اخبار

به گزارش  روابط عمومی  شرکت خدمات  حمایتی  کشاورزی  استان گلستان

سید صمد ضیائی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: با توجه  پایش  وضعیت مزارع  تکثیری  گندم در حال حاضر حدود10  درصد  مزارع در مرحله ساقه دهی،60 درصد در مرحله گلدهی و 30 درصد مر مرحله شیری شدن دانه ها  قرار دارد و با توجه  به شرایط آب و هوایی و پیش بینی هواشناسی تا پایان هفته جاری، پنج  مورد توصیه فنی هواشناسی  کشاورزی از طریق سامانه یارگر، سیستم  پیامک سرور و شبکه های، مجازی و پیام رسان به  جامعه  مخاطب  کشاورزان  و بهره برداران  به شرح ذیل اطلاع رسانی  شد:

1- پیمانکاران عزیز شرایط جوی برای بروز بیماری «فوزاریوز خوشه» در مزارع گندم هم فراهم است لذا مبارزه با این بیماری باید در زمان 50 الی75 درصد ظهور خوشه و با استفاده از قارچ کش های سیستمیک انجام شود..

2- در زمان گلدهی ،جذب نیتروژن توسط ریشه گندم به شدت کاهش می  یابد لذا در این مرحله باید مصرف کود اوره بصورت محلول پاشی به غلظت ۵ کیلوگرم در هر هکتار همزمان با کود سولو پتاس پودری و یا سیلیکات پتاسیم  انجام گیرد.

3-بهترین زمان مصرف‌محلول پاشی کود اوره، اززمان شیری شدن تا خمیری شدن دانه می  باشد.

4-   پیمانکاران تکثیری بذرگندم وجو برای دریافت 50 کیلوگرم کود اوره مازاد بر سهمیه خود می توانند  به مراکز خدمات تابعه شهرستان مربوطه مراجعه  نمایند.

5- پیمانکاران عزیز سیلیکات پتاسیم و سولوپتاس با هیچ ترکیب سموم قابل اختلاط  نیست اختلاط  این ها  با مواد دیگر باعث  کاهش کارایی  و تلفات آنها خواهد شد.

کلمات کلیدی : توصیه فنی هواشناسی
اخبار برگزیده