اخبار

.

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به استعدادهای بالای بخش کشاورزی، رشد اقتصادی این بخش در نیمه نخست امسال 5.7 درصد بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایرنا، حسن رکنی در آئین تجلیل از فعالان نمونه بخش کشاورزی استان بوشهر افزود: رشد اقتصادی بخش کشاورزی کشور بیانگر توجه و حمایت دولتمردان از این بخش است.
وی با اشاره به اینکه در آغاز به کار دولت یازدهم ایران یکی از وارد کنندگان گندم بود یادآورشد: درحالی که در سال 83 جشن خودکفایی گندم در کشور برگزار و امکان صادرات 100 تا 200 هزار تن گندم به کشور افغانستان فراهم شد اما پس از آن به دلیل رعایت نکردن برخی الگوها دوباره ایران به یکی از واردکنندگان این محصول تبدیل شد.
رکنی ادامه داد: خودکفایی در برخی محصولات استراتژیک از مطالبات رهبر معظم انقلاب است و براساس سیاست ها و برنامه ریزی های وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته هشت میلیون و 80 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در کشور خریداری شد و برهمین اساس در شرایط کنونی دولت بی نیاز از واردات گندم است.
معاون امور بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: دولت یازدهم توجه ویژه ای به تامین و استفاده بهینه از آب داشته است وبرای جلوگیری از خروج بخشی از آب کشور از مرزها مبلغ قابل توجهی اختصاص داده است.
وی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای بهینه کردن مصرف آب و نوسازی اراضی برنامه چهارساله ای طراحی کرده است.
رکنی گفت: با توجه به کاهش منابع آبی در کشورخداحافظی با کشت های غرقابی و استفاده از شیوه های نوین آبیاری و ترویج برنامه کشت متراکم از برنامه های جدی دولت است.
استاندار بوشهر گفت: کشاورزی یکی از مهمترین حوزه های فعالیت بوشهر است که با توجه به محدودیت منابع آب توجه به اصلاح شیوه های آبیاری از برنامه های مهم سازمان جهاد کشاورزی این استان است.
مصطفی سالاری افزود: تکمیل سد تنگ ارم و آغاز عملیات اجرایی سد خائیز که از تصمیم های سفر دولت به استان بوشهر است از جمله برنامه های استان برای حل مشکل آب است.
وی در باره باغداری و زراعت اضافه کرد: برخی گونه ها و نژادهای نخیلات در استان متناسب با سلیقه بازار نیست که با تولید گونه های جدید باید زمینه بهبود وضعیت نخیلات استان را فراهم کرد.
سالاری اظهارکرد: با توجه به اینکه از زمین های زیر کشت نخیلات استان بوشهر استفاده دیگری نمی شود باید با تغییر شیوه آبیاری و ترویج شیوه میانه کاری (کشت مرکبات) راندمان زمین را با محصول دیگری افزایش و کشاورزی را اقتصادی کنیم.
وی گفت: استان بوشهر در بخش صنایع بسته بندی و فرآوری خرما خوب عمل نکرده است و در بخش صیفی جات نیز قیمت تمام شده محصولات در استان بهینه نیست.
استاندار بوشهر بر اصلاح الگوی مصرف، بهبود وضعیت فراوری و بسته بندی محصولات کشاورزی، اصلاح گونه های نخیلات و کشت میانه کاری در اراضی نخیلات تاکید کرد.
وی با اشاره به قابلیت پرورش میگو در استان بوشهر افزود: با توجه به قابلیت و ظرفیت موجود در استان برای پرورش میگو باید زمینه ارتقا و بهبود این صنعت را در استان فراهم کنیم.
سالاری اظهارکرد: صنعت پرورش میگو با وجود همه افتخارات و ارزشی که برای استان بوشهر دارد ولی در زمینه اشتغال این صنعت جوابگوی نیاز استان نیست.
وی یادآور شد: اشتغال فصلی در صنعت پرورش میگو جوابگوی استان نیست و برای استفاده از زمین های این صنعت در فصل زمستان باید شرایطی فراهم شود.
سالاری افزود: پرورش میگو برای استان بوشهر پردرآمد با گردش مالی مناسب است ولی نقیصه اشتغال آن باید حل شود.
وی گفت: در آبزی پروری علاوه بر پرورش میگو با توجه به کاهش منابع و ذخایر دریایی باید به سمت پرورش انواع ماهی حرکت کنیم.
استاندار بوشهر با اشاره به وجود 220 واحد مرغداری در استان بوشهر افزود: با کامل کردن زنجیره تولید و کنترل نوسان های بازار مشکل تولید را در این استان باید برطرف کرد.
وی گفت: فعالیت تشکلهای مردمی در همه رشته ها در بخش کشاورزی برای انجام کار اجتماعی ضروری است.
وی در باره عشایر بیان کرد: خرید مخزن آب و نصب آن در جاهای مشخص برای عشایر استان یکی از طرحهای 15 گانه امید در استان بوشهر است که بخوبی در استان دنبال می شود.
وی از ورود حوزه دامپزشکی و کنترل بیماری لکه سفید، از حمایت های بانک کشاورزی از کشاورزان و تهیه نقشه کاداستر از سوی منابع طبیعی با هدف حفظ اراضی ملی و دولتی در استان تقدیر کرد.
در این آئین از 21 نفر از فعالان بخش کشاورزی استان بوشهر تقدیر شد.

 

اخبار برگزیده