جزئیات مقاله

مترجم: علی آل علی

 

شبکه های اجتماعی با داشتن بیش از 2میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان فرصت های بی نظری را در اختیار شرکت های تجاری به منظور جذب مخاطب و افزایش نرخ فروش قرار می دهد. ایجاد برندی قدرتمند در شبکه های اجتماعی علاوه بر افزایش شانس ما برای جلب نظر کاربران موجب معرفی برندمان به عنوان مرجعی معتبر در حوزه کسب وکار خود نیز خواهد شد. از سوی دیگر فعالیت مداوم در شبکه های اجتماعی مشتریان فعلی ما را نسبت به برندمان علاقه مندتر می کند. به این ترتیب مشتریان فعلی بدل به مشتریان ثابت و وفادار خواهند شد.

به منظور کمک به نتیجه بخشی تلاش های شما در شبکه های اجتماعی در این مقاله به سراغ 13کارآفرین موفق از انجمن کارآفرینان جوان (YEC) رفته ایم. تمام این 13 کارآفرین به پرسشی واحد پاسخ داده اند. اجازه دهید پرسش اصلی را با هم مشاهده کنیم:

بهترین راهکار استفاده از شبکه های اجتماعی برای جذب مشتریان و افزایش وفاداری به برند کدام است؟

اکنون پس از مشاهده پرسش اصلی به سراغ پاسخ هر کدام از کارآفرینان این مقاله خواهیم رفت.

1. اسکات لوی: توجه به ارزش آوری

اسکات لوی مدیرعامل پلتفرم آنلاین بازاریابی Fuel Online است. این موسسه در زمینه ارائه خدمات گسترده در حوزه مدیریت برند، بازاریابی و تبلیغات فعالیت دارد. به عقیده اسکات مهم ترین وظیفه ما در شبکه های اجتماعی ارائه ارزش های نوین به کاربران است. این کار از طریق به اشتراک گذاری توصیه ها، اخبار، اطلاعات و آموزش مهارت های کاربردی امکان پذیر خواهد بود. در خلال انجام چنین فعالیتی علاوه بر بهبود جایگاه برندمان در دیدگاه کاربران مختلف، ما هدفی انسان دوستانه را نیز دنبال می کنیم. بر این اساس آموزش به طیف وسیعی از مردم هدفی خیرخواهانه و البته جذاب از نظر تبلیغاتی محسوب می شود. اگر در کارتان مصمم باشید، کاربران شبکه های اجتماعی مطالب تان را بازنشر خواهند کرد. به این ترتیب تا حد زیادی فرآیند کسب شهرت برندتان در دنیای مجازی به صورت خودکار پیگیری می شود.

2. جاستین فائرمن: برجسته سازی اعضای فعال اجتماع تان

جاستین فائرمن یکی از مدیران ارشد مجله سبک زندگی آگاهانه است. به نظر جاستین مردم عاشق مورد توجه قرار گرفتن هستند. در این میان فرمول طلایی ما به اشتراک گذاری مطالب کاربران عادی در صفحه برندمان است. اجازه دهید بحث را اندکی باز کنم. اینجا هدف ما یافتن کاربران مرتبط با ماهیت کلی کسب وکارمان و بازنشر مطالب مفید و جذاب شان است. به این ترتیب آنها احساس مهم بودن خواهند کرد. این نوع احساس برای جلب نظر کاربران بسیار حیاتی است. البته توجه داشته باشید که این برجسته سازی فقط مخصوص کاربران فعال است. به این ترتیب در اجتماع کوچک یا بزرگ برندتان در شبکه های اجتماعی به کاربران فعال فرصت نمایش مطالب شان از طریق اکانت خود را بدهید.

3. کودی سانچز: همیشه مشتاق باشید

کودی سانچز یکی از افراد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی است. حوزه تخصصی وی مد و پوشاک است. وی به شبکه های اجتماعی به عنوان مکانی برای جذب مخاطب از طریق کاربرد صحیح واژگان نگاه می کند. در این میان اشتیاق و علاقه بالا به تعامل با مشتریان و کاربران در شبکه های اجتماعی همیشه نتیجه بخش خواهد بود. در حقیقت کاربران به هیچ وجه علاقه ای به برقراری ارتباط با اکانت های صرفا فروشنده ندارند. بر این اساس باید به دنبال بنای ساختاری ویژه تر باشیم. دلیل اصلی محبوبیت بالای شبکه های اجتماعی نیز به همین خاطر است. شبکه های اجتماعی فضایی برای «اجتماعی تر شدن» در برابر تلاش برای فروش هرچه بالاتر هستند. تنها راهکار برای موفقیت در پلتفرم های اجتماعی تلاش برای بهبود وضعیت تعامل مان با مخاطب از طریق خلق مطالب جالب است. بی شک شور و شوق ما در این میان نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

