اخبار

 

 به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان، 

 

همایش  و گردهمایی در راستای اجرای سیاست ها و برنامه ها ی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در عرصه نهاده های کشاورزی ( بازار یابی و معرفی سبد نهاده های کشاورزی)  با حضور 60 نفر از کارگزاران توزیع  و فروش  نهاده های کشاورزی  بخش  خصوصی  و  تعاونی های  تولید در محل سالن قدس سازمان  جهاد کشاورزی  برگزار شد  ابتدا  حبیب  الله حسام سرپرست شرکت خدمات  حمایتی  کشاورزی  استان  گلستان با بیان  این که تامین کود های شیمیایی دارای اهمیت استراتژیک و حساس است به طوری که تولید اقتصادی محصولات کشاورزی منوط به تهیه به موقع، و توزیع، مناسب نهاده کود در فصل مصرف است در زمینه کود شیمیایی می توان گفت: که در سال 95  به نسبت سال قبل از نقطه نظر میزان تدارک و توزیع کود شیمیایی افزایش قابل توجهی داشته است .

 و خاطر نشان کرد: توزیع کود شیمیایی در سال95( ازته ، فسفاته و پتاسه) نسبت به سال قبل 19درصد رشد داشته است و در مقایسه با هدف کمی در برنامه توسعه ششم بخش کشاورزی میزان کود تامین شده نسبت به سهمیه ابلا غی که 138753 تن بوده ،شاهد تحقق125 درصدی برنامه ابلاغی به میزان172812 تن بوده است.

وی تصریح کرد: مصرف متعادل کود یکی از علل مهم در افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی است در این مهم  نگاهی به عملکرد سه سال گذشته شرکت در توزیع نهاده کودی داشتند که نشان دهنده ایجاد تغییرات اساسی  در نوع و مقادیر کودی مصرفی استان می باشد  از این دوره می توان به عنوان  نهضت بهینه سازی مصرف کود در استان یاد کرد مضافا  این که  طی چند سال گذشته منابع تامین کود های مورد نیاز کشاورزان، فقط منحصر به  کود های ازته، فسفاته و پتاسه بوده است که در این عرصه، ترویج و فرهنگ سازی تفکر مصرف  سایر کود های کشاورزی، توزیع تنوع کودی رشد چشمگیر داشته است. که حاکی از  ارتقاء کیفیت و بهبود فرهنگ استفاده از کود های مختلف بخش کشاورزی می باشد.

سرپرست  شرکت ،همچنین  با نگاه اجمالی بر مصرف نهاده های کشاورزی به هدف تولیدات مطلوب درکشور های جهان و مقایسه آن با کشور خودمان اشاره داشت، مبنی بر این که اتخاذ روشهای اثرگذار باید  بامعرفی سبد کودی و افزایش تنوع کود های غیر تکلیفی آلی  و معدنی  ،زیستی و شیمیایی  جهت شناسایی بهتر و دقیق تر کودها و سایر نهاده های کشاورزی  صورت پذیرد.

ايشان همچنین در فرآیند عضو گیری  و ثبت نام کشاورزان  در سیستم تحت وب CRM  کارگزاران که رمز و رود برای آنها تعریف شده است  تاکید کردندباید با شتاب بیشتری ادامه یابد و همچنین بیان کردند دراین راستا،  انشاء الله در آینده نزدیک جهت آزمایش آب و خاک استان ،تدابیر لازم صورت  خواهد گرفت.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در رونداخذ شناسه واریز مربوط به وصول وجوه دولتی به حساب خزانه ، کارگزاران را ملزم کرد  تا با اخذکد شناسه ی واریز  نسبت به پرداخت به حساب جدید اقدام نمایند.

 همچنین از کارگزاران خواستند  که در هنگام تحویل کود شیمیایی به کشاورزان، فاکتور فروش با  آرم شرکت خدمات حمایتی صادر نمایند تا  به منظور اعمال مسائل کنترل کیفی، ردیابی‌های لازم انجام گیرد و علاوه بر آن از قاچاق و تقلبات کودی جلوگیری شود. همچنین طبق دستورالعمل ابلاغی موسسه تحققیقات آب و خاک به کنترل  کیفی مواد کودی تاکید شد که کود هایی که در دستور کار توزیع قراردارند( کود های تکلیفی و غیر تکلیفی) باید در انبار کارگزاران  توسط خودشان نمونه برداری شود و باید آموزش های لازم را فراگیرند.

