جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: امیر آل علی

بدون شک هر فردی تمایل دارد که میزان خلاقیت خود را افزایش دهد. با این حال تصور عموم این است که برای رسیدن به این هدف، نیاز به انجام کارهای بسیار سخت بوده و حتی برخی بر این باور هستند که میزان خلاقیت امری مشخص و ثابت محسوب می شود. به همین خاطر اگر فردی در حال حاضر خلاقیت بالایی دارد، این ویژگی ذاتی و یا ارثی محسوب می شود. این امر در حالی است که واقعیت کاملا متفاوت بوده و برای اطمینان تنها کافی است تا به آمارها نگاهی بیندازید. درواقع اکثر افراد موفق حال حاضر جهان که به واسطه ایده هایی خلاقانه به شهرت و ثروت فراوانی رسیده اند، در خانواده ای معمولی رشد کرده و میزان بهره هوشی آن ها در حد نوابغ جهان نبوده است.

در این رابطه روانشناس ها بر این باور هستند که خلاقیت یک مهارت ذهنی محسوب شده و تمامی این موارد اکتسابی هستند. تحت این شرایط سوال اصلی این است که چگونه می توان تفکر خلاق را در خود تقویت کرد. اگرچه همواره راهکارهای سخت تر نیز وجود دارد، با این حال قصد داریم تا ساده ترین موارد را معرفی نماییم تا امکان به اجرا درآوردن آن برای تمامی افراد امکان پذیر باشد. در این رابطه به بررسی 19 مورد منتخب خواهیم پرداخت.

 

گام های تقویت خلاقیت

1-از شب قبل برنامهریزی نمایید

این امر باعث خواهد شد تا فردا به محض بیدار شدن بدانید که چه اقداماتی باید انجام شود. این امر نه تنها در زمینه صرفه جویی در زمان مهم خواهد بود، بلکه باعث می شود تا زندگی شما نظم خاصی را پیدا کند. اگرچه ممکن است تصور کنید که این اقدام را در دقایق اولیه صبح نیز می-توان انجام داد، با این حال نتایج جدیدترین تحقیقات حاکی از آن است که آمادگی ذهنی افراد در هنگام بیدار شدن، بسیار پایین بوده و این امر می تواند باعث شود که برنامه شما کارآمدی لازم را نداشته باشد.

مطلب مرتبط: افزایش خلاقیت در کار با سه اقدام ساده

2-نه گفتن را یاد بگیرید

اگرچه ممکن است تصور کنید که نه گفتن امری بسیار ساده بوده و نیاز به یادگیری و تمرین ندارد، با این حال درست به مانند بسیاری از تصورات ما در رابطه با محیط پیرامون، باور اغلب افراد در این زمینه نیز اشتباه بوده و بیش از نیمی از افراد جهان در این رابطه با مشکل مواجه هستند. به همین خاطر شما باید به مرحله ای برسید که به راحتی بتوانید به هر چیزی که وقت شما را تلف کرده و جزو اولویت ها محسوب نمی شود، نه بگویید. با این اقدام، امکان پیگیری هر نوع برنامه ای وجود خواهد داشت.

3-برنامه خواب منظمی داشته باشید

هر فردی نیاز دارد تا یک برنامه خواب منظم را داشته باشد. درواقع استراحت کافی یکی از الزامی ترین موارد جهت کارکرد مناسب تمامی بخش های بدن انسان خواهد بود که مغز نیز یکی از آن ها محسوب می شود. در این رابطه بهترین اقدام این است که برنامه ای ثابت داشته و حتما قبل از ساعت 12 به خواب بروید. برای اطمینان از نتایج این اقدام، تنها کافی است تا وضعیت خود را یک هفته پس از نظم دادن به خواب خود، با گذشته مقایسه نمایید. همچنین این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که به صورت معمول، افراد به 5 الی 8 ساعت خواب نیاز خواهد داشت. همچنین این نکته را فراموش نکنید که در صورت احساس خستگی، از معجزه یک چرت روزانه غافل نشوید. درواقع خواب کم تر از 15 دقیقه، امری است که توسط بسیاری از افرد توصیه می شود.

4-از زمان های مرده غافل نشوید

استفاده از زمان های مرده نه تنها به انجام بیش تر کارها و مدیریت بهتر زمان منجر می شود، بلکه یک تمرین در زمینه افزایش سطح خلاقیت می باشد. درواقع این امر که تصمیم بگیرید در زمان های مرده خود نظیر رانندگی، چه اقدامی را انجام دهید، خود یک نمونه از خلاقیت خواهد بود. برای مثال بسیاری از افراد در حین انجام این اقدام، به یک پادکست و یا کتاب صوتی گوش می دهند.

5-از ماتریس آیزنهاور استفاده نمایید

این ماتریس در رابطه با اولویت بخشی به کارها می باشد. درواقع برطبق آن شما باید تمامی اقدامات را به 4 دسته تقسیم نمایید. 1-مهم و فوری 2-مهم ولی غیرفوری 3-غیرمهم و فوری 4-غیرمهم و غیرفوری در آخر فراموش نکنید که گروه آخر را باید کنار گذاشت.

