اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان چهارمحال وبختیاری

در سال گذشته حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد ، مکانیزاسیون کشاورزی که از قرون گذشته شروع شده است، اکنون با رشد تکنولوژی‌ها و روند افزایشی استفاده از دستگاه‌های مکانیکی، به حد بالایی رسیده است.

در اهمیت مکانیزاسیون کشاورزی همین نکته کافی است که بدانیم در صورت تحقق مکانیزاسیون کشاورزی به صورت صحیح، شاهد افزایش کمیت و کیفیت محصول کشاورزی و همچنین کاهش هزینه‌های تولید محصول خواهیم بود.

به گفته رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، بیش از 6 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی کشور در سال گذشته صورت گرفته است، امری که حدود 80 درصد از آن توسط تسهیلات بانکی محقق شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 520 شرکت در سطح کشور در حوزه تجهیزات مکانیزه کشاورزی زراعی، باغی، دام و طیور و آبزی وجود دارد، ظرفیتی بزرگ که اگر بتوان از آن به درستی استفاده کرد، تحولی شگرف در این عرصه را می‌توان مشاهده کرد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی همچنین پیش‌بینی کرده است که در سال جاری حدود 7 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی انجام شود.

1600 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در مکانیزاسیون کشاورزی استان

عطاالله ابراهیمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد ، اظهار داشت: در بخش مکانیزاسیون استان در سال گذشته، هزار و 600 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده است که از این مقدار سرمایه گذاری 650 میلیارد ریال در قالب منابع خط اعتباری شماره 9 مکانیزاسیون به تعداد 577 فقره پرونده متقاضیان به شعب بانک عامل ارجاع و پرداخت گردید.

وی گفت: میزان اعتبارات ابلاغی و تعهدی 500 میلیارد ریال بوده است که با پیگیری‌های انجام شده این مقدار منابع به 650 میلیارد ریال افزایش یافت، مقدار منابع اعتباری به صورت 80 درصد تسهیلات 5 ساله و 20 درصد سهم متقاضی که با احتساب سهم آورده متقاضی حدود هزار میلیارد ریال بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری افزود: اعتبارات مذکور جهت تجهیز و نوسازی ناوگان، خرید ماشین آلات، ادوات و تجهیزات در کلیه زیر بخش‌های کشاورزی شامل نیروی محرکه، زراعت، باغبانی، دام و طیور، شیلات و آبزیان جنگل و مرتع هزینه شده است.

وی گفت: همچنین علاوه بر هزار میلیارد ریال تسهیلات منابع اعتباری ویژه مکانیزاسیون تعداد 100 نفر از متقاضیان نسبت به خرید نقدی انواع تراکتور و ادوات و تجهیزات اقدام نمودند که سرمایه‌گذاری انجام شده در این زمینه حدود 600 میلیارد بوده است.

شاخص درجه مکانیزاسیون کشاورزی استان به 88 درصد رسیده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری بیان داشت: به طور کلی مجموعا با احتساب تسهیلات بانکی و خرید نقدی ماشین آلات و ادوات توسط بهره‌برداران در سال 1400 حدود هزار و 600 میلیارد ریال در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی استان، سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: با سرمایه‌گذاری انجام شده تسهیلات خط اعتباری شماره 9 مکانیزاسیون و خرید نقدی متقاضیان 370 دستگاه انواع تراکتور، 15 دستگاه کمباین، 186 دستگاه انواع تیلر و 306 دستگاه انواع تجهیزات به بخش کشاورزی وارد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به رشد شاخص مکانیزاسیون کشاورزی استان، گفت: شاخص ضریب مکانیزاسیون استان در سال گذشته، 0.16 رشد داشته و به عدد 2.06 اسب بخار در هکتار رسیده است و همچنین شاخص درجه مکانیزاسیون 3 درصد رشد داشته و به عدد 88 درصد رسیده است.

اخبار برگزیده