4. نیک فریمن: اهمیت تحقق اهداف شرکت

نیک فریمن به عنوان یک نویسنده موفق در زمینه بازاریابی و تبلیغات دیدگاه متفاوتی به شبکه های اجتماعی دارد. بر این اساس نظر وی تلاش برای تحقق اهداف شرکت از طریق فعالیت در شبکه های اجتماعی است. به عنوان مثال اگر هدف برند ما تغییر جهان در زمینه محیط زیست بهتر است، یک روز در هفته را به بارگذاری مطلبی در این مورد اختصاص دهیم. به این ترتیب یک روز ویژه را برای مدتی طولانی به عنوانی مانند «دوشنبه تغییر محیط زیست» بدل خواهیم کرد. در حقیقت این شیوه راهکاری بسیار جذاب برای پیگیری اهداف برندمان در کنار تلاش برای جذب مخاطب تازه است.

5. انگ تان: توجه به شبکه های اجتماعی به مثابه بخشی از کسب وکارمان

انگ تان با ایده استارتاپ سیمپلر به شهرت نسبتا بالایی دست یافت. این استارتاپ کار خرید را برای مشتریان بسیار ساده می کند. بر این اساس فقط کافی است که محصول موردنظر را به این موسسه اطلاع دهید. حتی اگر در آن ایالت هم کالای شما یافت نشود، سیمپلر آن را از ایالت های دیگر تهیه خواهد کرد.

به نظر انگ تان شبکه های اجتماعی محیط ملاقات آنلاین شما و مشتریان بالقوه تان است. بر این اساس باید ظاهری آراسته و معقول داشته باشیم. این کار از طریق خلق محتوای جذاب و ارائه اطلاعات کاربردی امکان پذیر خواهد بود. در یک کلام باید به هنگام تعامل با کاربران در شبکه های اجتماعی به آن فرآیند به مثابه بخشی از کسب وکارمان نگاه نماییم.

6. کریستین کیمبرلی: ضرورت پاسخگویی به پرسش ها

کریستین کیمبرلی یکی از کارآفرینان موفق در زمینه زیبایی و سلامت است. به نظر وی شبکه های اجتماعی به دلیل ارتباط نزدیک میان افراد باعث باعث افزایش طرح سوالات مختلف از سوی کاربران می شود. در این میان وظیفه هر کسب وکاری پاسخگویی به پرسش های طرح شده به منظور اطمینان از رضایت کاربران است. در غیر این صورت طرف مقابل شما را برندی بی مسئولیت و بی توجه نسبت به مطالبه های کاربران قلمداد خواهد کرد. بی شک چنین واکنشی به هیچ وجه مطلوب ما نیست.

7. اندرو شراژ: بحث را دو طرفه کنید

به نظر اندرو شراژ اکانت های برندها در شبکه های اجتماعی باید از طریق استفاده از نظرسنجی، رای گیری و مسابقه تعاملی تر شود. به این ترتیب کاربران فرصت بیشتری برای اظهارنظر و آشنایی با برند موردنظر خواهند داشت. حتی اگر پاسخ شما به کاربران «تشکر» ساده است، آن را از مخاطب دریغ نکنید. در صورت سکوت هیچ کس نسبت به قدردانی شما آگاه نخواهد شد. به هر حال کاربران مایل به مشاهده آثار توجه شما به نظرات شان هستند. با تقویت بحث های دوطرفه این هدف به خوبی ممکن خواهد شد.

8. چارلز گوآدت: خلق ارتباطی عاطفی

چاراز گوآدت یکی دیگر از نویسنده های مشهور این مقاله در زمینه فروش است. به عقیده وی همانطور که در ضرب المثلی مشهور بیان شده «مردم براساس احساس خرید می کنند، نه منطق» برندها باید به سوی تقویت ارتباط عاطفی شان با مخاطب باشند. یکی از راهکارهای جالب در این زمینه به اشتراک گذاری تصاویر، ویدئوها و متن های عاطفی تر و عمیق تر در صفحه های رسمی مان در شبکه های اجتماعی است. به این ترتیب وضعیت رابطه ما با مخاطب عمیق تر خواهد شد.

