اخبار

سرپرست  شرکت  خدمات حمایتی  کشاورزی گلستان در خصوص کشت دانه های روغنی سویا درگلستان اشاره داشتند: 

با توجه به سابقه کشت حدود نیم قرن ، بر اساس شرایط آب و هوایی سطح زیر کشت آن  هر ساله متفاوت بوده، به علت رقابت کشت سایر محصولات نظیر برنج  طی دوسال اخیر کمتراز30 هزار هکتار رسیده است .و تصریح کرد: کشت سویا در گلستان بعنوان محصول دوم انجام می گیرد که 70درصد در اراضی آبی و 30درصد در اراضی دیم و بیشتر بعد از برداشت گندم و جو انجام می شود.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: کشت سویا در استان گلستان از اواسط اردیبشهت آغاز می‌شود و تا 10 تیر ادامه دارد.

حسام در ادامه افزود: بذر یکی از مهم ترین نهاده های کشاورزی محسوب می شود. استفاده از بذر مناسب اهمیت بالایی در افزایش تولید محصول دارد برای این منظور استفاده از دستگاههای بوجاری با کیفیت، می تواند خلوص فیزیکی بذر را تضمین کند و کارخانه بوجاری بذر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان، یکی از مدرن ترین و مهمترین کارخانه بوجاری بذر  کشور بوده، که می تواند بستری مناسب را از حمایت تولید  داخلی فراهم نماید. وی اضافه نمود: افزایش  تولید بذر سویا و تمهیدات لازم در صنعت فرآوری، می توان فرصت و موقعیت فنی و کاری را در  استان گلستان فر اهم نمود لذا ورود به بحث فرآوری بذر سویا در حوزه کاری شرکت خدمات حمایتی می تواند تضمین تولید را در استان، نهادینه نماید.

 و خاطر نشان کرد: نیاز بذر ی  سویا در  استان 2000 تن بوده  که 45 درصد نیاز بذری کشور می باشد و همه ساله از ارقام ساری، سامان ، کتول و ...در طبقات مادری و گواهی شده تولید  و مورد استفاده کشاورزان قرار می گیرد که بوجاری و فرآوری آن نیاز به ماشین آلات مدرن و با کیفیت دارد و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان، می تواند این عملیات را ساماندهی کند.

لذا این شرکت توانسته با  بالا بردن استاندارد های فرآوری،   وسطح کیفی بذر سویا، قدم های اساسی بردارد و با استفاده از تکنولوژی روز و بکار گیری اتوماسیون قوی به نیاز های جدید پاسخ مطلوب ب داده و با استفاده از تجهیز غر بالها  ی مخصوص در ماشین بوجار (multi cleaner ( خط تولید بوجاری این بخش را تکمیل نماید. همچنین این شرکت در این بخش دارای ظرفیت ها و پتانسیل  های ذیل است :

1-داشتن کارشناسان متخصص و مجرب در ساماندهی تولید و ارتقا ی کیفی بذر

2-  امکان بوجاری بذر سویا  با  شرایط استاندارد آزمایشگاهی( خلوص فیزیکی98 درصد و ظرفیت  2500کیلوگرم در ساعت)

3- فضای کافی در امر فر آوری بذر و تامین50 درصد بذر مصرفی کشور

4- داشتن اتوماسیون قوی در ثبت و سفارش و پاسخ به نیاز های جدید

5- داشتن لوازم و   امکانات آزمایشگاهی  مدرن جهت کنترل و نظارت

6- امکان برنامه ریزی برای کلیه شرکت های  بزرگ زراعی به منظور تولید و فرآوری بذر

7- کوتاه بودن فرآیند بوجاری و سهولت انجام کار در کمترین زمان ممکن

 وی  به منظور کیفی سازی بذر سایر شرکت های تولید کننده  از فرآوری بذر سویا  به بیش از 400 تن در چند روز آینده خبرداد و در  خاتمه  افزود: این  شرکت با داشتن اتوماسیون قوی در باشگاه کشاورزان و  خدمات ارتباطی با کشاورزان و  بهر ه برداران در سامانه  1559 ،   می تواند ثبت و سفارش و پاسخ به نیاز های جدید را در امر  فرآوری بذر فراهم  نماید.


اخبار برگزیده