اخبار

معاون وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه از تهیه طرح این کشور برای انجام مبادلات محصولات کشاورزی با ایران با واحد پولی روبل و ریال خبر داد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سرگئی لوویچ لوین در نشستی با حضور قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و مدیر کل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی و جمعی از تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات کشاورزی کشورمان که با هدف بررسی مواضع و مشکلات تجارت کشاورزی دو کشور در سالن نعمتی جم برگزار شد، گفت: ما باید شرایط جدید و در عین حال شفاف برای توسعه تجارت کشاورزی ایجاد کنیم.

وی افزود: این مسیری طولانی است، اما باید از این مسیر عبور کنیم، لوین در همین حال راه اندازی کریدور سبز گمرکی را لازمه افزایش حجم تجارت کشاورزی میان ایران و روسیه دانست و اظهار داشت: ایجاد کریدور سبز منجر به کاهش هزینه های گمرکی، تسریع مبادلات تجاری و کاهش بازبینی های اضافی در گمرکات دو کشور می شود.
وی بر استفاده از انواع سسیستم های حمل و نقل جاده ای، دریایی و هوایی برای صادرات و واردات محصولات کشاورزی دو کشور تاکید و خاطر نشان کرد: تا زمانی که کشتی ها به یخچال برای نگهداری از محصولات فسادپذیر کشاورزی تجهیز نشوند، حمل و نقل دریایی امکان پذیر نخواهد بود.
معاون وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه با بیان این که توسعه حمل و نقل دریایی محصولات کشاورزی و مواد غذایی به سرمایه گذاری و همکاری های بخش دولتی و خصوصی دو کشور نیاز دارد، اذعان داشت: وظیفه دولت ها، ایجاد شرایط مطلوب برای بخش خصوصی است و دولت ها نباید جایگزین بخش خصوصی شوند.
لوین همچنین بر تجهیز یک بندر هوایی به منظور تجارت محصولات کشاورزی تاکید کرد.
وی در مورد گلایه برخی صادر کنندگان از بالا بودن تعرفه واردات روسیه گفت: تعرفه واردات محصولات کشاورزی روسیه بین 5 تا 15 درصد است که رقم بالایی نیست و تجار ایرانی باید اطلاعات بیشتری در مورد بازار و رژیم حقوقی روسیه بدست آورند.
لوین در عین حال از تجار ایرانی خواست به جای صادرات محصولات کشاورزی خود به روسیه از طریق کشورهایی مانند آذربایجان و ارمنستان، محصولات را به طور مستقم و با برند ایرانی به کشورش صادر کنند.
در این نشست، مهندس مهرفرد قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی اظهار داشت: طی صحبت هایی که با رییس بانک مرکزی ایران داشتیم، وی اعلام کرده که برای انتقال پول میان بانک ملی ایران و میر بیزینس بانک مسکو، مشکلی وجود ندارد و اگر مشکلی هم باشد مربوط به بانک عامل است.
وی در عین حال افزود: با وجود رفع مشکلات در مورد انتقال پول توسط بانک مرکزی، نیاز به کار بیشتر توسط بانک های دو کشور است. 
مهر فرد بر فعال شدن کشتیرانی ایران توسعه حمل و نقل دریایی محصولات کشاورزی ایران و روسیه تاکید کرد.
در این نشست، تولید کنندگان و صادر کنندگان ایرانی ضمن اعلام آمادگی برای افزایش حجم تجارت محصولات کشاورزی با روسیه به مشکلات موجود از جمله تعرفه ها، ارزشگذاری محصولات در روسیه، تعیین استانداردهای مورد قبول دو طرف، کاهش ارزش پول روسیه و حمل و نقل محصولات اشاره کردند.
عدم تعیین تکلیف واحدهای جدید فرآوری آبزیان از سوی روسیه، طولانی بودن زمان صدور روادید تجاری و نقل و انتقال پول از دیگر مشکلاتی بود که از سوی تجار ایرانی در این نشست مطرح شد.
برخی از صادر کنندگان محصولات کشاروزی همچنین خواستار تاسیس بانک مشترک برای حل مشکلات مالی و حمایت دولتی دو کشور از بخش خصوصی و صادرات شدند.

 

اخبار برگزیده