جزئیات مقاله

مترجم: امین فرح بخش

از زمان رسوايي کمبريج آناليتيکا (Cambridge Analytica) و واکنش رسانه ها در مورد تأثيرات منفي رسانه هاي اجتماعي در زندگي ما، کاربران دسته دسته از فيس بوک فاصله گرفتند. در واقع طبق گزارش مرکز تحقيقات پيو (Pew Research)، تا 40درصد از کاربران ايالات متحده براي مدت ها –گاه تا هفته ها– حساب فيس بوک خود را چک نمي کردند.

از زمان رسوايي کمبريج آناليتيکا (Cambridge Analytica) و واکنش رسانه ها در مورد تأثيرات منفي رسانه هاي اجتماعي در زندگي ما، کاربران دسته دسته از فيس بوک فاصله گرفتند. در واقع طبق گزارش مرکز تحقيقات پيو (Pew Research)، تا 40درصد از کاربران ايالات متحده براي مدت ها –گاه تا هفته ها– حساب فيس بوک خود را چک نمي کردند.

اين کاربران نه تنها نگران سوءاستفاده از اطلاعات شان هستند، بلکه از تماشاي نکات برجسته زندگي افراد ديگر خسته شده اند. اين نکات برجسته اغلب به عنوان يک واقعيت ساختگي ايجاد و باعث مي شوند بسياري از ما به انتخاب هاي زندگي خود با شک و ترديد بنگريم و دستاوردها و شادي هاي مان را با ديگران مقايسه کنيم.

مزاحمت سايبري تبديل به يک نگراني رو به رشد در ميان نوجوانان شده است. مطالعات نشان داده اند استفاده بيش از حد از رسانه هاي اجتماعي مي تواند سبب «افسردگي فيس بوکي» شود. اگر تا به حال از ديدن يک دوست قديمي که در حال صعود از قلعه ماچو پيچو بوده و يا در يک کلوب با دوستانش در حال تفريح است، احساس حسادت شديد داشته ايد، به احتمال زياد آن را با خود مقايسه مي کنيد.

زندگي شما که پشت کامپيوتر مي گذرد، به نظر نامساعد مي آيد؛ حتي اگر به خودتان بگوييد آنچه مي بينيد، واقعيت ندارد. شما دائماً با پست هاي بي پايان درباره فرزندان افراد، غذاهايي که مي خورند و فعاليت هاي روزانه معمول آنها مواجه مي شويد.

اين منظره در ميان نااميدي هاي معمول در رسانه هاي اجتماعي بي هدف و بي تأمل اتفاق مي افتد و افرادي که هزاران «دوست» دارند، اکثريت آنها را هرگز ملاقات نمي کنند. نتيجه اين است که چشم انداز رسانه هاي اجتماعي به سرعت تغيير مي کند که اتفاق بدي هم نيست؛ زيرا سبب مي شود نسل جديد شبکه هاي اجتماعي طرح متفاوتي از ارزش ارائه دهند –طرحي شخصي تر و واقعي تر.

آينده وضع خوشايندي دارد

رسانه هاي اجتماعي ناپديد نمي شوند. در واقع طبق گزارش هاي جديدي از سوي We Are Social و Hootsuitet، تقريباً 42درصد از جمعيت جهان حداقل يک حساب از رسانه هاي اجتماعي دارند، اما «اجتماع جديد» ديگر تمامي افراد را هدف نمي گيرد. در عوض آينده وضع خوشايندي دارد و شبکه هاي بيشتري براي جمع آوري افرادي که علاقه مشترک دارند ظهور مي کنند –همسايگان، پدر و مادرها، زنان، خريداران، کارآفرينان و يا اعضاي هر گروه ديگري.

شبکه هاي اجتماعي سنتي علي رغم آخرين تلاش ها براي مهار دسترسي برندها و بازاريابان، اقبال مردم را به ميزان زيادي از دست داده اند. دليل اين امر فروش اطلاعات کاربران به تبليغ کنندگان و به روز طيف گسترده اي از عواقب ديگر و اثرات جانبي طولاني مدت است.

شما به عنوان صاحب يک کسب و کار بايد از اين تغييرات آگاه باشيد و محتواي خود را با اين روند تطبيق دهيد؛ به خصوص که پلتفرم هاي جديد اجتماعي نسبت به پيشينيان خود بيشتر کاربرمحور هستند.

وقت آن است که به ارتباط شخصي رجوع کنيم

هر پلتفرم رسانه اجتماعي که به کاربران خود تجربه اي شخصي تر ارائه دهد، بيشتر مي تواند در زندگي آنها جايگاهي به دست آورد. موج جديد رسانه هاي اجتماعي آماده اند تا توجه کاربران اينترنت را جلب و فرصت هاي جديد کسب و کار را براي بازاريابان و تبليغ کنندگان ايجاد کنند.

به عنوان مثال يک شبکه اجتماعي جديد مختص زنان به نام FindSisterhood به کاربران امکان مي دهد مسائل شخصي را با حساب هاي کاملاً ناشناس مورد بحث قرار دهند. اين پلتفرم زنان را تشويق مي کند بدون هيچ گونه مانعي، هر سؤالي را بپرسند. اين ويژگي باعث مي شود اين شبکه اجتماعي، منبعي ارزشمند از بينش را براي بازاريابان به وجود آورد.

مؤسس اين شبکه، آنا پومپا آلارخون رالز (Ana Pompa Alarcon Rawls) مي گويد، «نکته خاص در مورد برنامه ما همين ناشناس ماندن افراد است. ما از رمزنگاري يکطرفه استفاده و هر پست و نظري را غير قابل شناسايي مي کنيم. هيچ کس از جمله تيم ما نخواهد دانست چه شخصي، چه مطلبي را نوشته است».

ناشناس بودن به کاربران اجازه مي دهد رک و راست باشند و اين امر مي تواند براي کسب و کارها بسيار سودمند واقع شود. براي مثال شرکت شما مي خواهد بيشتر در مورد شيوه زندگي بازار هدف خود بداند. سؤالات درست را بپرسيد و تمام اطلاعات مورد نياز خود را براي ايجاد يک استراتژي بازاريابي مؤثر دريافت کنيد. اين پلتفرم اجتماعي همچنين از تجزيه و تحليل احساسات در جهت تجزيه و تحليل محتوا استفاده مي کند. بنابراين مي توانيد موضوعات بحث برانگيز و همچنين واکنش هايي که اين موضوعات ايجاد مي کنند را در يک منطقه جغرافيايي خاص رديابي کنيد.

به عنوان مثال زماني که مادران از يک محله خاص در نيويورک درباره سختي کار و مراقبت از کودکان در کنار هم صحبت مي کنند، اين اطلاعات مي تواند به يک کسب و کار روزمره محلي کمک کند و نگراني هاي مخاطبان هدف را مورد توجه قرار دهد. همين اطلاعات ارزشمند هستند که مي توانند به شما در ايجاد محتواي بسيار شخصي براي مخاطبان تان کمک کنند.

همسايه وار پيش رويد

شرکت ها مي توانند مشتريان بالقوه را از طريق شبکه نکست دور (NextDoor) پيدا کنند. نکست دور يک پلتفرم امن است که در آن کاربران به راحتي مي توانند با همسايگان خود تبادل اطلاعات داشته باشند. اين پلتفرم يک راه مؤثر براي قرار گرفتن در جرياناتي است که در يک محله خاص صورت مي گيرد. از آنجايي که اين برنامه از موقعيت جغرافيايي براي نمايش پست هاي کاربران در منطقه استفاده مي کند، يک معدن باارزش براي يافتن افراد در نزديکي شماست.

شايد کسب سرمايه با اين برنامه براي بازاريابان در ابتدا دشوار باشد، زيرا اين پلتفرم پيش از پذيرش حساب، از طريق روش مشابه با موردي که توسط Google My Business استفاده مي شود، تمام آدرس ها را بررسي مي کند. علاوه بر اين صفحات مربوط به کسب و کار در حال حاضر در تمامي کشورها در دسترس نيستند.

با اين وجود گزينه اي براي کاربران وجود دارد که بتوانند کسب و کارهايي را که تجربيات مثبت از آنها داشته اند، پيشنهاد دهند. با توجه به اينکه بسياري از کاربران سؤالاتي را مطرح مي کنند که براي يک تازه وارد به محله مناسب است -مانند بهترين خياطي يا رستوران خانوادگي- فرصت هاي فراواني براي تبليغات دهان به دهان وجود دارد که مي تواند ده ها مشتري را به سمت يک کسب و کار هدايت کند.

هنگامي که کسب و کارها پايگاه خود را تحکيم کردند، مي توانند بحث ها را در محله پيگيري و موضوعاتي را مشخص کنند که سبب ايجاد تعامل در منطقه مي شوند. اين پلتفرم همچنين مي تواند ترافيک هدف را به وب سايت ها يا وبلاگ ها هدايت کند و آگاهي در مورد موضوعات خاص جامعه را افزايش دهد.

جوامع کوچک بهتر عمل مي کنند

يکي از بزرگ ترين مشکلات رسانه هاي اجتماعي، اندازه و حجم آنهاست. طبق يک گزارش جمع آوري شده توسط Zephoria Marketing در هر دقيقه در فيس بوک حدود 300،000 آپديت وضعيت (status) و نيم ميليون نظر ثبت مي شود. هر ثانيه 6 هزار توئيت جديد نيز در توئيتر ايجاد مي شود.

 

بسياري از کاربران اينترنت براي انجام تعاملات معتبر با دوستان، خانواده و دنبال کنندگان خود به دنبال پلتفرم هاي کوچک تر هستند. کاربران پلتفرم هايي را مي خواهند که هيچ الگوريتمي براي فيلتر اطلاعات نداشته و هدف بالاتري از ايجاد صرفاً يک مکان براي چت و اشتراک ويدئو هاي فراگير داشته باشند.

Care2 چنين مکاني است. اين انجمن حدود 30ميليون عضو دارد. اين مقدار هشت برابر کمتر از اندازه فيس بوک در ايالات متحده است، اما لزوماً از قدرت آن به عنوان يک ابزار بازاريابي نمي کاهد. کاربران Care2 به دنبال راهي براي بهبود جهان هستند. موضوعات اصلي در آن عبارتند از دادخواهي ها (تقاضا)، انگيزه ها و زندگي سالم. Care2 همچنين برندهايي که مايل به حمايت از انگيزه ها هستند و در جوامع خود تعامل دارند را ترويج مي کند.

اين پلتفرم انواع مختلف فرصت هاي تجاري را براي برندهايي که به دنبال ايجاد ارتباط با اعضا از طريق ارزش هاي اصلي آنها هستند، ايجاد مي کند. هدف اين است که مسائل شخصي تر شوند. کاربران اينترنت نيز دقيقاً به دنبال همين امر هستند و از غول هاي اين عرصه به رسانه هاي اجتماعي کوچک تر تغيير رويه مي دهند.

کسب و کارها بايد نوعي تجربه سرپرستي ارائه دهند

همانطور که از فيس بوک به رسانه هاي اجتماعي خوشايند مهاجرت مي کنيد، حتماً پيام خود را با انتظارات جديد مخاطبان تطبيق دهيد. بدون اينکه براي مخاطب مزاحمتي داشته باشيد، با يک رويکرد جديد مرتبط با مکالمات کاربرمحور آغاز کنيد.

آينده رسانه هاي اجتماعي در مکالمات تک به تک با طرفداران و دنبال کنندگان قرار دارد؛ مبادلاتي که نه تنها مايل به شرکت در آنها هستند، بلکه مي خواهند آنها را پيش ببرند. هرچه به عنوان يک کسب و کار کمتر مزاحم باشيد، شانس بيشتري براي ايجاد يک جامعه قابل توجه در اطراف نام تجاري خود داريد؛ پيروان جديد جمع خواهيد کرد و تغيير رويه ها را نيز افزايش خواهيد داد.