اخبار

.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس کشاورز در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد اینکه آیا وزارت جهاد کشاورزی با کشت محصولات تراریخته، موافق است یا خیر، گفت: اگر مجوز رسمی برای کشت محصولات تراریخته در کمیته مربوطه صادر شود، حتماً از آن استقبال می‌کنیم.

وی افزود: کمیته مربوطه راجع‌به کشت محصولات تراریخته حتماً آثار مثبت و منفی آن را بررسی می‌کند و قطعاً نظرات علمی طرفداران محیط‌زیست و همچنین بهداشت در آن لحاظ می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: به‌عنوان معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی موافق کشت محصولات تراریخته با در نظرگرفتن مجوز رسمی آن از سوی کمیته مربوطه، هستم.

وی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه در حال حاضر تکنولوژی کشت تراریخته چه نوع از دانه‌های روغنی در کشور وجود دارد، بیان داشت:‌ در حال حاضر تکنولوژی کشت پنبه تراریخته در کشور وجود دارد و چند مزرعه در این رابطه دیده‌ام، البته این مزارع تحت کنترل قرار دارد و بذری از آن خارج نشده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در بازدیدی که از مزارع پنبه تراریخته، مشاهده کردم که آفتی در محصول وجود ندارد و هیچ سمی هم در آن به کار گرفته نشده است، بنابراین به‌عنوان مصرف‌کننده  وقتی ملاحظه می‌شود که چنین تکنولوژی برای تولیدات وجود دارد، می‌توان از آن در کشت محصولات کشاورزی بهره گرفت و من از آن استقبال می‌کنم،‌ البته بر این اساس که آیین‌نامه‌ای برای آن مشخص شود و بر اساس چارچوبی که در کمیته ذکر می‌شود، عمل شود.

کشاورز تصریح کرد: در حال حاضر در سطح 200 میلیون هکتار کشت محصولات تراریخته در دنیا انجام می‌شود و از حدود 12 سال پیش کشت این محصولات در دنیا فراگیرتر شده است.

وی بیان داشت:‌ کشت محصولات تراریخته بر اساس کاهش هزینه تولید محصول بوده است و آنچه که هزینه تولید را هم در محصول کشاورزی افزایش می‌دهد، مصرف سم و کود است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: متأسفانه هنوز در زمینه کشت محصولات تراریخته حاضر به تعامل ملی نیستیم، بطوری که عده‌ای مخالف و عده‌ای موافق هستند و این مسئله با تندروی حل نمی‌شود.

کشاورز بیان داشت: دنیا به این مسئله رسیده است و در خیلی از کشورها، حتی در کشورهایی که معترضانی نسبت به محصولات کشاورزی تراریخته وجود دارد، این محصول کشت می‌شود.

وی تأکید کرد: البته طبق مقررات و کنوانسیون بین‌المللی واردات هر نوع محصول تراریخته‌ای باید برچسب داشته باشد و مصرف‌کننده از نوع محصولی که مصرف می‌کند، مطلع باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با توجه به مباحث اخیر در مورد برنج‌های آلوده، بفرمایید برنج‌های وارداتی و به‌خصوص برنج‌های هندی تا چه مدت قابل مصرف هستند و آیا در صورت پایان مدت مصرف این محصولات که گفته می‌شود فرآوری شده هستند،‌ سم آرسنیک تولید می‌کنند یا خیر، اظهار داشت: برنج سفید پوست‌کنده به‌طور اصولی و در شرایط متعارف بیش از دو سال قابلیت ماندگاری خوب ندارد.

کشاورز افزود: محصولات دیگر ازجمله ذرت و گندم را می‌توان در شرایط متعارف بیش از دو سال نگهداری کرد، اما در مورد برنج سفید پوست‌کنده، امکان‌پذیر نیست.

