اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم،

 

به گزارش خبرنگار ایانا در قم، این شرکت با حضور مؤثر خود در بازارهای بین‌المللی و ایجاد ارتباط با تولیدکنندگان داخلی، نسبت به تدارک و تأمین انواع نهاده‌های تولید در بخش کشاورزی اقدام کرده و سپس توزیع انواع نهاده‌های تولید در سطح کشور را از طریق مدیریت‌های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در تمامی استان‌ها و از طریق کارگزاران خود در سراسر کشور ساماندهی انجام می‌دهد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم گفت: در حال حاضر و با در نظر گرفتن میانگین وزنی کودهای شیمیایی 3 گانه یارانه‌ای ازته ، فسفاته و پتاسه حدود 30% قیمت تمام‌شده این کودها توسط کشاورز پرداخت می‌شود و حدود 70% آن مشمول یارانه و حمایت دولت است .

وی بیان کرد: سال‌های اخیر از ویژه‌ترین سال‌های عملکردی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بوده است، علی‌رغم تمامی مشکلات، چالش‌ها، تحریم‌های ظالمانه و کمبود و محدودیت‌های منابع مالی و ارزی، کودهای شیمیایی یارانه‌ای موردنیاز بخش کشاورزی به‌موقع تأمین و تدارک و توزیع شده است.

حسین زند افزود: در سال گذشته در استان قم نیز برنامه مصوب ابلاغی کود به‌طور کامل تأمین و تدارک شد و از حیثت تدارک و توزیع و مصرف کودهای یارانه‌ای در مقایسه با سال 1400 حدود 26 درصد معادل چهار هزار و 500 تن رشد داشت.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم توضیح داد: از ابتدای سال تاکنون و در 9 ماهه ابتدای سال 1402 بیش از 16 هزار تن معادل 90% برنامه ابلاغی کود استان تأمین و تدارک شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال 1401 بیش از 25% معادل بیش از سه هزار تن رشد داشته‌ایم.

وی گفت: در حال حاضر نیز بیش از چهار هزار تن انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه به‌عنوان ذخیره استراتژیک برای توزیع به‌موقع و تأمین نیاز کشاورزان در انبارهای تحت پوشش این شرکت در استان موجود است و عملیات تدارک کود تا پایان سال طبق برنامه زمان‌بندی‌شده به‌طور مستمر ادامه خواهد داشت.

زند خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت و قابل‌توجه در توزیع و مصرف کود در سال جاری درکشت پائیزه است که با توجه به اهمیت کشت پائیزه که شامل محصولات اساسی و استراتژیک گندم، جو و کلزا است میزان کودهای ازته، فسفاته و پتاسه مصرفی در کشت پائیزه سال جاری در مقایسه با سال 1401، حدود 80% رشد داشته است.

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سطح استان قم 21 کارگزار توزیع نهاده‌های کشاورزی دارد که شبکه رسمی توزیع انواع نهاده‌های تولید شرکت هستند و از این طریق کودهای یارانه‌ای را بر اساس سهمیه تعیین‌شده از طرف سازمان جهاد کشاورزی استان، به دست کشاورزان و بهره‌برداران در بخش کشاورزی می‌رسانیم.