6-اهداف کوتاه و بلندمدت داشته باشید

متمرکز بودن یک تمرین عالی برای ذهن محسوب می شود. درواقع میزان خلاقیت در بین افرادی که در رابطه با یک موضوع تمرکز نکرده اند، درصدی در حدود صفر داشته و تمرکز داشتن امری الزامی محسوب می شود. با توجه به این امر که خلاقیت در زمینه اهداف شما، منجر به پیشرفت در زندگی خواهد شد، بسیار مهم است که همواره در این زمینه متمرکز باشید. به همین خاطر اهداف کوتاه و بلند مدت می تواند شما را به بهترین شکل در این مسیر قرار دهد.

7-چالش های جدید را وارد زندگی خود نمایید

بهترین هدیه برای بهبود سطح عملکرد مغز این است که چالش های جدیدی را وارد زندگی خود نمایید. درواقع تا زمانی که در شرایط مختلف قرار نگیرید، نمی توانید موارد جدید را نیز از ذهن خود منتشر کنید. درواقع همه ما با تاثیر سفر در میزان خلاقیت آشنا هستیم. درواقع یک تغییر و چالش به این سادگی، تاثیر خود را در خلاقیت افراد نشان می دهد. به همین خاطر توصیه می شود که هر روز حداقل یک چالش جدید را برای خود ایجاد نمایید. با این اقدام پس از مدتی شاهد یک تحول در وضعیت فکری خود خواهید بود.

مطلب مرتبط: افزایش خلاقیت با 13 اقدام ساده

8-قبل از هر کاری فکر کنید

این موضوع نه تنها باعث خواهد شد تا در زندگی خود با مشکلات کم تری مواجه شوید، بلکه کمک می کند تا ذهن همواره درگیر باقی بماند. برای مثال قبل از مراجعه به دفتر همکار خود، مطالب را یادداشت کرده و آن را تمرین نمایید. این موضوع خود تمرینی برای افزایش خلاقیت محسوب می شود. درواقع فکر کردن حتی به موارد بسیار ساده نیز ذهن را درگیر کرده و افراد به علت تلاش برای انتخاب کلمات، به مواردی می رسند که تاکنون به آن توجه نداشته و این موضوع خود مصداق بارز بروز خلاقیت خواهد بود. با این حال این موضوع تنها در رابطه با مکالمات کاربرد نداشته و باید در رابطه با هر موضوعی، مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال می توانید یک اتفاق را یادداشت کرده و سعی کنید از زاویه های مختلف آن را بررسی کرده و نظریه های مختلفی را برای علت به وجود آمدن آن، مطرح نمایید.

9-همواره به زمانی کمتر فکر کنید

همه ما با این جمله مواجه شده ایم که نیاز مادر خلاقیت است. در واقع افراد باید خود را تحت فشار قرار دهند تا تمایل برای پیداکردن راه حل شکل گیرد. برای مثال ایده اوبر و نتفلیکس به علت احساس نیاز و کمبودی که وجود داشت، در ذهن خالقان خود شکل گرفت. در این رابطه یکی از اقدامات سودمند این است که زمان خود را به صورت مداوم محدود تر نمایید. این امر باعث خواهد شد تا شما به دنبال راهکارهای جدید باشید که در نهایت منجر به خلاقیت هایی خواهد شد. درواقع تمامی راهکارهای کارمندان، به همین شیوه شکل گرفته است. این امر در نهایت کمک خواهد کرد تا امکان انجام سریع تر کارها مهیا باشد که در زمینه مدیریت زمان نیز کاملا سودمند خواهد بود.

10-تخیل خود را تقویت نمایید

یکی از بهترین اقداماتی که هر فرد در زمان استراحت خود می تواند انجام دهد این است که به دنیای خیال قدم بگذارد. درواقع تخلیل را می توان بهترین تمرین ذهنی برای افزایش خلاقیت محسوب کرد. در این رابطه به هر میزان که تخیل هایی با جزئیات بالاتری را داشته باشید، تاثیرات بهتری را نیز دریافت خواهید کرد. در نهایت فراموش نکنید که ذهن هرآن چیزی را که باور کند، قدرت انجام آن را نیز پیدا خواهد کرد. به همین خاطر است که بسیاری از افراد قبل از رسیدن به هدف خود، آن را از مدت ها قبل در ذهن خود تخیل کرده اند. در نهایت انجام مراقبه نیز در این زمینه بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

11-به وضعیت بهداشت و سلامت خود توجه داشته باشید

ذهن و جسم با یکدیگر ارتباط کاملا مستقیمی را دارند. به همین خاطر اگر سالم نباشید، عملکرد مغز نیز تضعیف خواهد شد. به همین خاطر یک ورزش مداوم در کنار رعایت نکات بهداشتی برای حفظ سلامت، الزامی خواهد بود.