در ادامه برنامه  پکیج کاملی از جدول نرخ فروش محصولات تولیدی مجتمع شیمیایی آبیک، قیمت فروش انواع نهاده های کشاورزی در سبد کالایی شرکت خدمات حمایتی و دستورالعمل فنی  نمونه برداری کود، دستور العمل استقرار نظام کنترل و تضمین کود های شیمیایی و  کتابچه معرفی تولیدات مجتمع شیمیایی آبیک بین کارگزاران توزیع شدو كارگزاران نیز به بیان دیدگاه های خود در زمینه مسائل و مباحث مربوط به توزیع نهاده ها به كشاورزان درزمینه فروش كودهای غیرتكلیفی و تكلیفی  به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات پرداختند  . و درخصوص سوالات كارگزاران و  مباحث مطروحه ، توضیحات لازم ارائه گردید

 

 و همچنین در خاتمه نکات اساسی و استراتژیک در بخش اخبار  و تذکرات مطرح و تصمیم گیری شد:

   1-  سهمیه تخصیصی کارگزاران کود بر اساس رتبه بندی انجام کیرد.

  2- کارگزاران موظف هستند در هنگام تحویل کود شیمیایی به کشاورزان، فاکتور فروش با آرم شرکت خدمات حمایتی صادر نمایند

 3- دستورالعمل ابلاغی موسسه تحققیقات آب و خاک به کنترل  کیفی مواد کودی مبنی بر کود هایی که در دستور کار توزیع قراردارند باید مد نظر قرار گیرد و تاکید شد این کود ها  بایددر انبار کارگزاران  توسط خودشان نمونه برداری گردد و همچنین آموزش های لازم را نیز بصورت کاربردی فراگیرند.

4-  با توجه به ترویجی بودن طرح باشگاه کشاورزان در سامانه1559، برنامه های خدمات دهی با ید توسط کارگزاران با ایجاد حلقه ارتباطی، انگیزه لازم را در بین کشاورزان ایجاد و فراگیر نمایند.

5-کارگزاران باید با نصب وایت برد، اطلاعات هواشناسی را که همه روزه به روز شده و در سامانه1559 مورد استفاده  قرار می گیرد در معرض دید کشاورزان قرار دهند .

6- دانش‌محور بودن، از الزامات مورد نیاز در عرصه کارگزاران بوده و تدابیر لازم باید در برگزاری کارگاههای آموزشی و به صورت کاربردی اندیشیده شود.

7-کارگزاران به عنوان حلقه ارتباطی و امین کشاورزان باید کود هایی که دارای  شماره ثبت کودی و پروانه بهره برداری دارند را برمبنای سبد کالایی شرکت( تکلیفی و غیر تکیفی)، رصد و پایش کرده و به کشاورزان برای استفاده بهینه  تحویل دهند و از توزیع سایر کود ها خودداری نمایند.

8-منبعد فروش کود به کارگزاران با ید بر مبنای عدم بدهی معوق تا سقف مبلغ ضمانت نامه بانکی صورت گیرد.

9-  کلیه  کارگزاران  ملزم به  ثبت شنا سه خوددر سامانه مدیریت جامع کالا هستند.

10-  با توجه  به تغییر حسابهای  شرکت درزمان خرید کارگزاران ملزم به واریز وجه به  شماره حساب جدید  با کدشناسه 30 رقمی می باشند.

11- رفع موانع و مشکلات موجود  ثبت بارنامه  در سامانه  هوشمند  توزیع  نهاده های کشاورزی که می بایست توسط شرکت های حمل و نقل انجام گیرد.

12-  کارگزاران  باید نسبت به اعلام نیاز به موقع انواع نهاده های تکلیفی و غیرتکلیفی در حوزه عمل خویش اقدام و اعلام هر گونه موضوع و مسائل خویش در راستای پیشبرد اهداف تدوین شده و هماهنگی همه جانبه با شرکت اقدام نمایند.

 

13-  کارگزاران  باید در پایان هر ماه آمار مربوط به کود های وارده ، توزیع و  موجودی را بصورت  مستمر به این شرکت اعلام نمایند.

 


اخبار برگزیده