اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت  خدمات حمایتی کشاورزی استان مرکزی همایش تخصصی و کارگاه آموزشی یک روزه تغذیه گیاهی با حضور تمامی کارگزاران تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مرکزی در سالن همایش فرهنگیان اراک صبح امروز  برگزار شد.هدف از برگزاری این دوره آموزشی افزایش دانش و اطلاعات فنی و ارتقاء مهارتهای حرفه ای کارگزاران تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مرکزی در زمینه تغذیه گیاهی و معرفی سبد کودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و معرفی سامانه 1559 باشگاه کشاورزان وبه تبع آن انتقال به کشاورزان مخاطب کارگزاران و کارشناسان درتمامی مناطق کشاورزی و روستایی استان مرکزی بوده است.

 

تعداد افراد شرکت کننده در همایش تخصصی و کارگاه آموزشی :

در مجموع 60 نفر شامل31نفرکارگزار، 11نفر تولید کننده 4نفر کارشناسان ستاد مرکزی ،2 نفرکارشناس سازمان جهاد کشاورزی 12نفرکارشناسان و مرتبطین شرکت، حضور پیدا کردند.

مدرس کارگاه آموزشی :

 جناب آقای مهندس خدرایی مدیر محترم زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی.

خانم دکتر سحراخوان مسئول باشگاه کشاورزان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مرکزی.

شرحی مختصری از اجرای همایش تخصصی و کارگاه آموزشی تغذیه گیاهی :

در ابتدای این دوره آموزشی بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام اله مجید مهندس سید علیرضا موسوی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مرکزی با عرض خیرمقدم و خوشآمد به تمامی حاضرین در همایش تخصصی و کارگاه آموزشی تغذیه گیاهی اعم از کارگزاران وکارشناسان و مدعوین و مسئولین حاضر در جلسه به ویژه مهندس خدرایی مدیر محترم زراعت  جهاد کشاورزی استان مرکزی و آقای جواد زمانی حراست سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی وتمامی مسئولان وکارشناسان حاضر در جلسه،هدف از برگزاری این همایش تخصصی ، که با حضور کارگزاران تحت پوشش و کارشناسان استان مرکزی برگزار شد را ارتقاء دانش فنی کارگزاران در زمینه تغذیه گیاهی به ویژه شناخت و کاربرد انواع کودهای کشاورزی اعلام کرد. همچنین اشاره کرد از آنجائیکه کارگزاران و کارشناسان مراکز خدمات در خط مقدم تولید و خودکفایی عرصه تولیدات غذایی قرار دارند بنابراین ارتقاء آگاهی و افزایش اطلاعات و دانش فنی آنان و انتقال آن به کشاورزان مخاطب بخصوص در زمینه شناخت و کاربرد نهاده های کشاورزی ودر رأس آن کودهای کشاورزی می تواند زمینه افزایش تولیدات زراعی و باغی را به لحاظ کمی و کیفی فراهم آورد که در این کارگاه آموزشی درصدد آن هستیم که این هدف محقق گردد. در این دوره آموزشی،مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مهندس غلامحسین خدرایی مباحث خود را پیرامون اهمیت استفاده از کودهای ریزمغذی و تاثیرات آن بر محصولات کشاورزی و باغی مطرح کردند وافزودند که فراگیری مطالب مربوط به تغذیه گیاهی بخصوص شناخت و چگونگی کاربرد انواع کودهای  مورد نیاز کشاورزی از ملزومات است و می توانند تاثیر گذاری بالایی را بر کشاورزان داشته باشند و همچنین کارگزاران باید در استفاده از کودها راهنمای خوبی برای کشاورزان باشند. و در زمینه چگونگی مصرف کودها اطلاعات لازم را در اختیارشان قرار دهند و لازمه اینکار هم داشتن دانش مرتبط به نهاده ها می باشد. در ادامه تک تک تولید کنندگان به ترتیب شرکت آلکان- شرکت بار افشان- شرکت بیوران- شرکت جهان زرکاوان کرمانشاه و شرکت کیاسبز تولیدات خود را معرفی نمودند و توضیحات کاملی از ترکیبات و اثر هر محصول و کارایی آن ها داده شد. در ادامه برنامه، مسئول باشگاه کشاورزان استان مرکزی به معرفی سامانه 1559 پرداختند و دامنه فعالیت های باشگاه کشاورزان را به کارگزاران معرفی نمودند .همچنین در مورد روش نمونه برداری و آزمون خاک و نحوه ارسال آن ها به آزمایشگاه مورد تایید موسسه خاک و آب در راستای کاربرد بهینه کود و رفع نیاز های متنوع محصولات به انواع عناصر ریز مغذی و دریافت توصیه کودی مناسب کشت صحبت گردید و دستورالعمل روش انجام نمونه برداری در بین کارگزاران توزیع گردید. سپس جناب آقای مهندس شعبانی در مورد مسائل بازاریابی و فروش تولیدات و عملکرد کارگزاران صحبت خود را ادامه دادند و پرسش و پاسخ بین کارگزاران و مسئولین و شرکت های تولید کننده کود صورت پذیرفت. و در ادامه بعد از صرف ناهار، مسئولین محترم به اتفاق کارگزاران برای افتتاح اولین نمایشگاه تخصصی نهال استاندارد برگزار شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مرکزی با همکاری مدیریت محترم باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اقدام نموده و در نهایت با حضور رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اولین نمایشگاه نهال استاندارددر محوطه ساختمان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مرکزی افتتاح گردید.

