اخبار

.

افزایش 70 درصدی تولید وش پنبه طی برنامه 10 ساله

تهران - ایرنا - رییس گروه پنبه معاونت امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی، از افزایش 70 درصدی عملکرد تولید وش پنبه طی یک برنامه زمانبندی 10 ساله خبر داد.

به گزارش ایرنا از وزارت جهادکشاورزی، مسعود حکیمی افزود: در این برنامه 10 ساله که در معاونت امور زراعت و در راستای اقتصاد مقاومتی تدوین شده، افزایش عملکرد وش از 2200 کیلوگرم در هکتار به حدود 3800 کیلوگرم هدفگذاری شده است.

وی اظهار داشت: سطح زیرکشت پنبه طی این برنامه، تغییرات قابل توجهی نخواهد داشت و در حد 100 تا 110 هزار هکتار باقی می ماند.
حکیمی درعین حال، کاهش هزینه های تولید و ارتقای شاخص بهره وری از آب در مزارع پنبه را از دیگر اهداف این برنامه 10 ساله برشمرد.
رییس گروه پنبه معاونت امور زراعت وزارت جهادکشاورزی، استفاده از ارقام زودرس پنبه به منظور کوتاه کردن طول دوره رشد این محصول را از راهکارهای توسعه تولید پنبه کشور عنوان کرد و گفت: با کوتاه شدن دوره رشد پنبه، امکان کشت دوم و یا امکان کشت اول به طوری که برداشت آن قبل از کشت محصولات پاییزه انجام گیرد، فراهم می شود.
وی کاهش مصرف آب را یکی دیگر از مزایای کاهش دوره رشد پنبه دانست و اذعان داشت: پنبه در مقایسه با بسیاری از محصولات زراعی به دلیل وجود ریشه عمیق، جزو محصولات با آب بری متوسط است.
حکیمی ادامه داد: اکنون ارقام پنبه که در سطح قابل توجهی از کشور کشت می شود، میان رس هستند و البته در سال های اخیر موسسه تحقیقات پنبه، ارقام گلستان و ارمغان را که زودرس هستند معرفی و این ارقام در دو استان گلستان و فارس توسعه پیدا کرده است.
وی با اشاره به بکارگیری چهار رقم خارجی پنبه برای نخستین بار در مزارع کشور، گفت: با مساعدت معاون امور زراعی و رعایت مسائل فنی و قرنطینه ای، امسال 20 تن بذر پنبه از ترکیه وارد کشور شد که در استان فارس و شهرستان داراب کشت شده و تحت کنترل کارشناسان اداره حفظ نباتات قرار دارد.
وی اظهار داشت: خوشبختانه طبق گزارش های رسمی اداره حفظ نباتات، هیچ آفت و بیماری قرنطینه ای در این مزارع دیده نشده است.
به گفته وی، این چهار رقم پنبه در سطح 500 هکتار کشت شده و در آخرین بازدید، کشاورزان عملکرد پنج تن در هکتار را در مزارع شان پیش بینی کردند که حاکی از افزایش یک تنی عملکرد نسبت به سال گذشته است.
رییس گروه پنبه معاونت امور زراعت، توسعه مکانیزاسیون در عرصه مزارع پنبه را از دیگر راهکارهای توسعه کشت پنبه در این برنامه 10 ساله ذکر و تصریح کرد: توسعه مکانیزاسیون در مرحله خاک ورزی، کاشت، داشت و برداشت مدنظر است، اما چون در مرحله خاک ورزی و کاشت، طی سال های گذشته توفیقاتی داشته ایم، تاکید ما در درجه نخست براستفاده از ماشین های برداشت است.
وی با اشاره به اینکه هزینه های برداشت، 25 درصد کل هزینه تولید پنبه را شامل می شود، افزود: توسعه ماشین های برداشت پنبه منجر به کاهش هزینه تولید به میزان قابل توجه و تسهیل عملیات زراعی می شود.
حکیمی ادامه داد: قیمت بالای ماشین آلات نوین از چالش های توسعه مکانیزاسیون در بخش پنبه است که دولت برای حمایت از کشاورزان، 30 تا 50 درصد قیمت دستگاه را یارانه بلاعوض می دهد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به کوچک بودن قطعات اراضی و شرایط مزارع پنبه کشور، در بکارگیری از ماشین های برداشت ،بهتر است تشکل ها نقش فعال تری به عهده بگیرند و کار از مزارع بزرگ تر آغاز شود.
رییس گروه پنبه معاونت امور زراعی، تعداد کل ماشین آلات فعال برداشت پنبه در استان های فارس، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان و اردبیل را 16 دستگاه دانست و برافزایش تعداد آن تاکید کرد.
وی بهبود کشت از طریق توسعه کشت متراکم را از دیگر راهکارهای توسعه کشت پنبه در برنامه 10 ساله معاونت امور زراعت برشمرد و گفت: در این روش کشت، ارقام مناسب با تراکم بسیار بالا و فواصل کوچک کشت می شوند و این روش به کاهش تبخیر آب به خصوص در مناطق خشک کمک می کند.
حکیمی اضافه کرد: ارقام مناسب برای کشت متراکم مانند ارفام خورشید و کاشمر معرفی شده و در آینده این ارقام توسعه می یابد.

 

اخبار برگزیده