وی اظهار داشت: ولی اگر محیط کنترل‌شده باشد و حرارت آن مناسب باشد، مثلاً در سردخانه که ما در حال حاضر از امکان آن برخوردار نیستیم، برنج نگهداری شود، می‌توان مدت زمان بیش‌تری آن را نگهداری کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: اما در مورد اینکه برنج پس از به پایان رسیدن مدت مصرف، سم تولید می‌کند، اطلاعی ندارم و باید از متخصصین مربوطه این سؤال پرسیده شود.

* تولید یک میلیون و 400 هزار تن شکر در سال جاری

کشاورز همچنین در مورد مطالبات چغندرکاران در سال جاری، اظهار داشت:‌ کارخانجات قند و شکر امسال هزار و 500 میلیارد تومان، چغندر از کشاورزان خریداری کردند و تا هفته گذشته مبلغ 900 میلیارد تومان آن را پرداخت کردند.

وی با بیان اینکه این میزان پرداخت در مقایسه با پرداختی‌های سال گذشته با توجه به افزایش میزان تولید چغندر قند در سال جاری خیلی هم عقب نیست، اظهار داشت: کارخانجات قند و شکر هم مشکلات خودشان را دارند، بطوری که هنوز نتوانسته‌اند 200 تومان مابه‌التفاوت قیمت شکر را از دولت دریافت کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: حدود 500 هزار تن از شکری که در سال جاری تولید کرده‌اند، روی دست‌شان مانده و به فروش نرفته و همین موضوع پرداخت مطالبات کشاورزان را به تعویق می‌اندازد.

کشاورز بیان داشت: امیدواریم تا یکی، دو ماه آینده این مشکل رفع شود و مطالبات کشاورزان چغندرکار هرچه زودتر پرداخت شود.

وی در مورد تولید چغندر در سال جاری اظهار داشت: حدود 5 میلیون و 600 هزار تن چغندر قند امسال در کشور تولید شد که این رکورد، یک رکورد بی‌سابقه است و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری حدود یک میلیون و 400 هزار تن شکر تولید شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سال گذشته حدود 4 میلیون و 500 هزار تن چغندر قند در کشور تولید شد و میزان تولید شکر هم حدود یک میلیون و 350 هزار تن بود.

کشاورز بیان داشت: کاهش سطح زیرکشت چغندر بهاره به دلیل مصرف آب، از اهداف وزارتخانه است به‌طوری‌که کشت چغندر بهاره به حدود 950 هزار هکتار کاهش یافته، اما میزان کشت چغندر پاییزه در سال جاری رشد داشته است.

وی همچنین در مورد واردات شکر، اظهار داشت: از ابتدای سال تا به امروز حدود 490 هزار تن شکر به کشور وارد شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه 8 محصول اساسی، 94 درصد واردات بخش کشاورزی را تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: 85 درصد انرژی مصرفی جامعه از این 8 محصول تأمین می‌شود.

کشاورز بیان داشت: در سال 93، 10 میلیون و 500 هزار تن گندم تولید شد، اما امسال تولید گندم به 11.5 میلیون تن افزایش یافت.

وی تصریح کرد: خوداتکایی گندم در دو سال گذشته حدود 64 درصد بود، اما با افزایش تولید این محصول، خوداتکایی تولید این محصول در سال جاری به 85 درصد رسیده است.

* سال آینده نیازی به واردات گندم نداریم

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: پیش‌بینی ما برای واردات گندم در سال جاری حدود یک تا 1.5 میلیون تن بود، ولی 2 میلیون و 300 هزار تن گندم به کشور وارد شده است، ضمن اینکه با توجه به برنامه‌ریزی برای تولید نیازی برای واردات گندم، در سال آینده نخواهیم داشت.

کشاورز در مورد تولید جو، اظهار داشت: تولید این محصول نسبت به سال گذشته، 11 درصد افزایش داشته است، اگرچه میزان بارندگی نسبت به متوسط بارش 18 درصد کاهش و نسبت به سال گذشته هم 14 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به کاهش 160 هزار هکتاری کشت برنج در مناطقی به غیر از گیلان و مازندران، اظهار داشت: تولید شلتوک برنج از 2 میلیون و 300 هزار تن در سال گذشته، به 2 میلیون و 700 هزار تن در سال جاری افزایش یافت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، تصریح کرد: اساسنامه ایجاد صندوق بذر گندم و جو به تصویب رسیده و سال آینده این صندوق با سرمایه یک میلیارد تومان تشکیل می‌شود.

