جزئیات مقاله

مترجم: ژوان شاه غیبی

 

هر زمان که با کاندیدایی برای یک پست شغلی مصاحبه می کنم، در آغاز از او می پرسم «درباره خودت به من بگو.»

البته قبل از آن گفت وگوی مختصری را با یکدیگر داشته ایم، اما من همیشه از افراد می خواهم در همان آغاز درباره خودشان با من حرف بزنند. به همین سادگی که به نظر می رسد، پاسخ آنها تعیین کننده روش مصاحبه من با آنها خواهد بود –برای مثال اینکه چه مقدار زمان را در مصاحبه به آنها اختصاص می دهم. اگر تأثیرگذاری اولیه ماندگار باشد، نحوه پاسخگویی آنها به این سوال خلاصه همان تأثیرگذاری است.

 

بسیاری افراد در همان لحظه اول رد می شوند، چراکه فهرستی بلندبالا از مراحل شغلی شان را به ترتیب زمان وقوع برای من شرح می دهند و به طور معمول با اولین سِمَت شان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه شروع می کنند تا به جایگاه کنونی شان برسند. آنها به طور یکنواخت و بی وقفه درباره اینکه چه کاری انجام داده اند، چه زمانی آن را انجام داده اند و اینکه بعد از آن چه کرده اند سخن می گویند.

حقیقت این است که من از همان ابتدای امر از توالی سابقه کاری شان مطلع بوده ام؛ رزومه آنها درست جلوی چشمان من قرار دارد. همچنین پروفایل لینکدین آنها را نیز دیده ام و حتی در برخی موارد، حضور آنها را در شبکه های اجتماعی بررسی کرده ام. اگر آنها علاقه مند به غذا باشند، حتی شاید بدانم شب قبل چه غذایی خورده اند. من نیازی به تکرار مکررات سابقه آنها در خلال سال های کاری شان ندارم. آنچه می خواهم شناخت در مورد آنهاست. می خواهم به من بگویند در آینده برای سازمان من چه کاری انجام خواهند داد و چرا من باید آنها را استخدام کنم. از آنها می خواهم من را درباره خودشان به وجد بیاورند.

در اینجا پنج روش به شما معرفی می شود که از طریق آنها قادر خواهید بود در مصاحبه های آینده خود تأثیرگذاری اولیه عالی داشته باشید.

1. جمع بندی کنید

تمامی سوابق و تجارب خود را به صورت بیانیه ای منسجم، درباره اینکه چه باید کرد، بیان کنید. به عنوان مثال در صورتی که شما برای سِمَت مدیریت در یک پروژه تقاضا داده اید، دانش خود را درباره چگونگی گِردهم آوری یک تیم غیرمتجانس، بیان کنید. نشان دهید چگونه قادرید افراد را حول یک مأموریت محوری به کار گیرید و مجموعه پیچیده ای از خروجی های پروژه را، در برابر شاخص های تعریف شده کلیدی عملکرد به انجام برسانید. این همان چیزی است که همچنان من را بر روی صندلی مصاحبه می نشاند.

2. داستان تعریف کنید

از تجربیات تان به وسیله داستان هایی قانع کننده پشتیبانی کنید. داستان هایی از مواقعی که شما به بهترین نحو ممکن توانسته اید کار خود را انجام دهید. این داستان ها گامی فراتر از فهرست بندی های رزومه شما برمی دارند و شالوده ای را شکل می دهند شامل اینکه شما چگونه کار خود را به انجام می رسانید و با دیگران تعامل دارید. این داستان ها هستند که شما را یک فرد سازنده معرفی می کنند، نه یک تکه کاغذ. اگر به مثال قبلی مان درباره مدیریت پروژه بازگردیم، می توانید داستان تان را درباره زمانی که توانستید ناجیِ مدیرعامل شرکت در یک پروژه مهم باشید تعریف کنید. می توانید به تشریح جزییاتی بپردازید درباره اینکه چگونه در آن مقطع زمانی موفق شدید تیم را مدیریت کنید و با بودجه مقررشده کار خود را به اتمام برسانید.

3. تکلیف خود را انجام دهید

از پیش درباره شرکت، سِمَت مورد تقاضا و شخص مصاحبه کننده تحقیق کنید. این گونه می توانید بفهمید چه چیزی برای آنها مهم است. سپس خودتان و مهارت های تان را در برابر آنچه اکنون می دانید برای آنها مهم است قرار دهید. به طور مثال اگر از نظر آنها تشریک مساعی اولویتی مهم به شمار می رود، تمرکز خود را بر روی قابلیت های تان در کار با دیگران و مدیریت آنها قرار دهید. اگر اولویت مهم از نظر آنها سودآوری است، آنگاه تمرکز خود را بر روی توانایی های تان در کاهش ضایعات و هزینه ها و زمان صرف شده در اجرای برنامه ها بگذارید.

4. راه های ارتباط را پیدا کنید

چگونه می توانید یک رابطه انسانی با مصاحبه کننده خود داشته باشید؟ اگر مصاحبه کننده شما شخصی علاقه مند به غذاست، از علاقه خود به آشپزی سخن به میان آورید. اگر هر دو در یک دانشگاه تحصیل کرده اید، می توانید از خاطرات موردعلاقه تان در دانشگاه حرف بزنید تا پیوندی میان شما شکل بگیرد، اما توصیه من به شما این است که اگر شخص مصاحبه کننده در شبکه های اجتماعی اش هیچ اشاره ای به ورزش نکرده باشد، شما هم درباره ورزش حرفی نزنید.

5. خودتان باشید

اگر من شخص استخدام کننده باشم، درست به همان اندازه ای که می خواهید من را تحت تأثیر قرار دهید، من هم می خواهم از شخص شما شناخت پیدا کنم. اگر با خودتان صادق باشید، آنگاه متوجه خواهید شد که شما آن شخص مناسب هستید یا خیر. تمامی هدف مصاحبه این است که فرد مصاحبه کننده از واژه های شعارگونه رزومه فراتر رود و بتواند شخص شما را بشناسد؛ اینکه چگونه فکر می کنید و چگونه عمل می کنید و درنهایت چگونه شایسته سازمان او هستید.

بنابراین صادق باشید، آنگاه خواهید دید که مصاحبه تا چه حد راحت تر پیش خواهد رفت –حتی این صداقت ممکن است به استخدام شما کمک کند.