اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خراسان رضوی؛

 

حسین عطائی سلامی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اهمیت طرح الگوی کشت استان ها گفت: امروزه تولید محصولات مقرون به صرفه همواره از دغدغه های کشاورزان و مسئولین می باشد، بر این اساس نیازمندی ها و هدف های کشاورزان در کنار یکدیگر در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه افزود: از آنجا که برنامه‌ریزی تولید در این بخش مهم اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تعیین الگوی بهینه کشت یکی از علمی‌ترین روش‌های بهینه‌سازی استفاده از نهاده‌های بخش کشاورزی می باشد.

عطائی هدف اصلی از این طرح را مدیریت ترکیب بهینه‌ تولید محصولات کشاورزی دانست و اظهار داشت: با توجه به گستردگی جغرافیایی و اقلیمی کشور، ارائه الگوی کشتی که بر اساس قانون بتواند حداکثر بهره‌برداری مناسب را از عوامل و نهاده‌های تولید به همراه داشته باشد، امری اجتناب‌ناپذیر است.

مدیریت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خاطر نشان کرد: مهم‌ترین گام در تصمیم‌ تهیه الگوی کشت بهینه، تعیین هدف یا اهداف الگوست؛ از مهم‌ترین اهدافی که در این زمینه باید مدنظر قرار گیرند، می‌توان به مزیت‌های اقتصادی، سازگاری با شرايط اقليمي، ‏بهره‌داري بهينه از منابع توليد، تناسب با پتانسيل‌هاي منطقه‌اي، توجه به اصول پایداری توليد محصولات کشاورزي، ملاحظات زيست‌محيطی، همسویی با سياست‌هاي کلان کشور و تأمين امنيت غذايي اشاره نمود.

وی گام بعدی در تهیه الگوی کشت را توجه به محدودیت‌هایی دانست که برنامه‌ریز در رسیدن به اهداف پیش‌گفته با آنها مواجه است که مهم‌ترین آن، نهاده‌های تولید هستند. محدودکننده‌ترین نهاده، مهم‌ترین نهاده در تعیین الگوی بهینه کشت محسوب می‌شود.

مهندس عطائی حفاظت منابع پایه و افزایش بهره‌وری عوامل تولید، دسترسی به تولید پایدار در بخش کشاورزی، در ازاء بهره‌بردرای و بهره‌وری مناسب از منابع پایه و ... را از مزیت های این طرح دانست و اجرای الگوی کشت مناسب را سبب امنیت غذایی و پایداری تولید و تضمین پایداری تولید و امنیت غذایی اعلام نمود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بر همین اساس اعلام کرد: خوشبختانه با نظر کمیته فنی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در راستای حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی، محصولات الگوی کشت این استان با 40 محصول شامل 30 محصول زراعی و 10 محصول باغی تعیین و به تمامی این محصولات کودهای یارانه ای ازته، فسفاته و پتاسه تخصیص داده می شود.

وی همچنین از تخصیص کودهای یارانه‌ای در چهارچوب الگوی کشت در این استان خبر داد و گفت: امسال حدود 198 هزار تن انواع کودهای یارانه‌ای (ازته، فسفاته و پتاسه) برای مصرف محصولات الگوی کشت استان تخصیص داده شد که خوشبختانه با وجود شبکه بزرگ کارگزاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان توانستیم تا کنون 32 درصد تامین و مقدار 21 درصد توزیع نمائیم.

عطائی افزود: تمام محصولات کشاورزی زراعی و باغی در سامانه پایش مواد کودی مطابق با الگوی کشت استان بارگذاری شده‌اند.

لازم به ذکر است هم‌اکنون 176 انبار کارگزاری (اصلی و فرعی) زیر مجموعه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فعال می باشد که کارگزاران این شرکت، کودشیمیایی مورد نیاز کشاورزان را با قیمت مصوب و براساس حواله الکترونیکی صادر شده از مرکز خدمات جهادکشاورزی به کشاورز تحویل می‌دهند.