مهمترین مباحث مطرح شده در همایش تخصصی و کارگاه آموزشی تغذیه گیاهی :

  • تعریف تغذیه گیاهی
  • انواع تغذیه گیاه
  • چالش های اساسی در تغذیه گیاهی
  • مدیریت تغذیه ای در گیاهان زراعی و باغی و علوفه ای
  • شناخت انواع خاکها در زمینه جذب کودها و اهمیت آنالیز خاک .
  • تنش های محیطی و عوامل موثر برتغذیه گیاهی
  • عوامل محدود کننده تولید از نگاه تغذیه گیاهی
  • مهمترین عوامل موثر تغذیه ای و فیزیولویکی بر رشد گیاه.
  • اثرات کمبود کودهای پرمصرف ( ازت ، فسفر و پتاس) بر روی رشد گیاهان
  • تقسیم بندی عناصر کودی از نظر میزان تحرک در خاکهای زراعی و باغی
  • تشریح چرخه تعادل بین جذب عناصر غذایی مصرف کود
  • هشدارهای لازم در رابطه با مصرف کودها بخصوص کودهای بدون شماره و ثبت کودی
  • روش های تعیین نیاز کودی ( آنالیز برگ و آزمون خاک )
  • بیان مشکلات مربوط به مدیریت مصرف کود
  • نقش و انواع کودهای کشاورزی در افزایش تولید
  • چگونگی مدیریت تغذیه گیاه براساس مراحل رشد فنولوژیکی گیاه
  • عوامل موثر در تولید کود مناسب و مرغوب
  • اهمیت کوددهی پس از برداشت محصول
  • قدردانی از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در معرفی کودهای با کیفیت بالا برای کشاورزان
  • آشنایی با باشگاه کشاورزان و فعالیت های سامانه 1559

در ادامه این کارگاه آموزشی به سوالات حاضرین در دوره آموزشی توسط مدیریت زراعت استان مرکزی، مدیریت بازاریابی و فروش شرکت خدمات حمایتی و تولید کننده های کود پاسخ های لازم ارائه شد و مطالب مطرح شده در مورد فعالیت های باشگاه کشاورزان در قالب جزوه آموزشی دربین حاضرین در دوره آموزشی توزیع گردید.

نتایج کارگاه آموزشی :

نتایج حاصل از همایش تخصصی و کارگاه آموزشی تغذیه گیاهی ویژه کارگزاران به شرح  ذیل بوده است:

  1. گردهم آمدن تمامی کارگزاران تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مرکزی و ایجاد انگیزه در بین کارگزاران در راستای تحقق اهداف شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مرکزی.
  2. معرفی سبد کودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در بین کارگزاران تحت پوشش استان مرکزی.
  3. معرفی سامانه ارتباطی1559دربین کارگزاران سطح استان .
  4. معرفی کودهای رایج و پرمصرف در بخش کشاورزی و چگونگی کاربرد آنها.
  5. انتقال آخرین اطلاعات و دانش های لازم مربوط به انواع کودهای کشاورزی و چگونگی کاربرد انها به کارگزاران با هدف انتقال آنها به کشاورزان بهره بردار.
  6. آشنایی با نهال های استاندارد و دارای لیبل.

 

اخبار برگزیده