کشاورز در مورد واردات گندم، اظهار داشت: واردات گندم در 9 ماهه ابتدای امسال، نشان می‌دهد که با مدت مشابه سال 93، 58 درصد کاهش یافته است و نسبت به سال 92، 6 درصد و نسبت به سال 91 هم 55 درصد کم‌تر شده است.

معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی در مورد واردات برنج هم اظهار داشت: واردات برنج در 9 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه در سال‌های 93، 43 درصد کاهش نسبت به سال 92، کاهش 66 درصدی و نسبت به سال 91 هم کاهش 43 درصدی داشته است.

وی در مورد واردات شکر در 9 ماهه ابتدای امسال تصریح کرد: واردات این محصول نسبت به مدت مشابه در سال 93، 40 درصد کاهش و نسبت به سال‌های 92 و 91 به ترتیب 50 و 55 درصد کاهش داشته است.

کشاورز بیان داشت: واردات 8 محصول اساسی  کشاورزی در 9 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه در سال 93، در مجموع 17 درصد کاهش داشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین در مورد وضعیت کود در کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه از نظر کمی و کیفی سال 92 از نظر کود وضعیت خوبی نداشتیم، دو گام اساسی در این مورد برداشته شد، به‌طوری‌که در دو سال گذشته در هیچ مقطع زمانی کم‌تر از 750 هزار تن کود در انبارها ذخیره نداشتیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 3 هزار و 200 برند کودی به جامعه کشاورزی عرضه می‌شود و قیمت آن هم نسبت به سال 92 هیچ افزایشی نداشته است.

کشاورز گفت: همچنین با توجه به اقدامات انجام‌شده برای ثبت کود، هیچ‌گونه کودی از این پس بدون اخذ گواهی ثبت، اجازه عرضه نخواهد داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ایجاد سامانه‌ای برای ارزیابی مشتریان از کودی که خریداری می‌کنند، بیان داشت: خریدار کود شماره ثبت آن را می‌تواند به سامانه وارد کند و سامانه هم اطلاعات آن را در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

کشاورز در مورد وضعیت مکانیزاسیون در کشاورزی اظهار داشت: برای تأمین اعتبارات آن بانک کشاورزی همراهی خوبی داشته است، به‌طوری‌که در 9 ماهه ابتدای سال جاری حدود 500 میلیارد تومان به این بخش تزریق شده و احتمالاً تا 3 ماه آینده به هزار میلیارد تومانی که برای این بخش درنظر گرفته شده، برسد.

* خوداتکایی 70 درصدی در تولید دانه‌های روغنی تا افق 1404

معاون وزیر جهاد کشاورزی، در رابطه با بذر کلزا، اظهار داشت: در سال‌های قبل برای تأمین بذر دچار نابسامانی بودیم، به‌طوری‌که بذر نامناسب تولید محصول ما را تهدید می‌کرد.

کشاورز با اشاره به اینکه اصلاح بذر حداقل 3 سال کار مستمر می‌طلبد، بیان داشت: در حال حاضر بذر کلزا با تنوع بسیار در دسترس کشاورزان قرار دارد و در این راستا از مشاوران داخلی و خارجی و شرکت‌های پیشرفته خارجی، کمک گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه با برنامه‌های آموزشی برای کشاورزان، دانش کشاورزان برای تولید کلزا افزایش یافته است، گفت: پیش‌بینی می‌شود تولید کلزا ظرف 2 سال آینده رونق خوبی داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: پیش‌بینی می‌شود در بهار سال آینده 140 هزار تن کلزا تولید شود و باتوجه به اینکه تولید کلزا در زمینه افزایش عملکرد برخی محصولات کشاورزی و همچنین پایداری تولید محصولات کشاورزی بسیار اثرگذار است، باید به آن توجه شود.