12-به تغذیه خود توجه داشته باشید

همانطور که شما از یک ماشین بدون سوخت، انتشار حرکت را ندارید، از ذهنی که به خوبی تغذیه نشده است، نمی توان توقع عملکرد عالی را داشت. در این رابطه فراموش نکنید که صبحانه مهم ترین وعده غذایی محسوب شده و باید از مغذی ترین مواد تشکیل شود. همچنین به جای آن که به سه وعده اصلی تمرکز داشته باشید، کوچک خواری را تمرین کنید. این موضوع باعث می شود تا همواره سوخت رسانی، در حال انجام باشد.

مطلب مرتبط: افزایش خلاقیت با 9 اقدام ساده

13-خلاقیت های سایر افراد را مورد بررسی قرار دهید

به هر میزان که نرخ مطالعه بالاتری را داشته باشید، خلاقیت های به مراتب با کیفیت تری را نیز ارائه خواهید کرد. در این رابطه با توجه به تعداد بی شمار کتاب-ها، ضروری است تا اولویت داشته باشید. همچنین مشاهده خلاقیت های سایر افراد، می-تواند الهام بخش شما باشد. درواقع بسیاری از ایده های جدید از طریق همین موضوع شکل گرفته شده است.

14-به راحتی خود توجه داشته باشید

هنگامی که راحتی لازم را نداشته باشید، ذهن قادر به تمرکز بر روی یک موضوع خاص نخواهد بود. برای مثال اگر صندلی شما راحت نیست، بدون شک ذهن شما به سمت آن سوق پیدا می کند. به همین خاطر است که شرکت هایی نظیر گوگل، اتاق های استراحت و راحت ترین لوازم را در اختیار کارمندان خود قرار می دهند. همچنین شما باید استرس خود را کنترل نمایید. درواقع اگر میزان آن از حالت طبیعی خارج شود، عملکرد ذهن به نصف وضعیت عادی خود خواهید رسید. طبیعی است که تحت این شرایط حتی تصمیم گیری های ساده نیز سخت شده و شانسی برای بروز خلاقیت وجود نخواهد داشت.

15-کارهای هنری انجام دهید

کارهای هنری باعث خواهد شد تا ذهن شما تقویت شود. به همین خاطر توصیه می شود که در این زمینه فعال بوده و آن را به عنوان سرگرمی خود انتخاب نمایید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که بسیاری از افراد از طریق مهارت های هنری خود، به درآمدهای بالا نیز رسیده اند. به همین خاطر این گزینه می تواند به افزایش منابع درآمدی شما منجر شود. همچنین برخی از عطرها در بهبود عملکرد مغز تاثیر دارند. برای مثال رایحه لیمو و قهوه، دو مورد از آن ها محسوب می شوند.

16-تاثیر حیوانات خانگی را جدی بگیرید

شاید کمی عجیب به نظر برسد، با این حال تحقیقات از تاثیر حیوانات خانگی در خلاقیت افراد خبر می دهد. در این رابطه حتی برخی از شرکت ها اجازه حضور حیوانات خانگی در محل کار را نیز می دهند. به همین خاطر باید نسبت به نتیجه بخش بودن آن اطمینان داشته باشید.

17-خودشناسی داشته باشید

هنگامی که افراد خودشانسی خوبی را داشته باشند، اقداماتی را انجام خواهند داد که کاملا براساس علاقه و استعداد آن ها محسوب شده و این اقدام شانس موفقیت را افزایش می دهد. همچنین این اقدام باعث می شود تا افراد در مسیری گام بردارند که امکان بروز خلاقیت نیز در آن به مراتب بالاتر خواهد بود. درواقع نباید تصور داشته باشید که یک ذهن خلاق، در هر زمینه می-تواند عملکرد یکسان را داشته باشد.

مطلب مرتبط: 4 روش جهت ترویج خلاقیت در گروه کاری

18-سخت کار کردن را فراموش کنید

درواقع هدف از خلاقیت این است که افراد دیگر متحمل سختی های موجود نشوند. به همین خاطر است که در اصطلاح گفته می شود که میزان خلاقیت افراد تنبل، بیش تر از سختکوش ها می باشد. درواقع این افراد همواره به دنبال راهکارهای ساده تری هستند که در مواردی منجر به بروز خلاقیت های کاربردی می شود. به همین خاطر شما همواره باید به راهکارهای ساده تر توجه داشته باشید. در غیر این صورت ذهن به عادت کردن به وضع موجود، تمایل پیدا خواهد کرد.

19-مشورت بگیرید

در نهایت ممکن است حتی پس از رعایت 18 مورد معرفی شده، همچنان مشکلاتی وجود داشته باشد. تحت این شرایط توصیه می شود که از توصیه های یک روانشناس و یا فردی باتجربه استفاده کنید. آن ها کمک می کنند تا به بهترین شکل، مشکلات برطرف شده و شما بتوانید به خلاقیت بالاتر دست پیدا کنید. این نکته را نیز همواره به خاطر داشته باشید که شما نباید خودتان را دست کم بگیرید. در غیر این صورت جسارت به اجرا درآوردن ایده ها و خلاقیت های خود را نخواهید داشت.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی