اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خراسان رضوی؛

 

مراسم رونمایی از سند الگوی کشت استان با حضور استاندار خراسان رضوی، معاونین وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان و جمعی از مدیران و مسئولین مربوطه و کشاورزان خبره استان روز ۱۶ دیماه در مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی برگزارشد.

دکتر قنبری در این مراسم با خیرمقدم به تلاش های  صورت گرفته پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت با وجود محدودیت هایی در زمینه کشاورزی مانند خشکسالی، تحریم ها و منابع مب توان با اجرای الگوی کشت به حل این مشکلات فائق آییم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: یک میلیون و 475 هزار هکتار زمین زراعی در استان کشت می شود و این استان در زمینه تولید محصصولات زراعی و باغی ودامی با تولید 6 میلیون تن ، 6در صد از تولیدات کشاورزی کشور را به عهده دارد و دارای رتبه ششم است.
غلامرضا قنبری افزود: از نظر ارزش افزوده سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ، رتبه سوم در کشور را داریم و در حوزه تولیدات دامی با 4.5 میلیون واحد دامی 11 در صد از تولید کشور را به خود اختصاص داده ایم.
وی گفت: الگوی کشت مارا به این  مسیر رهنمون می کند که مسائل اصلی بخش را که باید امروز به آن بپردازیم ودر گام دوم انقلاب وارد آن شویم، حل کنیم.
قنبری بیان کرد: قطعا نحقق اصلاح الگوی کشت که توسط وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده به تنهایی قابل انجام نیست و همراهی و حمایت همه دستگاههای اجرایی و حاکمیتی را می طلبد.
 
ئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح نمود: با توجه به تهیه  سند تحول  شهرستانهای مختلف و وجود مزیت نسبی برخی محصولات  وهمچنین  در ارتباط با بعضی  از مزیتهای استان ، ممکن است نیاز به تغییراتی در الگوی کشت داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی در این مراسم اظهار داشت: مسئله امنیت غذایی مسئله درجه یک کشور است، این یعنی حجت بر همه مسئولین تمام است.
خیام نکویی افزود: دربرخی از کشورها مثل آمریکا جایگاه امنیت غذایی بر امنیت ملی مقدم است چون از غذا بعنوان سلاح برای مدیریت کشورها استفاده می کنند.
وی گفت: جمعیت ایران در اوایل انقلاب 36 میلیون نفرو تولیدات کشاورزی 25 میلیون تن بوده ولی الان جمعیت 85 میلیون نفر و تولیدات کشاورزی 125 میلیون تن است که 45 درصد از این تولید مربوط به افزایش سطح زیر کشت با فشار برروی منابع پایهه آب وخاک بوده و 50 درصد آن به تفوذ علم دانش و فناورزی در بخش کشاورزی است.
وی ادامه داد : در مسئله الگوی کشت تردیدی نیست، مقام معظم رهبری برای برنامه هفتم سه عنصر در سیاستهای ابلاغی داشتند که یکی از آنها الگوی کشت بوده است، استقلال سیاسی به معنای واقعی کلمه استقلال اقتصادی و برقرای امنیت غذایی است .
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی خاطر نشان کرد: درخواست مقام معظم رهبری اقتدار و حاکمیت غذایی است یعنی مازاد بر نیاز تولید کنیم و به کشورهای دوست در مواقعی که نیاز دارند در حوزه غذا ، کمک کنیم.
معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی هم در این جلسه اظهار داشت: الگوی کشت برمبنای سه پایه اصلی یعنی نیاز ، اقلیم و اقتصاد کشور استوار است  به عبارت دیگر تولید محصولاتی  که نیازداریم در اقلیمی که امکان پذیر است بطوریکه برای زارع صرفه اقتصادی داشته باشد.
علیرضا مهاجر افزود: استان خراسان رضوی به عنوان مجری جزو استانهای پیشرو در بخش کشاورزی و با وجود آستان قدس رضوی ، مرکز تحقیقات کشاورزی ، دانشگاه قوی و سرمایه فراوان جزو استانهایی است که می تواند بعنوان الگو یی در کشور کمک کند.
استاندار خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: کشاورز در همه برنامه ها و طرحها عامل اصلی و تعیین کننده است ، ما آنچه دراین سالها مشکل داشتیم ،برنامه پیاده سازی بوده است .
یعقوبعلی نظری افزود: ما نمی توانیم بدون جوانب کار موضوعی مهم را محقق کنیم ما نظارت میکنیم که هدایت کنیم ، هدایت از راه دور علیرغم همه ابزار ها ممکن است جواب ندهد .
وی اظهار داشت: بنابراین جوشش از درون هم برای همکاری لازم است ، ماباید مولفه های لازم برای جوشش کشاورز و هدایت ونظارت و حضور در مزرعه در حین عمل را داشته باشیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این مراسم عنوان کرد: یک میلیون و 475 هزار هکتار زمین زراعی در استان کشت می شود و این استان در زمینه تولید محصصولات زراعی و باغی ودامی با تولید 6 میلیون تن ، 6در صد از تولیدات کشاورزی کشور را به عهده دارد ودارای رتبه ششم است.
غلامرضا قنبری افزود: از نظر ارزش افزوده سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ، رتبه سوم در کشور را داریم ود رحوزه تولیدات دامی با 4.5 میلیون واحد دامی 11 در صد از تولید کشور را به خود اختصاص داده ایم.
وی گفت: الگوی کشت مارا به این  مسیر رهنمون می کند که مسائل اصلی بخش را که باید امروز به آن بپردازیم ودر گام دوم انقلاب وارد آن شویم ، حل کنیم.
وی بیان کرد: قطعا نحقق اصلاح الگوی کشت که توسط وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده به تنهایی قابل انجام نیست و همراهی و حمایت همه دستگاههای اجرایی و حاکمیتی را می طلبد.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح نمود: با توجه به تهیه  سند تحول  شهرستانهای مختلف و وجود مزیت نسبی برخی محصولات  وهمچنین  در ارتباط با بعضی  از مزیتهای استان ، ممکن است نیاز به تغییراتی در الگوی کشت داشته باشیم.

 

اخبار برگزیده