کشاورز با اشاره به اینکه کشت کلزا حدود 15 درصد موجب افزایش عملکرد محصول در هکتار می‌شود، گفت: توجه به کشت دانه‌های روغنی ازجمله کلزا و سایر دانه‌های روغنی دستور حکومتی است و در رابطه با آن تکلیف شده و مسئولیت داریم.

وی تصریح کرد: مشکلات تولید دانه‌های روغنی را به‌خوبی می‌دانیم، اما با این وجود برنامه‌‌ریزی شده تا 10 سال آینده وابستگی به واردات دانه‌های روغنی کاهش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: پیش‌بینی ما این است که در یک برنامه 10 ساله، با در نظر گرفتن افزایش جمعیت، خوداتکایی در تولید این محصول از 6 درصد کنونی به 7 درصد افزایش یابد.

کشاورز همچنین در مورد معرفی گروه‌های علوفه‌ای جدید بیان داشت: این اقدام وزارتخانه با کمک معاونت‌های زراعت و دام انجام می‌شود و هدف هم افزایش تولید شیر به‌علت نقش اساسی آن در سلامت است.

وی بیان داشت: با معرفی گروه‌های علوفه‌ای جدید ازجمله گیاهی به نام لوپن و سایر گروه‌های علوفه‌ای در صدد هستیم تا تولید شیر را افزایش دهیم.

وی در مورد کشت فرا سرزمینی محصولات کشاورزی اظهار داشت: در زمینه این اقدام با کشورهایی قزاقستان، روسیه به توافقاتی رسیده‌ام اما مذاکرات با کشورهایی مانند اوکراین و صربستان هنوز ادامه دارد.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هدف از کشت فراسزمینی تولیدی آن دسته از محصولاتی که تولید بخشی از آن در کشور امکان‌پذیر نیست، گفت: این محصولات شامل برنج، ذرت و دانه‌های روغنی است.

معاونت زراعت وزیر جهاد کشاورزی در مورد صادرات محصولات آب بر اظهار داشت: در این زمینه فرصتی از وزیر جهاد کشاورزی برای بررسی مصرف و همچنین مزایای صادرات محصولاتی که به آن‌ها آب‌بر اطلاع می‌شود گرفته شده است تا نسبت به مصرف آب و همچنین میزان درآمد ارزی صادرات آن تحقیق و بررسی شود که به زودی نتایج آن اعلام می‌شود و همچنین جدول میزان آب‌بری محصولات صادراتی کشاورزی و درآمد ارزی آن‌ها به زودی تهیه و منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه در مجموع کل آبی که 600 هزار تن هندوانه صادراتی به خود اختصاص داده است، 360 میلیون مترمکعب بوده است، بیان داشت: این مقدار آب مصرفی معادل پنج درصد آبی است که پشت سدها تبخیر می‌شود.

* شروط کشت محصولات آب‌بر در برنامه ششم

معاونت زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای کشت محصولات آب‌بر در برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی نسخه جامعی تهیه شده است، اتظهار داشت: براساس این برنامه باید کشت محصولات آب‌بر سبزی و صیفی به گلخانه‌ها منتقل شود و اگر به هر دلیل کشاورزی قادر به چنین اقدامی نبود باید سه شرط را برای کشت محصولات آب‌بر رعایت کند.

وی بیان داشت: سه شرط کشت محصولات آب‌بر در خارج از گلخانه‌ها کشت نشائی، آبیاری میکرو و همچنین مالچ پاشی برای جلوگیری از تبخیر آب است.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه در سال جاری تصویب شد که یارانه‌ای برای صادرات سیب‌زمینی اختصاص داده شود، افزود: متاسفانه به علت محدودیت‌های موجود، اعتبار یارانه تخصیص داده نشد.


 

 

اخبار برگزیده