اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم،

 

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم گفت: کود یارانه‌ای تنها بر اساس اطلاعات سامانه پهنه‌بندی و بر اساس الگوی کشت توزیع می‌شود.

حسین زند مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تحقق ۸۸ درصدی تعهدات تامین کودهای یارانه‌ای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهار کرد: در روزهای باقیمانده از سال جاری نیز ۱۲ درصد باقیمانده کود مورد نیاز کشاورزان تامین خواهد شد.

زند گفت: برنامه ابلاغی کودهای یارانه‌ای سال ۱۴۰۲ استان قم مقدار ۱۷ هزار و ۷۰۲ تن، شامل ۱۱ هزار ۴۱۸ تن کودهای ازته، ۴ هزار ۲۸۴ تن کودهای فسفاته و ۲ هزار تن کودهای پتاسه بوده است که در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری به طور کامل تدارک و تامین شده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم ادامه داد: ۸۵ درصد کود یارانه‌ای مصرفی در بخش کشاورزی در داخل کشور تولید می‌شود و از ۳ سال قبل پروژه‌هایی برای خودکفایی در کودهای فسفات و پتاسه داریم؛ به طوری که در حال حاضر ۲۰ پروژه به بهره‌برداری رسیده‌اند.

زند با اشاره به کم‌مصرفی کود در بخش کشاورزی ادامه داد: با این وجود مصرف کود در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۱ رکورد زد به طوری که بیش از ۲۲هزار تن انواع کودهای یارانه‌ای در بخش کشاورزی استان مورد استفاده قرار گرفت.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم باتوجه به سیاست‌ها و برنامه ریزی‌ها در سال‌های اخیر، خوشبختانه اکنون مصرف کودهای فسفاته و پتاسه به طور متعادل و متناسب است و استان قم جایگاه خوب و قابل قبولی قرار دارد، استان قم در این زمینه در سطح کشور رتبه برتر را کسب کرده است.

وی گفت: کشاورزان به طور متوسط تنها ۳۰ درصد قیمت تمام شده کودهای یارانه‌ای را پرداخت می‌کنند و مابقی آن از محل یارانه‌های دولتی پرداخت می شود.  

زند با اشاره به سامانه روند توزیع و نظارت کودهای یارانه‌ای در کشور،  تصریح کرد: کود مورد نیاز کشاورزان در این سامانه تنها بر اساس اطلاعات سامانه پهنه بندی که کشاورزان در آن ثبت نام کرده‌اند، بر اساس الگوی کشت توزیع می‌شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم گفت: بر این اساس کود یارانه‌ای به کشاورزانی داده می‌شود که الگوی کشت را رعایت کنند و به تولید خارج از چهارچوب الگوی کشت استان، کود تخصیص داده نمی‌شود.

 

اخبار برگزیده