ها نیز واهمه داشته باشید. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که هیچ برندی، بدون نقص نبوده و تلاش برای اثبات خلاف این موضوع، تنها به ضرر خودتان خواهد بود.

6-اشتباهات را تصدیق کرده و در تلاش برای جبران آن باشید

حتی در بهترین حالت نیز ممکن است اشتباهی رخ دهد. تحت این شرایط شما باید سریعا عذرخواهی کرده و اقدامات لازم برای جبران آن را انجام دهید. این امر باعث خواهد شد تا مشتری به اطمینان خاطر لازم دست پیدا کند که شما حتی در بدترین حالت ممکن نیز اقدام درست را انجام خواهید داد. در این رابطه فراموش نکنید که در صورت بروز یک مشکل، شما باید به تغییرات لازم در درون خود نیز بپردازید تا از تکرار مجدد آنها جلوگیری شود. به همین خاطر تنها به جبران خسارت مشتری خود را محدود نکنید.

مطلب مرتبط: 24 راه ارتباط با مشتری

7-از مشتری سوال کنید

در نهایت شما می توانید به صورت مستقیم از خود مشتریان سوال کرده و پیشنهادهای آنها را برای بهتر شدن خود جویا شوید. برای مثال ممکن است فردی تمایل داشته باشد که شما وی را از تخفیف های ویژه آگاه سازید. با این حال فرد دیگری ممکن است ابدا تمایل به چنین اقدامی نداشته باشد. به همین خاطر پرسش مستقیم کمک خواهد کرد تا برنامه‏ریزی های خود را درست براساس سلیقه مشتری انجام دهید.

در نهایت این نکته را به خاطر داشته باشید که حفظ مشتری به مراتب ساده تر و مقرون به صرفه تر از پیداکردن فردی جدید خواهد بود. به همین خاطر رعایت موارد معرفی‏شده کاملا الزامی بوده و لازم است تا آنها را اولویت کاری خود بدانید. همچنین فراموش نکنید که یک مشتری وفادار، شما را به اطرافیان خود معرفی خواهد کرد که خود به معنای جذب مشتری جدید نیز است.

 

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی


 

کلمات کلیدی : مشتری ارتباط با مشتری