اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان آذربایجان غربی،

 

 

 جلسه توجیهی صدور حواله الکترونیکی کودهای شیمیایی صبح روز چهارشنبه مورخه ۱۴۰۰/۰۷/۱۴ با حضور مدیر شرکت خدمات حمایتی استان آذربایجانغربی، معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب، رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی، مسئول واحد زراعت، مسئولین و کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و کارگزاران توزیع کودهای شیمیایی این شهرستان در محل نمازخانه جهاد کشاورزی تشکیل شد.
 
دکتر دیانتی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب در این جلسه گفت: با توجه به نقش اساسی تغذیه در عملکرد محصولات کشاورزی، تأمین به موقع نهاده های کشاورزی از اهمیت بسزایی برخوردار و باید در اولویت قرار گیرد.
وی با اشاره به تنوع محصولات تولیدی در شهرستان افزود: تولید باید بعنوان معیاری جهت تعیین نیاز کودی شهرستان مد نظر قرار گیرد که بر اساس نوع و میزان سطح زیر کشت محصولات، سالانه متغییر خواهد بود. 
علی دیانتی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی در خصوص استفاده اصولی و بهینه از کودهای شیمیایی و بهبود تغذیه گیاهی بر جلوگیری از صدور فیزیکی حواله کود های شیمیایی و ضرورت توزیع کود با حواله الکترونیکی تاکید کرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب خواستار تخصیص نهاده های کشاورزی بویژه کود برای هر شهرستان بر اساس میزان تولید و سطح زیرکشت محصولات کشاورزی آن شهرستان شد.
 
در ادامه مهندس قربانی، مدیر شرکت خدمات حمایتی استان با اشاره به فقر کودی خاکهای منطقه و تاثیر منفی آن بر سلامت جامعه، اظهار داشت: رعایت تامین و توزیع کامل و سبدی کودهای شیمیایی(لزوم جذب کودهای فسفاته و پتاسه در کنار کودهای ازته) در صدور حواله توسط کارشناسان ضروری است و کارگزاران توزیع کود هر شهرستان نیز موظف به تامین مقدار حداقل ۲ الی ۳ تن از هر نوع کود شیمیایی در موجودی انبار خود می باشند.
وی با اشاره به اهمیت سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی عنوان کرد: برنامه ریزی اصولی و تصمیم گیری در هر حوزه وابسته به دقت و صحت آمار و اطلاعات موجود در آن بخش می باشد از اینرو بروز رسانی آمار و اطلاعات بهره برداران و محصولات تولیدی در سامانه جامع پهنه بندی بسیار حائز اهمیت است.
مهندس قربانی اذعان داشت: صدور حواله های الکترونیکی از طریق سامانه پهنه بندی و توسط کارشناسان پهنه مراکز انجام خواهد گرفت و هر حواله الزاماً سه ویژگی: مشخصات شناسنامه ای بهره بردار، سطح زیر کشت و نوع محصول را خواهد داشت که سهولت پایش و رصد توزیع کودهای شیمیایی را میسر می سازد. 
 
گفتنی است در پایان جلسه پروسه صدور حواله الکترونیکی بصورت عملی تشریح گردید. 
 
 

اخبار برگزیده