9. نیکول مونوز: استفاده از روبات های چت در کنار محتوای عالی

نیکول مونوز به خاطر طراحی سیستم جامع در زمینه طبقه بندی مطالب تبلیغاتی شهرت دارد. به عقیده وی استفاده از روبات های چت برای پاسخگویی هرچه سریع تر به کاربران اهمیت خاصی دارد. در این میان باید توجه داشت که استفاده از روبات چت فقط به منظور اعلام دریافت نظر مخاطب و ارائه پاسخ در کوتاه ترین زمان ممکن است. به این ترتیب در اینجا خبری از ارسال پیام ویژه و طولانی نیست. باید متنی کوتاه و در عین حال جذاب برای مخاطب تهیه کنیم. این متن در قالب پیامی خودکار برای هر کاربر پس از درج سوال ارسال خواهد شد.

10. متیو کاپالا: پاسخ نیازهای مشتریان باشید

متیو کاپالا یکی از کارآفرینان کم سن و سال انجمن کارآفرینان جوان است. به همین دلیل بیشتر از سایر کارآفرینان این فهرست با شبکه های اجتماعی سازگاری دارد. به عقیده وی کارویژه برندها در شبکه های اجتماعی پاسخگویی به نیاز کاربران است. به این ترتیب ما تصویری حرفه ای و کاربلد از خود در شبکه های اجتماعی به نمایش می گذاریم. به طور معمول کاربران نیازهای خود را به صورت پیام خصوصی یا کامنت برای برندهای موردنظر ارسال می کنند. در چنین شرایطی پاسخگویی مناسب به آنها نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. در حقیقت چنین اقدامی به مثابه جلب اعتماد و وفاداری کاربران به برندمان در فضای مجازی است.

11. سید بلخی: جذب مخاطب برای سایت مان از دل شبکه های اجتماعی

سید بلخی یکی از کارآفرینان تحسین شده در سطح بین المللی است. همچنین وی در زمینه بازاریابی نیز به صورت حرفه ای فعالیت دارد. هدف اصلی بلخی از فعالیت در شبکه های اجتماعی جذب مخاطب برای سایت شخصی و برندش است. به این ترتیب شبکه های اجتماعی از نظر وی مانند کانال های ارتباطی عمل می کنند. به طور معمول بسیاری از کاربران حوصله مراجعه به وب سایت رسمی برندها را ندارند. با این حال بارگذاری پست های جذاب و استفاده از امکانات تبلیغاتی پلتفرم های مختلف به ما در این راستا کمک شایانی خواهد کرد. براساس ادعای بلخی نرخ خرید کاربران مراجعه کننده به وب سایت رسمی برندها بسیار بیشتر از سایر کاربران است.

12. سِوِتا پاتل: تشویق کاربران به تولید محتوا برای شما

سِوِتا پاتل یکی از کارآفرینان موفق در زمینه استارتاپ های بازاریابی است. وی به دلیل فعالیت در حوزه بازاریابی علاقه فراوانی به محتوای تولیدی کاربران دارد. در حقیقت طرفداران ما در شبکه های اجتماعی با خلاقیت بالا اقدام به تولید محتواهای مختلف و بسیار ارزشمند می کنند. این امر برای آنها نوعی تفریح محسوب می شود. با این حال برای برندها به اشتراک گذاری مطالب تولیدی کاربران به معنای صرفه جویی در هزینه ها در کنار قدردانی از تلاش کاربران است. به این ترتیب باید هرچه بیشتر به سوی استفاده از محتوای ارسالی کاربران جهت گیری نماییم.

13. باروخ لابونسکی: اهمیت نمایش داخل برندمان

باروخ لابونسکی یکی از برترین کارآفرینان در زمینه سیستم های امنیتی است. به عقیده وی یکی از راهکارهای عالی برای تقویت وفاداری افراد به برندمان تاکید بر روی نمایش درون برندمان است. بر این اساس شبکه های اجتماعی فرصت نمایش نمای کمتر دیده شده کسب وکارمان را به طرف مقابل می دهد. به ویژه در مورد سازمان های بزرگ کنجکاوی کاربران برای مشاهده فعالیت های داخلی آنها بسیار زیاد است. به این ترتیب با توجه به نیاز مخاطب، نمایش فعالیت های درونی برندمان گامی موثر در راستای جلب نظرشان خواهد بود.