اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم گفت: ۷۰ درصد قیمت کودهای یارانه‌ای در قالب یارانه و حمایت دولت پرداخت می‌شود و کشاورزان استان تنها ۳۰ درصد بهای تمام شده آن را می‌پردازند.

حسین زند درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، در همین خصوص بیان داشت: به‌عنوان مثال قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی کود ازته ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان تمام می‌شود در حالیکه تحویل این محصول به کشاورز سر مزرعه ۱۵۰ هزار تومان است.

وی گفت: امسال برنامه تعیین و تدارک کودهای یارانه‌ای استان قم به میزان ۱۷ هزار و ۷۰۲ تُن شامل ۱۱ هزار و ۴۱۸ تُن کودهای ازته و چهار هزار و ۲۸۴ تُن کودهای فسفاته و ۲ هزار تُن کودهای پتاسه است.

وی درباره وضعیت تدارک و توزیع کودهای یارانه‌ای در قم افزود: در ۱۰ ماهه ابتدای سالجاری ۱۰۰ درصد سهمیه کودی ابلاغی استان قم تامین و تدارک و برای مصرف کشاورزان عزیز توزیع گردید.

زند تاکید کرد: در سال‌هایی که میزان بارش کم و تنش‌های محیطی بارز است مصرف کودهای پتاسه ضروری و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در این نوع کود نیز همانطوری که اشاره شد ۲ هزار تُن برای استان تامین و تدارک و توزیع گردید.

وی افزود: در همین راستا با توجه به اهمیت محصولات زراعی اساسی و استراتژیک استان شامل گندم، جو، کلزا و تریتیکاله از میزان کودهای پتاسه توزیع شده در استان بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ تُن در کشت پائیزه توزیع و مصرف گردیده‌است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم ادامه داد: تا قبل از دهه ۸۰ در خصوص کودهای فسفاته و پتاسه ۱۰۰ درصد از طریق واردات تامین می‌شد که در دهه ۹۰ با تلاش‌های صورت گرفته میزان واردات کاهش چشمگیری پیدا کرد.

وی افزود: طبق برنامه زمانبندی شده و اقدام‌های صورت گرفته پیش بینی می‌شود که تا پایان سال ۱۴۰۵ تمامی معادن به تولید رسیده و کشور به صادر کننده فسفات و پتاس تبدیل شود.

وی تصریح کرد: تمامی کشاورزانی که اطلاعات آنان در سامانه پهنه ثبت شده باشد و الگوی کشت را رعایت کنند کود یارانه‌ای در اختیار آنها قرار می‌گیرد و نوع محصول محدودیتی ندارد.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۰۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

 

اخبار برگزیده