جزئیات مقاله

منبع: imarketor

اینفلوئنسر مارکتینگ Influencer Marketing ابزاری در کمپین دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing هست که بازاریابان با همکاری افرادی که در شبکه‌های اجتماعی همانند اینستاگرام ، توئیتر ، لینکدین و … فعال هستند به معرفی خدمت یا کالای مورد نظر خود می‌پردازند.

برای آنکه یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق داشته باشید، نیازی نیست دست به کار خاصی بزنید، تنها کافی است که از اشتباهات رایجی که در کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ برگزار شده است، اجتناب کنید.

۱- اهداف و شاخص کلیدی عملکرد KPI تنظیم نکرده اید!

بسیاری از کسب‌و‌کارها هدف اصلی خود از اینفلوئنسر مارکتینگ Influencer Marketing را نمی‌دانند. شما باید قبل از پرداخت هزینه، اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود را مشخص کنید تا ارزش آوری کار با اینفلوئنسر مورد نظرتان را  به درستی محاسبه کنید.

 

رایج‌ترین اهداف همکاری با اینفلوئنسرها در کمپین دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

 

آگاهی از برند Brand Awareness

به یادآوری برند Brand Recall

فروش Sales

جذب و گسترش بازارهای جدید

افزایش تعداد دنبال کنندگان

پوشش معرفی محصول جدید

۲- اینفلوئنسر انتخابی شما به کسب و کار شما مرتبط نیست!

ارتباط موضوعی بین محتوای شناخته شده‌ای که اینفلوئنسر با آن به شهرت دست یافته با زمینه کاری شما بسیار مهم و اثرگذار است.

 

به عنوان مثال برندی که محصولات مربوط به ترمیم و درخشندگی مو تولید می‌کند، با یک اینفلوئنسر کار کرده که همیشه از کلاه گیس استفاده میکند و این دقیقا همان چیزی است که نباید اتفاق می‌افتاد!

 

در انتخاب اینفلوئنسر دقت کنید، چرا که مخاطبان هر اینفلوئنسر به خاطر سبک زندگی اینفلوئنسر او را دنبال می‌کنند و اگر نتوانید ارتباط درستی بین محصول یا کالای خود با سبک زندگی او پیدا کنید، نه تنها پول خود را دور ریخته‌اید بلکه ممکن است به برند خود آسیب وارد کنید.

 

اشتباهات رایج اینفلوئنسر مارکتینگ

۳- محل زندگی اینفلوئنسر خارج از بازار مورد نظر شماست!

محل زندگی اینفلوئنسر بهتر است با بازار هدف شما هماهنگی داشته باشد. بهتر است قبل از انتخاب اینفلوئنسر محل زندگی دنبال‌کنندگان او را در نظر داشته باشید.

برای مثال ممکن است اینفلوئنسری در آمریکا زندگی می‌کند اما محتوای مورد نیاز کاربران ایرانی را تامین می‌کند و برعکس؛ پس از قبل از انتخاب اینفلوئنسر مورد نظر خود، به مروری بر موقعیت جغرافیای مخاطبین بیاندازید.

 

۴- جنسیت مخاطبان اینفلوئنسر

اگر می‌خواهید با کمک یک اینفلوئنسر محصولی را که مناسب بانوان است بفروشید، قطعا باید یک اینفلوئنسر خانم را انتخاب کنید ولی باید در نظر داشته باشید دنبال کنندگان او هم بانوان باشند. گاهی اوقات درصد بالایی از دنبال کنندگان اینفلوئنسر خانم در شبکه های اجتماعی social network ، آقایان هستند! حتی می‌توانید در قبل از همکاری با یک اینفلوئنسر از وی درخواست کنید نسبت مخاطبین خود را با شما به اشتراک بگذارید تا انتخاب درست‌تری داشته باشید.

 

پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ باکس ادز ، سامانه آنلاین طراحی و اجرا و گزارشگیری کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ

 

۵- دنبال کننده های غیر واقعی اینفلوئنسر

رایج ترین موضوع در انتخاب اینفلوئنسر واقعی بودن دنبال کنندگان آنهاست. پس بهتر است تحلیل و بررسی دقیقتری نسبت به تعداد واقعی دنبال کنندگان داشته باشید.

 

تشخیص فالوور فیک از فالوور واقعی کار سختی نیست، تنها کافی است ۱۰ پست آخر صفحه اینفلوئنسر را مشاهده کنید و نسبتی بین تعداد لایک ها با تعداد دنبال‌کنندگان اینفلوئنسر بیاندازید.

 

۶- متوسط نرخ مشارکت اینفلوئنسر مارکتینگ را در نظر نگرفتید!

یکی از نکات مهم انتخاب اینفلوئنسر متوسط نرخ مشارکت دنبال کنندگان Engagement Rate اوست که از بررسی نسبت تعداد لایک ها و کامنت ها و … مشخص می‌شود. فراموش نکنید در بررسی متوسط نرخ مشارکت، حتما به واقعی بودن لایک ها و کامنت ها، علاوه بر تعداد آن ها باید توجه کرد.