اخبار

بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته، کمتر از نصف کود مورد نیاز در کشور مصرف می‌شود که خطر کمبود عناصر غذایی مورد نیاز خاک تهدیدی برای کشاورزی کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، گردهمایی بررسی میزان جذب انواع کودهای کشاورزی و برآورد میزان کود مورد نیاز با حضور معاون زراعت، قائم‌مقام معاون باغبانی، رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب، مدیران تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان‌ها و محققان استانی مؤسسه تحقیقات خاک و آب و جمعی از مدیران و اعضای هیأت علمی معاونت‌ها و مؤسسه برگزار شد.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در ابتدا با بیان اینکه میزان جذب و مصرف کودهای هرساله با تغییرات زیادی روبه‌رو است و در برخی موارد کشاورزان و مدیران نسبت به نحوه دسترسی به کود نیز اعتراض می‌کنند، برگزاری این گردهمایی را در آسیب‌شناسی جذب و کمک به بهبود روند مصرف کود تأثیرگذار عنوان کرد.

عباس کشاورز با اشاره به ارتقاء مصرف کود از سال ۹۲ تاکنون گفت: میزان مصرف کود در کشور کمتر از نیاز خاک‌های ما است و تفاوت چشمگیری در استان‌های مختلف دیده می‌شود که باید بررسی کنیم، چرا میزان جذب در برخی موارد به‌شدت پایین آمده است.

وی خاطرنشان کرد: تنها چهار استان چهارمحال و بختیاری، گلستان، خوزستان و مرکزی بیش از ۷۰ درصد میزان کود برآوردشده برای مناطق خود را جذب کرده‌اند.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ما بر مبنای برآوردهای صورت‌گرفته از سوی مؤسسه تحقیقات خاک و آب، میزان کود مورد نیاز را خریداری می‌کنیم، اما عدم رعایت میزان جذب از سوی استان‌ها و بهره‌برداران، باعث می‌شود کودهای خریداری‌شده گاهی تا دو سال در انبارها باقی بمانند که این نه‌تنها از لحاظ اقتصادی، بلکه از نظر کیفیت محصول نیز معضل محسوب می‌شود.

کشاورز با بیان اینکه درباره میزان مصرف کود دچار نظریات خاص منطقه‌ای شده‌ایم، افزود: مؤسسه تحقیقات خاک و آب در این امر صاحب‌نظر است، اما اظهارنظرهای متفاوتی که از سوی سایر کارشناسان ارائه می‌شود، در نهایت باعث رشد نامناسب مصرف کود شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به آنکه از تیرماه سال ۹۲ هیچ کودی گران نشده است، بهانه‌ای در این باره برای کاهش مصرف کود از سوی استان‌ها قابل قبول نیست.

 

 

مدعیان سرطان‌زایی کودها، مستند ارائه کنند

در ادامه، رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور اظهار داشت: این مؤسسه هر سال نیاز کشور به انواع کودها را برآورد می‌کند و این جدول را در اختیار معاونت‌های باغبانی، زراعت و شرکت خدمات حمایتی قرار می‌دهد و همچنین بر اساس نظرات و پیشنهادات ارائه‌شده، می‌توان اعداد و ارقام تعیین‌شده را افزایش یا کاهش داد.

کامبیز بازرگان با بیان اینکه بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته کمتر از نصف کود مورد نیاز در کشور مصرف می‌شود، یادآور شد: خطر کمبود عناصر مورد نیاز خاک، تهدیدی برای کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی کارشناسان و محققان ادعا می‌کنند کود سرطان‌زا است و در کشور زیاد مصرف می‌شود، خواستار ارائه مستندات از سوی این افراد شد.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور با اشاره به اینکه بر اساس میانگین جهانی، کشور به بیش از چهار میلیون تن کود نیاز دارد، تأکید کرد: مصرف ما در کشور حدود ۲,۵ میلیون تن است و با این شرایط دچار فقر عناصر غذایی هستیم.

بازرگان همچنین گفت: مبانی برآورد صورت‌گرفته بسیار شفاف و بر اساس روش‌های متداول دنیا دقیق‌ترین برآورد ممکن است، اما باید این نکته را از یاد نبریم که این اعداد و ارقام برآورد نیاز کودی هستند، نه تعیین دقیق مقدار مورد نیاز!

وی از عواملی که در این برآورد دخیل بودند، به سطح زیر کشت، عملکرد مورد انتظار، اطلاعات سطوح کمبود عناصر غذایی خاک‌های کشور و آخرین نتایج تحقیقاتی روز دنیا اشاره کرد و افزود: با این روش، نیاز عناصر برای هر محصول و هر استان به‌دست آمد که در نهایت میزان کود مورد نیاز کشور در سال زراعی ۹۶ - ۹۵ برآورد شد.

بازرگان با تأکید بر اینکه پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا نیز کود مصرف می‌کنند و در مقادیر مصرف نیز سالانه افزایش دارند، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم میزان کود برآوردشده برای هر محصول و هر استان با آنچه هرساله از سوی استان‌ها جذاب می‌شود، به کمترین میزان اختلاف برسد./

اخبار برگزیده